Visszhang: film

Pinokkió

  • SzSz
  • 2022. szeptember 21.

Visszhang

Valóságos Pinokkió-reneszánszban élünk.

A Disney+-on most bemutatott, élő szereplős változat után decemberben érkezik a Netflixre Guillermo del Toro stop-motion technikával készült elképzelése is. És akkor még csak az idei évről beszéltünk! Carlo Collodi 1883-as könyvét megszámlálni is nehéz, hányszor próbálták már vászonra vagy tévéképernyőre álmodni, valódi sikert csak a Disney klasszikus, 1940-es animációja aratott, pedig volt tévémusical, futurisztikus modernizáció és olasz mesefilm is. Az élő szereplős formátum sem újdonság: Roberto Benigni Az élet szép Oscarjával a hóna alatt vágott bele, 50 évesen beugorva a címszerepbe – akkorát bukott, hogy a karrierje is ráment. 2011-ben aztán mégis szerepet vállalt egy másik adaptációban, a 2019-es változatban pedig már Gepettót alakította.

A mostani Pinokkióban az asztalosmester szerepét Tom Hanks kapta, akinek alakítása pont olyan, mint maga a film: visszafogott és ártalmatlan. A Disney menetrendszerűen gyártja újra régi klasszikusait, jellemzően egy jól ismert rendezővel, sztárokkal a főszerepekben – ezek között akadnak ízléses remake-ek, picit kibővített tanmesék, illetve az eredetit szolgaian másoló változatok is. Robert Zemeckis mozija az utóbbiak közé tartozik, kockáról kockára másol. A rendezőt jó pár éve már csak a technikai újítások érdeklik, de a Pinokkió ezen a téren is elmarad Jon Favreau Disney-alkotásaitól (A dzsungel könyve, Az oroszlánkirály). Az animáció ráadásul pont a fából lett kisfiú figurájával bánt a legmostohábbul – sem ő, sem Zemeckis filmje nem kel életre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.