Három magyar filmet is díjaztak Lengyelországban

  • MTI/narancs.hu
  • 2019. július 1.

Mikrofilm

Eredettörténet, portré, gyermekkereskedelem.

Bogdán Árpád, Varga Ágota és Schwechtje Mihály filmjeit is díjazta a zsűri Lengyelországban, a hétvégén véget ért lagówi nemzetközi filmfesztiválon - közölte hétfőn a Magyar Nemzeti Filmalap az MTI-vel.

A nyugat-lengyelországi Lagówban 48. alkalommal megrendezett filmfesztiválon Bogdán Árpád legutóbbi alkotásáért elnyerte a legjobb játékfilmnek járó Arany Szőlőfürt díjat. A Genezis a bibliai eredettörténetet a társadalom legkülönbözőbb rétegeiből érkező emberek sorsán keresztül eleveníti meg.

Ez a film arról szól, hogy „minden tragédia után újra lehet építeni a gonosztól megvédő erkölcsi tűzfalakat"

Már játsszák a mozik Bogdán Árpád új filmjét. A Genezisben tárgyalt probléma mindenkié. Tegnap óta játsszák a mozik Bogdán Árpád második nagyjátékfilmjét, a Genezis t. Bár a film elsősorban a 2008/2009-es romagyilkosságokról is szól, a rendező korábban azt mondta, inkább egy általános emberi problémáról és arról a reményről szeretett volna beszélni, hogy „minden tragédia után újra lehet építeni a gonosztól megvédő erkölcsi tűzfalakat".

A lagówi nemzetközi filmfesztiválon Varga Ágota A fegyházlelkész című portréfilmje Ezüst Szőlőfürt díjat nyert a dokumentumfilmek versenyében. A Magyar Média Mecenatúra Program támogatásával készült alkotás egy fáradhatatlan, saját útját járó fegyházlelkész, Butsy Lajos atya portréja.

Schwechtje Mihály Aki bújt, aki nem című, szintén Mecenatúra-támogatással készült rövidfilmjéért, amely egy megrázó dráma a gyermekkereskedelemről egy szegény magyar faluban, Bronz Szőlőfürt díjat nyert Lagówban.

 

Készült egy remek magyar kisfilm, s úgy tűnik, végre el is jut a moziba

Az Aki bújt, aki nem egy fontos témáról mesél mindenféle sallang nélkül, cirka 11 percben. Egyetlen nagy baj van a magyar kisfilmekkel: a legritkább esetben jutnak el a mozikba. Persze, ott vannak a fesztiválokon, értesülünk a sikerekről, és ha éjjeli baglyok vagyunk, még akár valamelyik csatorna éjszakai műsorsávjában is megnézhetjük őket.

(A nyitóképen Bogdán Árpád rendező és a Genezis színészei.)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.