Az NSZK-s James Dean bűnözőnek áll
supermarkt-03-af3a4_top_story_lead.jpg

Az NSZK-s James Dean bűnözőnek áll

Mikrofilm

Kallódó fiatalok a Ruhr-vidéken, talajtvesztett generáció Berlinben, az életéért futó náci kiskatona - mindezek ráadásul ingyen. Német filmeket, na meg egy vadiúj streamingfelületet ajánlunk.

Habár a koronavírus miatti szigorításokon lazítottak, a mozik egyelőre továbbra sem üzemelnek - kérdés, ha el is indulnak a vetítések, mikor fogunk ismét a megszokott körülmények között (maszk nélkül, a közvetlen mellettünk ülő csámcsogását hallgatva) mozizni.

Szerencsére azonban egyre több az otthonunkból is elérhető streamingszolgáltató, a helyzetre való tekintettel pedig sokan ingyen elérhetővé teszik videótékájukat. Ha unjuk már a Netflixet és társait, itt van például a Goethe-Institut kezdeményezése, a Goethe on Demand, melyet a Filmgalerie 451-el együttműködve hoztak tető alá. A platformon található 22 film most június 30-ig ingyenesen megnézhető eredeti német nyelven, angol - és részben egyéb nyelvű - felirattal.

A Things I don't get (Fünf Dinge, die ich nicht verstehe) című coming of age sztorit például bátran ajánljuk. Ebben egy ruhr-vidéki német kisvárosban élő srác kallódását követhetjük nyomon, aki a vidék-város, barátok-család, hagyományok-fejlődés ellentétpárok között gyötrődik. A fiatal rendező, Henning Beckhoff alkotás során saját élményeiből táplálkozott, és helyi, amatőr szereplőkkel dolgozott - így próbálta autentikusan megragadni az olyan élményeket, mint az első csók, az első pia vagy cigi, vagy épp az első elsütött fegyver.

A Music and Apocalypse (Weitermachen Sanssouci) különleges szatíra, amely azt mutatja be, hogyan kell egy egyetemnek a kor kívánalmainak megfelelően átalakulnia turbó-kapitalista kutatógéppé, ha életben akar maradni. Mikor ugyanis a Kibernetikai és Szimulációs Kutató Intézetet bezárás fenyegeti, annak vezetője kénytelen egy külső projektet elvállalni - a helyébe pedig egy klímakutató érkezik.

Míg ők az intézet megmentésén fáradoznak, a diákok fellázadnak és beveszik az egyetem könyvtárát: lázadnak az egyetemet elfoglaló kapitalista szemlélet ellen. Mindehhez a hátteret Európa egyik legprogresszívebb városa, Berlin nyújtja - a musicalbe átcsapó film jól szemlélteti, hogyan kerültek válságba az elméleti tudományok ma, amikor mindent skálázunk és mérünk, a közösségi oldalaknak és álhíreknek köszönhetően pedig bárki önjelölt tudóssá válhat.

Berlin a háttere Irene von Alberto drámájának is: a The Long Summer of Theory (Der Lange Sommer der Theorie) három, művészeti és kreatív területen dolgozó nőrre fókuszál, akik a berlini Hauptbahnhof közelében bérelnek közös albérletet egy ősrégi épületben. Lakásuk sorsa szorosan összefonódik magánéletük és karrierjük útvesztőivel: a házuk az egyik utolsó régi épület, amit még nem ért el a modernizáció.

Úgy döntenek, amint a nagyszabású építkezés eléri otthonukat, ők is új életet kezdenek. A film jól illeszkedik a német mozit az elmúlt években meghatározó trendekhez: az országban egyre több filmkészítő fókuszál a fiatalok identitásválságára. Olyan kérdéseket feszeget, hogyan határozzák meg magukat szüleikkel, nagyszüleikkel szemben, hogyan illeszkedik be generációjuk a többi közé?

Szintén ingyen nézhető Robert Schwentke háborús drámája, a The Captain (Der Hauptmann). A rendező az elmúlt években Hollywoodban ténykedett, 2017-ben olyan filmek után tért vissza hazájában, mint a Red, vagy A beavatott-sorozat. Legújabb mozijával a II. világháború utolsó napjait idézi meg, amikor a német hadseregben is bomlásnak indult a fegyelem - a dezertőröket azonban kegyetlenül kivégezték.

Ez a sors várna Willi Heroldra is, aki az életéért küzdve menekül el csapatától. A megpróbáltatások után azonban úgy tűnik, rámosolyog a szerencse, amikor rábukkan egy Luftwaffe kapitány egyenruhájára. A megtörtént események alapján készült film olyan rangos seregszemléken futott, mint a Torontói, a San Sebastián vagy a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztivál.

Az elmúlt évek filmjei mellett régebbi klasszikusok is elérhetőek az oldalon - például Roland Klick két alkotása, valamint a róla szóló dokumentumfilm is. Klick a német filmművészet egészen egyedi figurája: filmográfiája mindössze 6 alkotásból áll, ez is elég volt azonban ahhoz, hogy az elmúlt évtizedekben kultstátuszt alakuljon ki körülötte.

Műveinek általában ő írta a forgatókönyvét, ő volt a producer, a vágó és nem egy esetben a zenét is maga szerezte - mikor azonban úgy érezte, a Német Filmintézet cserbenhagyta őt, egyszerűen abbahagyta a filmezést. Talán ezért van, hogy német "újfilmről" beszélve ma már legtöbbeknek Herzog, Fassbinder vagy Wenders neve ugrik be - Klick-re azonban olyan alkotók néztek fel, mint Jodorowsky, Tarantino vagy Spielberg.

Ő volt ugyanis, aki az Antonioni-szerű filmes érézkenységet brutalitással és felkavaró képsorokkal vegyítette. Ezt mutatja be a róla szóló Roland Klick - The Heart is a Hungry Hunter című dokumentumfilm - ha azonban konkrét filmjei segítségével merülnénk el művészetében, elérhető tőle a Ludwig és a Supermarkt is. Előbbi egy rövidfilm, mely a 2013-ban elhunyt ikonikus német színész, Otto Sander (A tengeralattjáró, Berlin felett az ég) első filmszerepe - egy fiatal fiút alakít, aki a falu bolondja címében tetszeleg. Utóbbit úgy jellemzik, mint A francia kapcsolat és a Haragban a világgal keverékét: ebben egy Willi nevű kisstílű bűnöző igyekszik boldogulni Hamburg utcáin.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.