A Netflix nagyot bukott, míg Quentin Tarantino és Sam Mendes nagyot nyert az idei Golden Globe-on

  • narancs.hu
  • 2020. január 6.

Mikrofilm

A Netflix 34 nevezéséből mindössze kettőt váltott díjra.

A brit Sam Mendes kapta meg a legjobb rendező díját a Golden Globe vasárnap esti hollywoodi díjkiosztó gáláján az 1917 című háborús filmjéért.

A 77. Golden Globe-gála egyik legnagyobb meglepetését okozva Mendez mások mellett Az írt rendező Martin Scorsese-t, a Jokert rendező Todd Phillipset és a Volt egyszer egy Hollywood alkotóját, Quentin Tarantinót utasította maga mögé az I. világháborúban játszódó drámájával.
Mendes 2000-ben egyszer már elvitte ezt a Golden Globe-trófeát, akkor az Amerikai szépség című filmjével.

Valós idejű, látszólag vágás nélküli drámát forgatott az I. világháborúról Sam Mendes

Az 1917 két fiatal brit katonáról szól, akiket megbíznak, hogy az ellenséges vonalon át kézbesítsenek egy üzenetet. A II. világháborúról annyi film készült már, hogy nem győzzük nyomon követni, az első világégés viszont még nem számít ennyire lerágott csontnak.

Quentin Tarantino amerikai rendező Volt egyszer egy Hollywood című filmje kapta a legjobb vígjáték vagy musical díját , míg Brad Pitt a kategória legjobb férfi mellékszereplőjének szóló kitüntetést vehette át a filmben nyújtott alakításáért.

Hasít az új Tarantino-film - csak a Bruce Lee-fanoknak nem jön be

Pedig a rendező le is rövidítette a karatéka szenvedéseit. Nagy feladat várt a Volt egyszer egy Hollywoodra: nem csak Tarantino, de az eredeti filmek becsületét is meg kellett mentenie. A rendező előző filmje, az Aljas nyolcas ugyanis mindössze 57 millió dollárt szedett össze Amerikában; az idei nyári mozinaptár pedig ismét tömve van remake-ekkel és folytatásokkal - amíg pedig ezek sikeresek, egyre kevesebb stúdió fog pénzt áldozni eredeti mozikra.

Awkwafina ázsiai származású 31 éves amerikai színésznőnek ítélték oda a vígjáték vagy musical legjobb női főszereplőjének díját a The Farewell című családi drámában, Billi szerepében nyújtott árnyalt és visszafogott alakításáért. A filmet Lulu Wang rendezte.

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendező Élősködő (Parasite) című alkotásáért pedig a legjobb idegen nyelvű film díját vehette át a vasárnap esti díjkiosztó gálán.

A tavalyi cannes-i filmfesztivál fődíját, az Arany Pálmát elnyerő családi dráma az első koreai gyártású film, amely elnyerte a Hollywoodban akkreditált külföldi tudósítók szövetségének (HFPA) díját.
Az élősködő, amely az Oscar-díj elnyerésére is esélyes, a kategóriában szintén jelölt Lulu Wang The Farewell, Pedro Almodovar Fájdalom és dicsőség, Ladj Ly Nyomorultak és Celine Sciamma rendező Portré a lángoló fiatal lányról című alkotása elől vitte el a díjat.

Dél-koreai thriller kapta az Arany Pálmát Cannes-ban

Az Élősködők című komikus thriller egy munkanélküli családról szól. Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon - adta hírül az MTI.

A korábban több Emmy-díjat is besöprő Phoebe Waller-Bridge nyerte Fleabag című sorozatának második évadával a legjobb vígjátéksorozat és a vígjátéksorozatok legjobb színésznője díjat.

A rendező Barack Obama volt amerikai elnöknek mondott köszönetet, amiért a Fleabag-et jelölte a saját 2019-es best-of listáján.
Főszereplőtársa, Andrew Scott elől elvitte a kategória legjobb mellékszereplőjének díját Stellan Skarsgard az HBO Csernobil című rövid tv-sorozatában nyújtott alakításával.

