A Netflix nagyot bukott, míg Quentin Tarantino és Sam Mendes nagyot nyert az idei Golden Globe-on

  • narancs.hu
  • 2020. január 6.

Mikrofilm

A Netflix 34 nevezéséből mindössze kettőt váltott díjra.

A brit Sam Mendes kapta meg a legjobb rendező díját a Golden Globe vasárnap esti hollywoodi díjkiosztó gáláján az 1917 című háborús filmjéért.

A 77. Golden Globe-gála egyik legnagyobb meglepetését okozva Mendez mások mellett Az írt rendező Martin Scorsese-t, a Jokert rendező Todd Phillipset és a Volt egyszer egy Hollywood alkotóját, Quentin Tarantinót utasította maga mögé az I. világháborúban játszódó drámájával.
Mendes 2000-ben egyszer már elvitte ezt a Golden Globe-trófeát, akkor az Amerikai szépség című filmjével.

Valós idejű, látszólag vágás nélküli drámát forgatott az I. világháborúról Sam Mendes

Az 1917 két fiatal brit katonáról szól, akiket megbíznak, hogy az ellenséges vonalon át kézbesítsenek egy üzenetet. A II. világháborúról annyi film készült már, hogy nem győzzük nyomon követni, az első világégés viszont még nem számít ennyire lerágott csontnak.

Quentin Tarantino amerikai rendező Volt egyszer egy Hollywood című filmje kapta a legjobb vígjáték vagy musical díját , míg Brad Pitt a kategória legjobb férfi mellékszereplőjének szóló kitüntetést vehette át a filmben nyújtott alakításáért.

Hasít az új Tarantino-film - csak a Bruce Lee-fanoknak nem jön be

Pedig a rendező le is rövidítette a karatéka szenvedéseit. Nagy feladat várt a Volt egyszer egy Hollywoodra: nem csak Tarantino, de az eredeti filmek becsületét is meg kellett mentenie. A rendező előző filmje, az Aljas nyolcas ugyanis mindössze 57 millió dollárt szedett össze Amerikában; az idei nyári mozinaptár pedig ismét tömve van remake-ekkel és folytatásokkal - amíg pedig ezek sikeresek, egyre kevesebb stúdió fog pénzt áldozni eredeti mozikra.

Awkwafina ázsiai származású 31 éves amerikai színésznőnek ítélték oda a vígjáték vagy musical legjobb női főszereplőjének díját a The Farewell című családi drámában, Billi szerepében nyújtott árnyalt és visszafogott alakításáért. A filmet Lulu Wang rendezte.

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendező Élősködő (Parasite) című alkotásáért pedig a legjobb idegen nyelvű film díját vehette át a vasárnap esti díjkiosztó gálán.

A tavalyi cannes-i filmfesztivál fődíját, az Arany Pálmát elnyerő családi dráma az első koreai gyártású film, amely elnyerte a Hollywoodban akkreditált külföldi tudósítók szövetségének (HFPA) díját.
Az élősködő, amely az Oscar-díj elnyerésére is esélyes, a kategóriában szintén jelölt Lulu Wang The Farewell, Pedro Almodovar Fájdalom és dicsőség, Ladj Ly Nyomorultak és Celine Sciamma rendező Portré a lángoló fiatal lányról című alkotása elől vitte el a díjat.

Dél-koreai thriller kapta az Arany Pálmát Cannes-ban

Az Élősködők című komikus thriller egy munkanélküli családról szól. Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon - adta hírül az MTI.

A korábban több Emmy-díjat is besöprő Phoebe Waller-Bridge nyerte Fleabag című sorozatának második évadával a legjobb vígjátéksorozat és a vígjátéksorozatok legjobb színésznője díjat.

A rendező Barack Obama volt amerikai elnöknek mondott köszönetet, amiért a Fleabag-et jelölte a saját 2019-es best-of listáján.
Főszereplőtársa, Andrew Scott elől elvitte a kategória legjobb mellékszereplőjének díját Stellan Skarsgard az HBO Csernobil című rövid tv-sorozatában nyújtott alakításával.

