Visszhang: film

Pinokkió

  • SzSz
  • 2022. szeptember 21.

Visszhang

Valóságos Pinokkió-reneszánszban élünk.

A Disney+-on most bemutatott, élő szereplős változat után decemberben érkezik a Netflixre Guillermo del Toro stop-motion technikával készült elképzelése is. És akkor még csak az idei évről beszéltünk! Carlo Collodi 1883-as könyvét megszámlálni is nehéz, hányszor próbálták már vászonra vagy tévéképernyőre álmodni, valódi sikert csak a Disney klasszikus, 1940-es animációja aratott, pedig volt tévémusical, futurisztikus modernizáció és olasz mesefilm is. Az élő szereplős formátum sem újdonság: Roberto Benigni Az élet szép Oscarjával a hóna alatt vágott bele, 50 évesen beugorva a címszerepbe – akkorát bukott, hogy a karrierje is ráment. 2011-ben aztán mégis szerepet vállalt egy másik adaptációban, a 2019-es változatban pedig már Gepettót alakította.

A mostani Pinokkióban az asztalosmester szerepét Tom Hanks kapta, akinek alakítása pont olyan, mint maga a film: visszafogott és ártalmatlan. A Disney menetrendszerűen gyártja újra régi klasszikusait, jellemzően egy jól ismert rendezővel, sztárokkal a főszerepekben – ezek között akadnak ízléses remake-ek, picit kibővített tanmesék, illetve az eredetit szolgaian másoló változatok is. Robert Zemeckis mozija az utóbbiak közé tartozik, kockáról kockára másol. A rendezőt jó pár éve már csak a technikai újítások érdeklik, de a Pinokkió ezen a téren is elmarad Jon Favreau Disney-alkotásaitól (A dzsungel könyve, Az oroszlánkirály). Az animáció ráadásul pont a fából lett kisfiú figurájával bánt a legmostohábbul – sem ő, sem Zemeckis filmje nem kel életre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.