A rendszer kötőanyaga: a hazug­ság­áradat, ami a pofánkba csap

Színtiszta horror az első rész. Élőhalottakkal, a minden sarkon ott ólálkodó, de láthatatlan szörnyekkel, néhány emberi segítőjükkel és rengeteg, többnyire mit sem sejtő áldozattal, akikkel szemben a néző persze mindent tud. Az HBO sorozatának legborzalmasabb erénye a valósághűség, hiszen nem kételkedhetünk abban, hogy mindez megtörtént, és (egy-egy abszurd mozzanattól, filmes meseelemtől eltekintve) igaz.

Az online filmmegosztók közül az HBO-hoz került a legjobb tévésorozat díja, amelyet az Utódlás című alkotás második évadának ítéltek oda. Az Utódlás ezzel lekörözte a Netflix filmmegosztó A korona című sorozatát és az Apple TV Plus szolgáltató első Golden Globe-jelöltjét, a The Morning Showt.

„Igazi fuckfesztivált tartottunk" - Jesse Armstrong forgatókönyvíró, producer

Egy globális médiabirodalom családi belharcokkal tarkított mindennapjairól szól az HBO új sorozata, az Utódlás, nagy kedvencünkkel, Brian Coxszal a hatalomhoz ragaszkodó médiamágnás szerepében. A nagyon amerikai sorozat nagyon brit megálmodójával beszélgettünk. Magyar Narancs: Mintha magáról a Murdoch famíliáról csináltak volna egy sorozatot. Jesse Armstrong: Még szerencse, hogy nem róluk csináltuk.

Brian Cox az Utódlásban nyújtott, Rupert Murdoch médiamágnást megszemélyesítő alakításával nyerte a tévésorozatokban nyújtott legjobb színészi alakítás díját.

A díjazottak teljes listája:

  • A legjobb dráma: 1917
  • A legjobb vígjáték/musical: Volt egyszer egy Hollywood (Once Upon a Time in Hollywood)
  • A legjobb női főszereplő (dráma): Renée Zellweger (Judy)
  • A legjobb férfi főszereplő (dráma): Győztes: Joaquin Phoenix (Joker)
  • A legjobb női főszereplő (vígjáték/musical): Awkwafina (The Farewell)
  • A legjobb férfi főszereplő (vígjáték/musical): Taron Egerton (Rocketman)
  • A legjobb női mellékszereplő: Laura Dern (Házassági történet)
  • A legjobb férfi mellékszereplő: Brad Pitt (Volt egyszer egy Hollywood)
  • A legjobb rendező: Sam Mendes (1917)
  • A legjobb forgatókönyv: Quentin Tarantino (Volt egyszer egy Hollywood)
  • A legjobb animációs film: A hiányzó láncszem
  • A legjobb idegen nyelvű film: Élősködők - Dél-Korea, Bong Joon Ho
  • A legjobb eredeti filmzene: Hildur Guðnadóttir (Joker)
  • A legjobb betétdal: I'm Gonna Love Me Again, Elton John, Bernie Taupin – Rocketman
  • Legjobb sorozat (dráma): Utódlás (Succession)
  • Legjobb vígjáték/musical sorozat: Fleabag
  • A legjobb minisorozat/tévéfilm: Csernobil
  • A legjobb színésznő (minisorozat/tévéfilm): Michelle Williams (Fosse/Verdon)
  • A legjobb színész (minisorozat/tévéfilm): Russell Crowe (A legharsányabb hang)
  • A legjobb színésznő (drámai sorozat): Olivia Colman (The Crown)
  • A legjobb színész (drámai sorozat): Brian Cox (Utódlás)
  • A legjobb színésznő (vígjáték/musical sorozat): Phoebe Waller-Bridge (Fleabag)
  • A legjobb színész (vígjáték/musical sorozat): Ramy Youssef (Ramy)
  • A legjobb női mellékszereplő - minisorozat vagy tévéfilm: Patricia Arquette (A tett)
  • A legjobb férfi mellékszereplő - minisorozat vagy tévéfilm: Stellan Skarsgård (Csernobil)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.