Visszhang: film

Pinokkió

  • SzSz
  • 2022. szeptember 21.

Visszhang

Valóságos Pinokkió-reneszánszban élünk.

A Disney+-on most bemutatott, élő szereplős változat után decemberben érkezik a Netflixre Guillermo del Toro stop-motion technikával készült elképzelése is. És akkor még csak az idei évről beszéltünk! Carlo Collodi 1883-as könyvét megszámlálni is nehéz, hányszor próbálták már vászonra vagy tévéképernyőre álmodni, valódi sikert csak a Disney klasszikus, 1940-es animációja aratott, pedig volt tévémusical, futurisztikus modernizáció és olasz mesefilm is. Az élő szereplős formátum sem újdonság: Roberto Benigni Az élet szép Oscarjával a hóna alatt vágott bele, 50 évesen beugorva a címszerepbe – akkorát bukott, hogy a karrierje is ráment. 2011-ben aztán mégis szerepet vállalt egy másik adaptációban, a 2019-es változatban pedig már Gepettót alakította.

A mostani Pinokkióban az asztalosmester szerepét Tom Hanks kapta, akinek alakítása pont olyan, mint maga a film: visszafogott és ártalmatlan. A Disney menetrendszerűen gyártja újra régi klasszikusait, jellemzően egy jól ismert rendezővel, sztárokkal a főszerepekben – ezek között akadnak ízléses remake-ek, picit kibővített tanmesék, illetve az eredetit szolgaian másoló változatok is. Robert Zemeckis mozija az utóbbiak közé tartozik, kockáról kockára másol. A rendezőt jó pár éve már csak a technikai újítások érdeklik, de a Pinokkió ezen a téren is elmarad Jon Favreau Disney-alkotásaitól (A dzsungel könyve, Az oroszlánkirály). Az animáció ráadásul pont a fából lett kisfiú figurájával bánt a legmostohábbul – sem ő, sem Zemeckis filmje nem kel életre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.