Film

Fővárosi Skandinávia

Ujj Mészáros Károly: X – A rendszerből törölve

Mikrofilm

Nehéz megmondani, véletlen-e vagy szándékos, hogy ebben a filmben nem a nyomozás a legizgalmasabb cselekményszál.

Min­den­esetre, ahogy halad előre a történet, úgy lesz egyre nyilvánvalóbb, hogy a filmben ábrázolt fiktív Magyarország politikai viszonyai és azok nyugtalanító tükröződései, visszhangjai az általunk ismert államéval túl fogják élni a kétségtelenül csavaros, de klisékkel terhelt krimivonalat.

Az már a Liza, a rókatündérből is kiderült, hogy Ujj Mészáros Károly tele van ötletekkel, ha Magyarország tükörképének torzításáról van szó. Ott a Kádár-korszak kapott meghökkentően pasztell árnyalatokat (ami egyszerre táplálta az érával összenőtt nosztalgiát és ugyanezen nosztalgia groteszk kifigurázását), egymásba olvadt a szocializmus és a kapitalizmus, illetve – hogy az egész még vadabb legyen – a japán mitológia és popkultúra. A Lizában a bűnügy szinte csak kísérte a vad színekben pompázó, ismerősen idegen magyar mikrokozmosz építését.

A rendező új filmjében ez éppen fordítva van, ami nem mindig válik a történet előnyére. A főhős ezúttal Éva, a BRFK traumatizált nyomozója (Balsai Móni), akinek különös, szinte emberfeletti érzéke van a bűnügyek felderítéséhez. A búskomor, törékeny nőt főnöke és kollégái nem szeretik, hiszen csak a papírmunkát és a rossz statisztikákat szaporítja (ami különösen kellemetlen így a választási évben). Ám a vidékről érkező új tiszt, Péter (Schmied Zoltán) bátorítja képességeinek kibontakoztatását, és magánéleti fájdalmait is próbálja enyhíteni. Éva és a környezete nem állnak távol a skandináv noir műfajától (úgy tűnik, egyre inkább kacérkodnak a szubzsánerrel a magyar rendezők is, Bagota Béla Valan című, bemutatásra váró thrillerét már a marketing is így címkézi). A sebzett nyomozó, akit traumája kívülállóvá tesz, de segíti is a munkáját, a magasra vezető (gyakran politikai) szálak és a barátságtalan miliő mind ezerszer látott motívumok, amiket Ujj Mészáros többnyire értő módon, de viszonylag csekély hozzáadott értékkel használ. A fordulatok és a drámai konfliktusok keveseket érnek váratlanul: a kollégák először nem hisznek Évának, amikor összefüggést fedez fel három öngyilkosságnak látszó eset között, a nyomozótársak egymásba szeretnek, az agyonhajszolt és depressziós Éva nem bír az apa nélkül cseperedő, osztálytársai által is vegzált lányával (ebben a szálban különösen gyakoriak a fals hangok és az elhasznált toposzok).

Kimondottan elvesz a film lendületéből és Ujj Mészáros rendezői játékosságából, hogy az X – A rendszerből törölve ennyire cselekményközpontú. Akkor működik az egész, amikor levegőhöz jut a formai játék és az atmoszférateremtés – ezekben van a leginkább otthon a rendező is. Az operatőr, Szecsanov Martin dinamikus akciójeleneteket komponál, és a szokatlan szögek megtalálásával markáns képi világot teremt, ami meg is ment néhány ellaposodás felé tartó jelenetet. Ujj Mészáros főként az ő munkájára támaszkodva teszi újra bizsergetően idegenné Budapestet, ezúttal egészen másképp, mint a Lizában. Az X kedélybeteg Budapestje a szürke ezerféle árnyalatában pislákol, mindig be van borulva, üresek az utcák, kivéve, amikor az arctalan hatalom ellen tüntetnek az emberek. Szecsanov és Ujj Mészáros szinte kényszerítik a nézőt, hogy a szó szoros értelmében más szemszögből lássa a várost: a kamera általában fejjel lefelé veszi Budapestet és ikonikus helyszíneit (ebbe a megoldásba szinte a modorosság határáig beleszerelmesednek az alkotók).

Ami pedig tartalom szempontjából is menti az X-et, az a háttérben megbúvó, de a cselekményt pókként behálózó politikai konfliktus. A film valami rejtély folytán úgy marad apolitikus, hogy közben újra és újra kényelmetlenül felidézi korunk társadalmi problémáit, rájátszik politikai vágyainkra és szorongásainkra. Ahogy korrajz és politikai közérzet szempontjából beszédesek a James Bond-filmek változó gonosztevői, úgy az X sem véletlenül emleget halkan és kitartóan egy bizonyos, sematikus szlogeneket mantrázó miniszterelnök-jelöltet, aki ellen sematikus táblákkal és jelszavakkal tüntet az arctalan budapesti tömeg. Amikor már éppen mindenki kényelmesen belesüppedne a búsan, módszeresen és kissé kiszámíthatóan csavarodó krimibe, Ujj Mészáros arcul csap az ügynökmúlt és a köztünk élő, rendszerváltás utáni társadalomban magasra kapaszkodó kommunista bűnösök problémájával. Csak általában emleget korrupciót, hatalommal való visszaélést, tanult tehetetlenséget és apolitikus beletörődést; nem állít semmit, hanem hagyja, hogy a néző gyomra magától szoruljon össze, ahogy meglátja saját magát az X tükrében. És mivel Ujj Mészáros régi vágású filmes, a szorongások lajstromozása után nem tagadja meg a vágybeteljesítést sem a nézőtől: Évából lesz az a megfélemlítettségét levető csinovnyik, aki ráborítja az asztalt a korrupt hatalomra (melynek filmbeli képviselői a valósággal ellentétben maroknyian vannak és jól beazonosíthatók). Ujj Mészáros egyetlen csapással vág rendet a múlt és a jelen politikai káoszában, ami valahogyan egyszerre megmosolyogtatóan naiv, kielégítő és kényelmetlen érzés. De elsősorban mégis krimiként tekint magára a film, annak pedig nem meggyőző, így nem is hagy nyomot nézőjében.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.