A rendszer kötőanyaga: a hazug­ság­áradat, ami a pofánkba csap

Színtiszta horror az első rész. Élőhalottakkal, a minden sarkon ott ólálkodó, de láthatatlan szörnyekkel, néhány emberi segítőjükkel és rengeteg, többnyire mit sem sejtő áldozattal, akikkel szemben a néző persze mindent tud. Az HBO sorozatának legborzalmasabb erénye a valósághűség, hiszen nem kételkedhetünk abban, hogy mindez megtörtént, és (egy-egy abszurd mozzanattól, filmes meseelemtől eltekintve) igaz.

Az online filmmegosztók közül az HBO-hoz került a legjobb tévésorozat díja, amelyet az Utódlás című alkotás második évadának ítéltek oda. Az Utódlás ezzel lekörözte a Netflix filmmegosztó A korona című sorozatát és az Apple TV Plus szolgáltató első Golden Globe-jelöltjét, a The Morning Showt.

„Igazi fuckfesztivált tartottunk" - Jesse Armstrong forgatókönyvíró, producer

Egy globális médiabirodalom családi belharcokkal tarkított mindennapjairól szól az HBO új sorozata, az Utódlás, nagy kedvencünkkel, Brian Coxszal a hatalomhoz ragaszkodó médiamágnás szerepében. A nagyon amerikai sorozat nagyon brit megálmodójával beszélgettünk. Magyar Narancs: Mintha magáról a Murdoch famíliáról csináltak volna egy sorozatot. Jesse Armstrong: Még szerencse, hogy nem róluk csináltuk.

Brian Cox az Utódlásban nyújtott, Rupert Murdoch médiamágnást megszemélyesítő alakításával nyerte a tévésorozatokban nyújtott legjobb színészi alakítás díját.

A díjazottak teljes listája:

  • A legjobb dráma: 1917
  • A legjobb vígjáték/musical: Volt egyszer egy Hollywood (Once Upon a Time in Hollywood)
  • A legjobb női főszereplő (dráma): Renée Zellweger (Judy)
  • A legjobb férfi főszereplő (dráma): Győztes: Joaquin Phoenix (Joker)
  • A legjobb női főszereplő (vígjáték/musical): Awkwafina (The Farewell)
  • A legjobb férfi főszereplő (vígjáték/musical): Taron Egerton (Rocketman)
  • A legjobb női mellékszereplő: Laura Dern (Házassági történet)
  • A legjobb férfi mellékszereplő: Brad Pitt (Volt egyszer egy Hollywood)
  • A legjobb rendező: Sam Mendes (1917)
  • A legjobb forgatókönyv: Quentin Tarantino (Volt egyszer egy Hollywood)
  • A legjobb animációs film: A hiányzó láncszem
  • A legjobb idegen nyelvű film: Élősködők - Dél-Korea, Bong Joon Ho
  • A legjobb eredeti filmzene: Hildur Guðnadóttir (Joker)
  • A legjobb betétdal: I'm Gonna Love Me Again, Elton John, Bernie Taupin – Rocketman
  • Legjobb sorozat (dráma): Utódlás (Succession)
  • Legjobb vígjáték/musical sorozat: Fleabag
  • A legjobb minisorozat/tévéfilm: Csernobil
  • A legjobb színésznő (minisorozat/tévéfilm): Michelle Williams (Fosse/Verdon)
  • A legjobb színész (minisorozat/tévéfilm): Russell Crowe (A legharsányabb hang)
  • A legjobb színésznő (drámai sorozat): Olivia Colman (The Crown)
  • A legjobb színész (drámai sorozat): Brian Cox (Utódlás)
  • A legjobb színésznő (vígjáték/musical sorozat): Phoebe Waller-Bridge (Fleabag)
  • A legjobb színész (vígjáték/musical sorozat): Ramy Youssef (Ramy)
  • A legjobb női mellékszereplő - minisorozat vagy tévéfilm: Patricia Arquette (A tett)
  • A legjobb férfi mellékszereplő - minisorozat vagy tévéfilm: Stellan Skarsgård (Csernobil)

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.