Ilyen az, amikor a gyerekedet szeretnéd nevelni, de közben a heroinfüggő öcsédet is meg kell menteni

  • Gera Márton
  • 2018. április 18.

Mikrofilm

A 6 Balloons egy kaotikus, droggal átitatott éjszaka története. Egyszerű, rövid, de erős film.

Ha valaki elkezdi nézni a 6 Balloonst, valószínűleg másodpercek alatt leesik neki, hogy ennél függetlenebb filmet már nem is lehetne készíteni. Ezt most nem bírálatként kell érteni, hanem inkább úgy, hogy a Netflix legújabb filmjéről süt, hogy a rendezőt hagyták dolgozni, igaz, pénzzel se nagyon tömhették ki, de legalább nem mondták meg, milyen irányba vigye a cselekményt, kikkel forgasson, szóval úgy csinált mindent, ahogy ő akarta. Ez egyfelől egészen remek, másfelől viszont szomorú, mert a filmre ráfért volna némi csiszolás.

false

Marja-Lewis Ryan nyilván látta az összes Sean Baker-filmet, mert a 6 Balloons hangulatában meglepően sokszor hajaz az amerikai független film aktuális sztárjának rendezéseire. Itt is fiatalok mászkálnak egy amerikai város utcáin, csak most nem hollywoodi prostituáltak járják be a várost, hanem egy nő, akinek gyereket kellene nevelni, de közben meg is kell mentenie a testvérét, aki éppen két belövés között könyörög újabb kábítószerért, és az elvonón nem akarják fogadni, mert hát oda normális biztosítás is kellene. Minden elemében depresszív film ez, és itt nem a Trainspotting vihorászó függői jelennek meg, hanem a szenvedő, az anyagért és tűért könyörgő figura, akiről folyik a víz, aki dörzsöli a kezét, és néha még oda is hány a kocsi mellé.

6 Balloons | Official Trailer [HD] | Netflix

Over the course of one night, a woman drives across LA with her heroin addict brother in search of a detox center, with his two year old daughter in tow. Starring Abbi Jacobson, Dave Franco, Tim Matheson and Jane Kaczmarek. 6 Balloons premieres on Netflix on April 6, 2018.

Közben meg ott vagyunk Kaliforniában, a fiatal nő a gyerekével foglalkozna, cipeli az egyik karján a kicsit, a másikkal meg megveszi a tűt a testvérének, mert ha nem így tenne, a srác alighanem ott esne össze előtte. Abban kétségkívül remek a 6 Balloons, hogy képes autentikusan képernyőre vinni egy ilyen kaotikus éjszaka pillanatait, nem mintha tudnánk, milyen is lehet valójában az embernek egész éjjel a várost róni a gyerekkel és egy heroinfüggő testvérrel az oldalán. Az első filmes Marja-Lewis Ryan felerősíti az apró pillanatokat, vannak hosszú zihálások, még hosszabb nyögések és megmagyarázhatatlan tekintetek, helyenként kicsit sok is ebből a túlzott líraiságból, főleg annak fényében, hogy maga a film elég rövid, 70 perc az egész.

Pont a rövidsége miatt lehet azt érezni, hogy a 6 Balloons inkább csak kezdemény: mintha Marja-Lewis Ryan egy vizsgafilmet bővített volna ki. Persze, ettől függetlenül hamar átjön a szereplők drámája, hogy meg kellene oldani a problémákat, túl kellene élni, de közben élni is kellene, a gyerekre nézni, elmenni a születésnapi buliba, és hasonló dolgokat csinálni. Kár, hogy nem szólt valaki Marja-Lewis Ryannek, foglalkozzon még kicsit ezzel az anyaggal, mert attól biztosan jobb és komplexebb lesz.

A 6 Balloons megtekinthető a Netflixen.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

 


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.