Janisch Attila: Tóth Janó halálára

  • Janisch Attila
  • 2019. augusztus 31.

Mikrofilm

Tóth János operatőr 1930-2019.

Tévedés azt hinni, azt tanítani, aszerint filmet készíteni, hogy a film lényege csak a dialóg, a narratíva, a cselekmény, a fordulópontok, a konfliktus, stb., szóval, ha a filmet úgy gondoljuk el, mintha regényt vagy színdarabot írnánk.

Nem. A film lelke a kép, a mozgókép, amely hatásának ritmizált összetettségében, rétegzettségében, nonverbális, érzéki voltában sokkal inkább hasonlítható a zenéhez – de legalább annyira –, mint bármilyen narratív irodalmi műfajhoz.

Irodalmi műfaji hasonlóságot keresve inkább a költészet említhető. Nem véletlen, hogy Tóth János olyan filmekben teremtett senkiével össze nem hasonlítható képi világot, amelyekben a zeneiség, a nonverbális érzékiség lényegi volt: Huszárik Zoltán rövidfilmjeiben (Elégia, Capriccio), a saját Balázs Béla Stúdióban készített, meghatározó jelentőségű experimentjeiben (Aréna, Poézis, Study I-II.) vagy Makk Károly emlékezet-filmjeiben (Szerelem, Macskajáték).

Fény, ritmus, forma – ez a film zenéjének érzéki lényege, lelke. Janó maga volt a fény, a ritmus, a forma. Halálával kihunyt a fény, megtört a ritmus, bizonytalanná lett a forma, elkomorult a lélek.

Makk Károly Szerelem című filmjének múlhatatlan képsoraival búcsúzom Tóth Janótól.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.