Házi koszt

Szilágyi Zsófia: Egy nap

Mikrofilm

Vannak az ellesett életnek és a mindennapi nyomorúságának nagy filmes krónikásai, talán nyugodt szívvel közéjük sorolhatjuk a brit Mike Leigh-t és Ken Loachot. Filmjeiket nézve az ember szinte megkérdezi magától, hogy miért vágyja viszontlátni a vásznon is azt a kilátástalanságot, önemésztést és piti kínlódást, amit maga is nap mint nap lát vagy talán tapasztal is.

Miért olyan vonzó a csúf valóság ennyire aprólékos szimulációja? Leigh talán azzal bűvöl el, hogy mindenhol megleli a szépet: az elhidegült házastársak újra egymásra találnak, az elvesztettek megkerülnek, a betokozódott düh lassan elpárolog. Loach pedig javíthatatlan kommunista (a szó legnaivabb értelmében), akinek ifjonti dühe mindig emberszeretetével tandemben dolgozik. Hősei, még ha kicsik és jelentéktelenek is, képesek hallatni a hangjukat és kiállni igazukért.

Szilágyi Zsófia Annája nem illene a két brit rendező filmjeibe. Ő mintha inkább a román új hullám csupasz, drámaiatlan drámáiból lépett volna ki szürke, kisszerű kelet-európai nyomorával. A leggyakoribb, legkevésbé feltűnő taposómalom foglya: három gyereket nevel, miközben igyekszik dolgozni és elhidegülő férjére is odafigyelni. Napjai ugyanolyan hajszolt, színtelen ciklusokba rendeződnek – a gyerekeket ledobja a bölcsibe/oviba/iskolába, aztán részmunkaidőben tanít egy olasz nyelviskolában, különórára szállítja a gyerekeket, ügyeket intéz, majd bezuhan az ágyba. Szilágyi Zsófia és Mán-Várhegyi Réka forgatókönyve egy apró anomáliával zökkenti ki a nőt a megszokott körforgásból: felszabadultabb, vonzóbb barátnője bevallja, hogy szerelmes Anna férjébe, Szabolcsba. Ez a vallomás indítja be a film kb. másfél napnyi cselekményidejét, amikor teljes pompájában, a legapróbb részletekig megcsodálhatjuk Anna rohangálással, idegeskedéssel teli rutinját. Nincs itt semmi trükk, a forgatókönyvíró páros egy mamaszimulátorba ülteti a nézőt. A teljes valóságillúzió érdekében a néző minden érzékszervét uralma alá hajtja a hang és a kép. A sosem szűnő gyerekzsivaj összekapcsolódik a zsúfolt lakás egyre növekvő entrópiájával, a tömött villamos utasainak közelijei a csikorgó sínek hangjával, a pesti dugók képei pedig az állandó dudálással. Anna – és vele a néző – vizuálisan is be van zárva a zsúfolt, nyomasztó terekbe: a kaotikus lakásba, az apró osztályterembe, a leharcolt kis családi autóba.

A rendező elhiteti velünk, hogy az Egy napban rengeteg minden történik, miközben tulajdonképpen nem történik semmi sem. Anna megszállottan tesz-vesz, fújtat és rohangál, de valójában csak földhözragadt kötelességeket teljesít – bevásárol, (tömeg)közlekedik, gyerekeket letesz-felvesz –, ráadásul a film elején meglebegtetett hűtlenség sem látványosan Anna és a néző szeme láttára történik. Az egész film szinte már unalmas, sőt kissé talán visszataszító is. A filmet magabiztosan uraló, fegyelmezett és intenzív Szamosi Zsófia (a film igényelte színészi feladatok nemcsak érzelmileg, de fizikailag is kimerítőek) egy pillanatra sem akar vonzónak, de sokszor még szimpatikusnak sem látszani. Három gyermeke, Simon, Sári és Márk (Barcza Ambrus, Varga-Blaskó Zorka és Gárdos Márk mind remekelnek) sem tűnnek fel mindig rózsás színekben: többnyire taknyosak, üvöltenek, egymást gyepálják, vagy visszabeszélnek szüleiknek. Néha az az érzésünk, mintha csak kis problémagépezetek lennének, akik pluszkihívások elé állítják Annát, hogy előrehaladjon a cselekmény. Ugyanakkor a rendező egyértelművé teszi, hogy Anna és köztük valódi kapocs és ragaszkodás van, mely mindegyik gyerek esetében más és más formát ölt. Az a pár percnyi szusszanás, amihez a nő jut, a gyerekekkel töltött meghitt pillanatokból ered. Az ügyvéd férj, Szabolcs (Füredi Leó kissé kilóg gyengébb színészi teljesítményével) pedig kimondottan taszító slamposságával és sunyi lapításával.

Az Egy nap nem vádolható azzal, hogy hagyományos értelemben vett élvezetet nyújtana (valójában még a súlyos, átható dráma is hiányzik belőle), inkább egyfajta kelet-európai, alacsony intenzitású szenvedés uralja, ami egzotikus jellege miatt olyan népszerű a rangos filmfesztiválokon. A legnyomasztóbb az egészben, hogy a film erősen utal arra, hogy Anna élete ugyanilyen letaglózó örömtelenségben és fásultságban fog telni – az Egy nap valóban csupán egy nap egy magyar anya ciklikus, zátonyra futott életéből. Szilágyi Zsófia nem teszi egyértelművé, hogy Anna azért nem tud szembenézni élete csődjével, mert állandóan rohan, vagy tulajdonképpen megváltás neki a sok tennivaló, mert így elkerülheti a szembenézést.

A filmben határozottan érzékelhető valami nagyobb jelenség, az ún. „nagy magyar rosszkedv” vibrálása is (ami számos, nem közvetlenül a „nagy magyar rosszkedvről” szóló magyar filmben felbukkan), ám ennek eredete homályban marad. Az Egy nap csúf és szürke Budapestjét alattomosan áthatja a levertség, a megértés és a figyelem hiánya: mindenki feszült és kész kitörni, mint az Anna szabálytalan parkolásán kiboruló pesti sofőr. Ezt a várost nehéz szeretni, ahogy nehéz szeretni magát a filmet is. Olyan kevés örömöt ad (ami persze nem kötelessége egy filmnek sem), és olyan alacsony lángon ég benne a drámai feszültség, hogy az már szinte az élvezhetetlenség határát súrolja. Nagyon speciális és sűrű élmény nézni az Egy napot, ami egy olyan élethelyzetről mesél, ami rengeteg ember mindennapi tapasztalata, de nem szokás beszélni róla.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.