Az NSZK-s James Dean bűnözőnek áll
supermarkt-03-af3a4_top_story_lead.jpg

Az NSZK-s James Dean bűnözőnek áll

Mikrofilm

Kallódó fiatalok a Ruhr-vidéken, talajtvesztett generáció Berlinben, az életéért futó náci kiskatona - mindezek ráadásul ingyen. Német filmeket, na meg egy vadiúj streamingfelületet ajánlunk.

Habár a koronavírus miatti szigorításokon lazítottak, a mozik egyelőre továbbra sem üzemelnek - kérdés, ha el is indulnak a vetítések, mikor fogunk ismét a megszokott körülmények között (maszk nélkül, a közvetlen mellettünk ülő csámcsogását hallgatva) mozizni.

Szerencsére azonban egyre több az otthonunkból is elérhető streamingszolgáltató, a helyzetre való tekintettel pedig sokan ingyen elérhetővé teszik videótékájukat. Ha unjuk már a Netflixet és társait, itt van például a Goethe-Institut kezdeményezése, a Goethe on Demand, melyet a Filmgalerie 451-el együttműködve hoztak tető alá. A platformon található 22 film most június 30-ig ingyenesen megnézhető eredeti német nyelven, angol - és részben egyéb nyelvű - felirattal.

A Things I don't get (Fünf Dinge, die ich nicht verstehe) című coming of age sztorit például bátran ajánljuk. Ebben egy ruhr-vidéki német kisvárosban élő srác kallódását követhetjük nyomon, aki a vidék-város, barátok-család, hagyományok-fejlődés ellentétpárok között gyötrődik. A fiatal rendező, Henning Beckhoff alkotás során saját élményeiből táplálkozott, és helyi, amatőr szereplőkkel dolgozott - így próbálta autentikusan megragadni az olyan élményeket, mint az első csók, az első pia vagy cigi, vagy épp az első elsütött fegyver.

A Music and Apocalypse (Weitermachen Sanssouci) különleges szatíra, amely azt mutatja be, hogyan kell egy egyetemnek a kor kívánalmainak megfelelően átalakulnia turbó-kapitalista kutatógéppé, ha életben akar maradni. Mikor ugyanis a Kibernetikai és Szimulációs Kutató Intézetet bezárás fenyegeti, annak vezetője kénytelen egy külső projektet elvállalni - a helyébe pedig egy klímakutató érkezik.

Míg ők az intézet megmentésén fáradoznak, a diákok fellázadnak és beveszik az egyetem könyvtárát: lázadnak az egyetemet elfoglaló kapitalista szemlélet ellen. Mindehhez a hátteret Európa egyik legprogresszívebb városa, Berlin nyújtja - a musicalbe átcsapó film jól szemlélteti, hogyan kerültek válságba az elméleti tudományok ma, amikor mindent skálázunk és mérünk, a közösségi oldalaknak és álhíreknek köszönhetően pedig bárki önjelölt tudóssá válhat.

Berlin a háttere Irene von Alberto drámájának is: a The Long Summer of Theory (Der Lange Sommer der Theorie) három, művészeti és kreatív területen dolgozó nőrre fókuszál, akik a berlini Hauptbahnhof közelében bérelnek közös albérletet egy ősrégi épületben. Lakásuk sorsa szorosan összefonódik magánéletük és karrierjük útvesztőivel: a házuk az egyik utolsó régi épület, amit még nem ért el a modernizáció.

Úgy döntenek, amint a nagyszabású építkezés eléri otthonukat, ők is új életet kezdenek. A film jól illeszkedik a német mozit az elmúlt években meghatározó trendekhez: az országban egyre több filmkészítő fókuszál a fiatalok identitásválságára. Olyan kérdéseket feszeget, hogyan határozzák meg magukat szüleikkel, nagyszüleikkel szemben, hogyan illeszkedik be generációjuk a többi közé?

Szintén ingyen nézhető Robert Schwentke háborús drámája, a The Captain (Der Hauptmann). A rendező az elmúlt években Hollywoodban ténykedett, 2017-ben olyan filmek után tért vissza hazájában, mint a Red, vagy A beavatott-sorozat. Legújabb mozijával a II. világháború utolsó napjait idézi meg, amikor a német hadseregben is bomlásnak indult a fegyelem - a dezertőröket azonban kegyetlenül kivégezték.

Ez a sors várna Willi Heroldra is, aki az életéért küzdve menekül el csapatától. A megpróbáltatások után azonban úgy tűnik, rámosolyog a szerencse, amikor rábukkan egy Luftwaffe kapitány egyenruhájára. A megtörtént események alapján készült film olyan rangos seregszemléken futott, mint a Torontói, a San Sebastián vagy a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztivál.

Az elmúlt évek filmjei mellett régebbi klasszikusok is elérhetőek az oldalon - például Roland Klick két alkotása, valamint a róla szóló dokumentumfilm is. Klick a német filmművészet egészen egyedi figurája: filmográfiája mindössze 6 alkotásból áll, ez is elég volt azonban ahhoz, hogy az elmúlt évtizedekben kultstátuszt alakuljon ki körülötte.

Műveinek általában ő írta a forgatókönyvét, ő volt a producer, a vágó és nem egy esetben a zenét is maga szerezte - mikor azonban úgy érezte, a Német Filmintézet cserbenhagyta őt, egyszerűen abbahagyta a filmezést. Talán ezért van, hogy német "újfilmről" beszélve ma már legtöbbeknek Herzog, Fassbinder vagy Wenders neve ugrik be - Klick-re azonban olyan alkotók néztek fel, mint Jodorowsky, Tarantino vagy Spielberg.

Ő volt ugyanis, aki az Antonioni-szerű filmes érézkenységet brutalitással és felkavaró képsorokkal vegyítette. Ezt mutatja be a róla szóló Roland Klick - The Heart is a Hungry Hunter című dokumentumfilm - ha azonban konkrét filmjei segítségével merülnénk el művészetében, elérhető tőle a Ludwig és a Supermarkt is. Előbbi egy rövidfilm, mely a 2013-ban elhunyt ikonikus német színész, Otto Sander (A tengeralattjáró, Berlin felett az ég) első filmszerepe - egy fiatal fiút alakít, aki a falu bolondja címében tetszeleg. Utóbbit úgy jellemzik, mint A francia kapcsolat és a Haragban a világgal keverékét: ebben egy Willi nevű kisstílű bűnöző igyekszik boldogulni Hamburg utcáin.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."