Igazi filmritkaságot mutatnak be a hétvégén

  • Gera Márton
  • 2018. április 19.

Mikrofilm

Az ősi törvény 1923-as film, és kész csoda, hogy láthatjuk. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon most mindenki megnézheti.

Valószínűleg a jelenleg is tartó Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik legizgalmasabb eseménye lesz Az ősi törvény című, 1923-as némafilm bemutatója. Hogy miért mutatnak be egy közel 100 éves filmet? Többek között azért, mert tavaly elkészült a film digitálisan felújított változata, ami azt jelenti, hogy immáron normális minőségben lehet megnézni Ewald André Dupont első rendezését.

Az ősi törvény (1923)

Az ősi törvény (1923)

 

Az ősi törvény tipikus apa-fiú történetet mesél el, de közben a 19. század ortodox zsidóságáról is mesél, és a hagyomány versus modernitás kérdésével is foglalkozik. A történet szerint Baruch mindenáron színész szeretne lenni, és a vándorszínészlét után sikerül is eljutnia a bécsi Burgtheater színpadáig. Ám amikor honvágya támad és hazamegy, az apja elzavarja, mert úgy látja, a színészi hivatással fia belépett a világi életbe, és meggyalázta az ortodox hagyományokat. De amikor az apa elutazik Bécsbe, hogy megnézze a színházban a fiát, valahogy minden megváltozik. Bár a világ filmarchívumaiban az alkotás egyes darabjai mindvégig megtalálhatók voltak, Az ősi törvény eredeti változata nem maradt fenn, így a különböző verziókból kellett összerakni a filmet.

via GIPHY

A némafilm digitálisan felújított változatát az idei Berlinale retrospektív szekciójában vetítették először (a fesztiválról itt írtunk részletesen), bár a Deutsche Kinemathek már 1984-ben tett kísérleteket a film digitális helyreállítására, noha akkor csak az eredeti fekete-fehér változat első rekonstrukciója készült el. Mostanra viszont elnyerte végleges formáját, így a forgalmazó igyekszik minél több európai városba elvinni a filmet. Budapest mellett levetítik majd Vilniusban, Varsóban és Bécsben, de ott lesz a San Franciscó-i némafilmfesztiválon is.

DAS ALTE GESETZ / DVD-Trailer

Regie: E.A. Dupont Im Rahmen der 68. Internationalen Filmfestspiele Berlin findet am 16.2.2018 im Friedrichstadtpalast die feierliche Uraufführung der aktuellen Restaurierung von DAS ALTE GESETZ mit der Live Musik von Philippe Schœller statt. Das ist Auftakt für ein Kulturprojekt, das die vitale jüdische Kultur Osteuropas zu Beginn des 20.

A mostani bemutató különlegessége pedig nyilvánvalóan az, hogy a film digitálisan felújított változatához készült zenét élőben fogja játszani a müncheni Orchester Jakobsplatz, vezényelni pedig a magyar felmenőkkel rendelkező Daniel Grossmann fog, aki 2005-ben alapította a zenekart, leginkább azzal a céllal, hogy minél részletesebben bemutassák a zsidó kultúrát. Főleg olyan műveket visznek be a koncerttermekbe, amelyeket a nácik uralma alatt üldözött, menekülni kényszerülő zeneszerzők komponáltak.

Az ősi törvényt a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében lehet megnézni most vasárnap este, a Várkert Bazárban. Jegyekre pedig itt lehet lecsapni.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.