Tévésorozat

Sorra szegte meg kora nőkre vonatkozó írott és íratlan szabályait

Mikrofilm

Volt földbirtokos, iparos, utazó és főként szerető... Kritika a Gentleman Jack című sorozatról.

Sally Wain­wright, Halifax városának tévés krónikása a Happy Valley és a Last Tango in Halifax fiktív történetei után a település valós történelmébe mélyesztette fogát. Bár saját kútfőből sem esik nehezére az árnyalt és szövevényes sorsú hősnők megrajzolása, ezúttal nem is kellett a fantáziájára hagyatkoznia.

A kalandos életű Anne Lister az 1800-as évek elején élt Halifaxben. Földbirtokos, iparos, utazó és szerető – sorra szegte meg kora nőkre vonatkozó írott és íratlan szabályait: maga szedte be bérlői tartozását, a birtokán szénbányát nyitott és egymás után csábította el a környék és Európa asszonyait. Titkosírással írt naplót vezetett, és 1834-ben „feleségül vett” egy gazdag nemeslányt (sok történetíró ezt tartja Nagy-Britannia első nők között kötött frigyének).

Wainwright pattogós sorozatot írt a filmre kívánkozó életről, állandó színésznője, Suranne Jones pedig végtelen életörömmel és szemtelenséggel kelti életre a rebellis Listert (gyakran kitekint és elmagyarázza aktuális csábításának mechanizmusát).

false

 

Fotó: HBO

Jonest ugyanolyan élvezet nézni, ahogy túljár a gaz szénkufárok eszén vagy épp a szende Sophie Rundle-t igyekszik kibeszélni az alsószoknyájából. Író és színész mindketten érzékenyek Lister életfelfogásának ellentmondásaira (szomjazza a szabadságot és a nők egyenlőségét, miközben arisztokrata toryként süket a parasztság panaszaira).

Egyetlen rendkívüli emberen és a halifaxi mikrokozmoszon keresztül feltárul a kor ipari forradalma, a nemek közti viszonyok állapota, földesúr és bérlő hierarchiája.

A Gentlemen Jack kifinomult és stílusos mulatság.

Az HBO műsorán


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.