Hétrészes retrospektív vetítéssorozattal ünneplik Tarr Bélát Los Angelesben

  • narancs.hu
  • 2023. június 2.

Mikrofilm

Az esemény Határtalan kárhozat címmel fut.

2011-es A torinói ló című filmjével ugyan Tarr Béla visszavonult a filmkészítéstől, de a Tarr-kultusz továbbra is él és virul – nemcsak Kairóban, vagy épp Franciaországban lelkesednek a rendezőért még mindig, de Los Angelesben is. Az American Cinematheque ugyanis Bleak Week programsorozata keretein belül hétrészes retrospektívben mutatja be a kultikus magyar alkotó legismertebb műveit. „Tarr egy speciális kérdezz-felelek és bemutatkozás erejéig is csatlakozik hozzánk, miközben megünnepeljük azokat az alkotásokat, amelyeket általában a valaha készült leglátnokibb és legbefolyásosabb filmek között emlegetnek” – írják honlapjukon. A programban a Családi tűzfészek, a Szabadgyalog, a Kárhozat, a Sátántangó, A londoni férfi, A torinói ló, valamint a Werckmeister harmóniák 4K-s felújított változata szerepel.

„Helló Los Angeles! Örülök hogy hosszú idő után újra itt lehetek. Érdeklődve várom, hogy vagytok és mi folyik épp a városban. Remélem, sikerül a találkozónk és jól fogjuk együtt eltölteni az időt. Ott találkozunk!” – fogalmazott Tarr az Indiewire-nek, ami úgy hirdeti az eseményt, mint Tarr ritka amerikai fellépéseinek egyikét. Ha már a tengerentúlon jár, a rendező benéz a New York-i Film at Lincoln Center moziba is, ahol négy filmjét vetítik: a korábban felújított Werckmeister harmóniák mellett az újonnan restaurált Családi tűzfészket, A londoni férfit és a Szabadgyalogot.

Az American Cinematheque Los Angeles-i független, nonprofit kulturális szervezet, melynek célja a legmaradandóbb filmek bemutatása a világ minden tájáról. 1981-ben alakult az 1971-83 között futó legendás Filmexből (The Los Angeles International Film Exposition) kinőve. A fáma szerint miután 1984-ben Sydney Pollack filmrendező (Aranyoskám; Távol Afrikától; A lovakat lelövik, ugye?) látogatást tett a párizsi Cinémathèque Française-ban, elhatározta hogy létrehoz egy egész éven át tartó filmfesztivált Los Angelesben, ahol az alkotók és filmrajongók nemcsak megnézhetik, de meg is vitathatják a legjobb filmeket. A szervezet munkájában továbbra is olyan világhírű alkotók vesznek részt, mint Martin Scorsese, Mike Nichols, Francis Ford Coppola vagy William Friedkin.

Bleak Week: Cinema of Despair (Sivár hét: A kétségbeesés mozija) című programsorozatuk tavaly indult. Az egyhetes fesztivál lényege, hogy olyan filmeket mutasson be szerte a világból, amelyek az emberiség legsötétebb oldalát, a történelem legmélyebb pontjait járják körül. Mindezt természetesen a filmtörténelem legelismertebb rendezőinek tolmácsolásában: az idei, immár második eseményen olyan alkotók filmjeit vetítik, mint Gus Van Sant, Rainer Werner Fassbinder, Kenji Mizoguchi, Ousmane Sembène, Pier Paolo Pasolini vagy Elem Klimov. Tarr Sátántangóját már a tavalyi, első Bleak Week-en játszották, a mostani rendezvénynek ő lesz az egyik díszvendége. Nem ő lesz azonban az egyedüli magyar alkotó a programban: levetítik Fehér György kultikus 1990-es Szürkület című filmjének 4K-s, felújított változatát is.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.