Film

Fővárosi Skandinávia

Ujj Mészáros Károly: X – A rendszerből törölve

Mikrofilm

Nehéz megmondani, véletlen-e vagy szándékos, hogy ebben a filmben nem a nyomozás a legizgalmasabb cselekményszál.

Min­den­esetre, ahogy halad előre a történet, úgy lesz egyre nyilvánvalóbb, hogy a filmben ábrázolt fiktív Magyarország politikai viszonyai és azok nyugtalanító tükröződései, visszhangjai az általunk ismert államéval túl fogják élni a kétségtelenül csavaros, de klisékkel terhelt krimivonalat.

Az már a Liza, a rókatündérből is kiderült, hogy Ujj Mészáros Károly tele van ötletekkel, ha Magyarország tükörképének torzításáról van szó. Ott a Kádár-korszak kapott meghökkentően pasztell árnyalatokat (ami egyszerre táplálta az érával összenőtt nosztalgiát és ugyanezen nosztalgia groteszk kifigurázását), egymásba olvadt a szocializmus és a kapitalizmus, illetve – hogy az egész még vadabb legyen – a japán mitológia és popkultúra. A Lizában a bűnügy szinte csak kísérte a vad színekben pompázó, ismerősen idegen magyar mikrokozmosz építését.

A rendező új filmjében ez éppen fordítva van, ami nem mindig válik a történet előnyére. A főhős ezúttal Éva, a BRFK traumatizált nyomozója (Balsai Móni), akinek különös, szinte emberfeletti érzéke van a bűnügyek felderítéséhez. A búskomor, törékeny nőt főnöke és kollégái nem szeretik, hiszen csak a papírmunkát és a rossz statisztikákat szaporítja (ami különösen kellemetlen így a választási évben). Ám a vidékről érkező új tiszt, Péter (Schmied Zoltán) bátorítja képességeinek kibontakoztatását, és magánéleti fájdalmait is próbálja enyhíteni. Éva és a környezete nem állnak távol a skandináv noir műfajától (úgy tűnik, egyre inkább kacérkodnak a szubzsánerrel a magyar rendezők is, Bagota Béla Valan című, bemutatásra váró thrillerét már a marketing is így címkézi). A sebzett nyomozó, akit traumája kívülállóvá tesz, de segíti is a munkáját, a magasra vezető (gyakran politikai) szálak és a barátságtalan miliő mind ezerszer látott motívumok, amiket Ujj Mészáros többnyire értő módon, de viszonylag csekély hozzáadott értékkel használ. A fordulatok és a drámai konfliktusok keveseket érnek váratlanul: a kollégák először nem hisznek Évának, amikor összefüggést fedez fel három öngyilkosságnak látszó eset között, a nyomozótársak egymásba szeretnek, az agyonhajszolt és depressziós Éva nem bír az apa nélkül cseperedő, osztálytársai által is vegzált lányával (ebben a szálban különösen gyakoriak a fals hangok és az elhasznált toposzok).

Kimondottan elvesz a film lendületéből és Ujj Mészáros rendezői játékosságából, hogy az X – A rendszerből törölve ennyire cselekményközpontú. Akkor működik az egész, amikor levegőhöz jut a formai játék és az atmoszférateremtés – ezekben van a leginkább otthon a rendező is. Az operatőr, Szecsanov Martin dinamikus akciójeleneteket komponál, és a szokatlan szögek megtalálásával markáns képi világot teremt, ami meg is ment néhány ellaposodás felé tartó jelenetet. Ujj Mészáros főként az ő munkájára támaszkodva teszi újra bizsergetően idegenné Budapestet, ezúttal egészen másképp, mint a Lizában. Az X kedélybeteg Budapestje a szürke ezerféle árnyalatában pislákol, mindig be van borulva, üresek az utcák, kivéve, amikor az arctalan hatalom ellen tüntetnek az emberek. Szecsanov és Ujj Mészáros szinte kényszerítik a nézőt, hogy a szó szoros értelmében más szemszögből lássa a várost: a kamera általában fejjel lefelé veszi Budapestet és ikonikus helyszíneit (ebbe a megoldásba szinte a modorosság határáig beleszerelmesednek az alkotók).

Ami pedig tartalom szempontjából is menti az X-et, az a háttérben megbúvó, de a cselekményt pókként behálózó politikai konfliktus. A film valami rejtély folytán úgy marad apolitikus, hogy közben újra és újra kényelmetlenül felidézi korunk társadalmi problémáit, rájátszik politikai vágyainkra és szorongásainkra. Ahogy korrajz és politikai közérzet szempontjából beszédesek a James Bond-filmek változó gonosztevői, úgy az X sem véletlenül emleget halkan és kitartóan egy bizonyos, sematikus szlogeneket mantrázó miniszterelnök-jelöltet, aki ellen sematikus táblákkal és jelszavakkal tüntet az arctalan budapesti tömeg. Amikor már éppen mindenki kényelmesen belesüppedne a búsan, módszeresen és kissé kiszámíthatóan csavarodó krimibe, Ujj Mészáros arcul csap az ügynökmúlt és a köztünk élő, rendszerváltás utáni társadalomban magasra kapaszkodó kommunista bűnösök problémájával. Csak általában emleget korrupciót, hatalommal való visszaélést, tanult tehetetlenséget és apolitikus beletörődést; nem állít semmit, hanem hagyja, hogy a néző gyomra magától szoruljon össze, ahogy meglátja saját magát az X tükrében. És mivel Ujj Mészáros régi vágású filmes, a szorongások lajstromozása után nem tagadja meg a vágybeteljesítést sem a nézőtől: Évából lesz az a megfélemlítettségét levető csinovnyik, aki ráborítja az asztalt a korrupt hatalomra (melynek filmbeli képviselői a valósággal ellentétben maroknyian vannak és jól beazonosíthatók). Ujj Mészáros egyetlen csapással vág rendet a múlt és a jelen politikai káoszában, ami valahogyan egyszerre megmosolyogtatóan naiv, kielégítő és kényelmetlen érzés. De elsősorban mégis krimiként tekint magára a film, annak pedig nem meggyőző, így nem is hagy nyomot nézőjében.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)