John Lennon Gollam, Paul McCartney Frodo lett volna a Beatles A Gyűrűk Ura-adaptációjában

  • narancs.hu
  • 2021. december 16.

Mikrofilm

George Harrison Gandalf bőrébe bújt volta, Ringo Starr pedig Samunak készült. Az egészet pedig akár Stanley Kubrick is rendezhette volna.

A jól menő, régóta működő zenekaroknál gyakran felvetődik, hogy a filmezés terén is kipróbálnák magukat, elvégre a videóklipeket jó eséllyel már a kisujjukból is ki tudják rázni. Legutóbb a Foo Fighters döntött úgy, hogy meghódítják a mozivásznat. De ők is csak a Beatlest próbálják utánozni, akik nemcsak a világ valaha volt legsikeresebb zenekara, de a filmezés terén is leginkább előremutató banda volt: egyéb kisebb-nagyobb projektek mellett öt mozit is készítettek, melyek többsége nem is sikerült rosszul.

A legjobb kétségtelenül az 1964-es Egy nehéz nap éjszakája, mely azóta is állandó szereplője mindenféle legjobb film vagy legjobb vígjáték listáknak. Richard Lester mozijának – na meg az egy évvel később érkező Help!-nek – köszönhetően a zenekar tagjai még inkább kedvet kaptak a színészkedéshez: addig csak magukat alakították a vásznon, így szerettek volna végre kitalált karaktereket alakítani. Megbízták az Apple Films fejesét, Denis O’Dellt, hogy kerítsen számukra egy projektet:

ő végül azzal állt elő, hogy készítsenek adaptációt A Gyűrűk Urából.

„Elküldte a könyveket a The Beatles tagjainak. Azt hiszem, mivel három van belőlük, a banda tagjai egyet-egyet kaptak – kivéve Ringót. John, Paul és George viszont kézhez kapta a regényeket, hogy elolvassák őket Indiában. Nagyon izgatottak lettek az ötlettől” – magyarázta Peter Jackson a BBC-nek.

O’Dell eredetileg musicalt szeretett volna, amihez természetesen a zenekar írta volna a dalokat. A tervek szerint a nyúlánk John Lennon alakította volna Gollamot, Paul McCartney, a csapat szépfiúja Frodót, a legnagyobb szakállú George Harrison Gandalfot, Ringo Starr pedig Samut. Megpróbálták rávenni Stanley Kubricket, hogy rendezze meg a filmet, ő azonban visszautasította a lehetőséget azzal, hogy a regényt egyszerűen nem lehet megfilmesíteni. Ezután felvetődött még Michelangelo Antonioni, David Lean és Richard Lester neve is, de egyikükkel sem jött össze a közös munka.

A projektet végül mégsem ez állította meg, hanem maga J. R. R. Tolkien: egyszerűen nem adta hozzájárulását az adaptációhoz.

„Nem tudták megszerezni a jogokat Tolkientől, mert nem tetszett neki az ötlet, hogy egy popcsapat nyúl hozzá a történetéhez. Elkaszálta az egészet – pedig a banda tényleg megpróbálkozott vele, semmi kétség” – magyarázta Peter Jackson, aki végül nemcsak Frodó kalandjait készíthette el, de a Beatles történetét is: nemrég mutatták be Get Back című dokumentumfilm-sorozatát a bandáról.

Ami A Gyűrűk Urát illeti, a regény jogait 1969-ben a United Artist stúdió vásárolta meg, rendezőnek pedig John Boormant (Gyilkos túra) szemelték ki – végül azonban ez is kútba esett. 1977-ben animációs film készült A hobbitból, majd A Gyűrűk Urából is, miután a könyv jogai az MGM-hez kerültek. Végül a 90-es évek végén a Mennyei teremtmények sikere után Peter Jackson kapott lehetőséget, hogy három részben álmodja vászonra minden idők egyik legismertebb fantasyjét. A többi már filmtörténelem.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.