Hatalmas viták és még nagyobb félelmek kísérik a Joker-filmet

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 28.

Mikrofilm

Az erőszak dicsérete, vagy példabeszéd az erőszak ellen?

Todd Phillips revizionistának bélyegzett szuperhősmozija, a Joker nyerte el az idei Velencei Filmfesztivál fődíját – forradalmi siker ez egy képregény-filmtől, az igazán fontos csaták azonban még most kezdődnek.

A Jokernek ugyanis nemcsak a következő hónapok fesztiváljain, és végül az Oscaron kell megtörnie a sztereotípiákat, de a pénztáraknál is bizonyítania kell. Nézzük először utóbbit – azzal, hogy a Joker képregény-film, máris előnnyel indul a bevételi fronton. Címszereplője minden idők talán

legnevezetesebb filmes gonosza,

Chritopher Nolan Batman-trilógiája pedig a műfaj igazi mérföldköve volt: nemcsak óriási pénzügyi, de jelentős kritikai sikert is elért. Azzal, hogy ennek ellenére mégsem sikerült jelölést szereznie a legjobb film Oscar-kategóriájában (a mendemondák szerint A felolvasó szorította ki), az egész Oscar-szavazósdit reformra késztette (erről a Zöld könyv győzelme apropóján írtunk).

A középszerűség diadala, vagy a mozi győzelme volt az idei Oscar?

Dávid és Góliát harca: de melyik volt a Roma, és melyik a Zöld könyv? Napokkal az Oscar díjátadó után a filmvilág egy része még mindig dühöng, míg az elemzők továbbra is azt találgatják, hogyan nyerhette meg a Zöld könyv a Legjobb film díját; na és hogy mit jelent győzelme az Akadémia, Hollywood, és egyáltalán a filmvilág jövőjére nézve.

A sötét lovag azóta is élénken él a nézők emlékezetében (jelenleg az IMDb toplistája szerint ez a világ negyedik legjobb filmje), ez a rajongás pedig biztos, hogy a Jokerre is átragad. Főleg azért, mert a Batman-trilógiához hasonlóan Todd Phillips filmje is paradigmaváltást ígér: bár szuperhősfilmről van szó, nincsenek idióta köpenyek, vagy a nadrágon kívül hordott gatya, senki nem repül az égben, és a heroizálás is messze áll a mozitól.

Batman (Christian Bale) és Joker (Heath Ledger) híres párbeszéde a Nolan-rendezte filmben:

Premisszája szerint a Joker végre tényleg

lerántja a műfajt a földre:

a film közelebb áll majd egy realista drámához, az emberi gonoszságról szóló pszichológiai karakter-tanulmányhoz, mint Supermanhez. Épp ezért akár olyan nézőközönséget is bevonzhat, akik különben irtóznak a Marvel-filmektől.

Az elemzések legalábbis ezt várják tőle – bár mindez inkább vágybeteljesítő jóslatnak tűnik. Az idei bevételi eredmények ugyanis majd’ fél milliárd dollárral lemaradtak a tavalyitól – hiába a Bosszúállók gigasikere és a Disney szárnyalása, egyre többen szavaznak a Netflixre és társaira mozizás helyett.

A Joker magában biztos nem fogja helyrebillenteni az idei mérleget, de azt várják tőle, hogy a filmtörténet legjobb októberi bemutatójává váljon (a 2017-es Az 80 milliós rekordnyitányát kellene túlszárnyalnia), és közel fél milliárdos bevétellel zárjon Amerikában – ezzel pedig olyan sikert érjen el, ami a legszigorúbb korhatárkarikát tekintve csak A passiónak sikerült. A filmet ráadásul

kemény kritikai torzsalkodás veszi körül,

mindez ugyan bevételeket tekintve nem sokat nyom a latba, de a díjszezonnál igenis döntő lehet. A kritikákat összegző

  • Rottentomatoeson 76 százalékon,
  • a Metascore-on 70 ponton áll

a Joker – ez nem rossz, de nem is kiemelkedően magas. A Zöld könyv szinte ugyanilyen értékelésekkel rendelkezett (78 százalék és 69 pont) – ugyan meg tudta nyerni az Oscart, de ehhez kellett egy példátlanul kiegyenlített díjszezon is. Farrelly rasszista tanmeséjét máris a leggyengébb győztesek között tartják számon, de azért is volt könnyebb dolga, mert témája miatt eleve nyert helyzetből indult.

A Jokernek azonban ahhoz, hogy áttörje a szuperhősfilmek üvegplafonját, nagyon jó kritikákra volna szüksége – lásd a tavalyi Fekete párducot. A filmmel szembeni

legfőbb vád az, hogy erőszakos

– méltatói a Taxisofőrhöz hasonlítják, mások azonban azt vetik a szemére, hogy túlságosan is ünnepli az agressziót, ami az egyre gyakoribb merényletek és lövöldözések korában nem épp bölcs dolog.

Az amerikai hadsereg közleményben figyelmeztette tagjait, hogy a film vetítésekor erőszakos cselekedetek, akár lövöldözés is várható. 2012-ben, A sötét lovag: Felemelkedés című Batman-film vetítése alatt egy 24 éves, álarcos férfi 12 embert gyilkolt meg, 38-at pedig megsebesített.

Az elkövető James Holmes online incel-fórumok ismert tagja volt – a közösség elnevezése a szándékos cölibátus (involuntarily celibate) kifejezésből ered, tagjai nemcsak szélsőségesen nőgyűlölők, de erőszakos tettekre is buzdítják egymást. Holmes ráadásul magát is egyfajta Jokernek tartotta – érthető tehát, miért félnek attól, hogy a film hasonló cselekedetekre sarkallja majd a szélsőségeseket.

Az egyik legnagyobb amerikai mozilánc, a Regal Cinema szintén kiadott egy közleményt a Joker előtt, felhívva a figyelmet, hogy egyetlen film sem lehet ok vagy biztatás erőszakra. A forgalmazó Warner Bros. elhatárolódott és váltig bizonygatja, hogy a film nem az agresszió ünnepléséről szól. Persze

Todd Phillips rendezőnek sem tetszik,

hogy milyen kontextusban emlegetik manapság a Jokert – ki is kérte magának, hogy az olyan mozikat, mint a John Wick a kritikusoktól a közönségig mindenki élteti, miközben a Jokerre úgy tekintenek, mint amely erőszakra buzdít. „John Wick egy fehér férfi, aki megöl 300 embert,
de erre mindenki csak nevet és ordítozik. Miért esik ez a film más megítélés alá” – tette fel a kérdést.

Joker szerepében Joaquin Phoenix

Joker szerepében most Joaquin Phoenix

 

Azt, hogy mindezek ellenére a Jokernek lesz-e esélye az Oscaron, a következő hónapok döntik majd el. Egy pénzügyi siker mindenképp megdobhatja az ázsióját, és az is sokat számít majd, a kritikusok és fontos fesztiválok befogadják-e a mozit a „komoly” filmek közé. Mindenesetre ott van a kalapban – de egyelőre Joaquin Phoenixnek vannak jobb esélyei a legjobb férfi főszereplők között.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.