Film

A piszokságok és a hatalomvágy mögött nem rajzolódik ki egy valódi ember arcéle

Adam McKay: Alelnök

  • 2019. március 31.

Mikrofilm

Nemcsak a legjobb adaptált forgatókönyv Oscarját nyerte el Adam McKay A nagy dobással két éve, de valami fontosabbat is megtalált: a saját hangját.

Könnyed, nem nagyon szofisztikált humorú vígjátékok után felfedezte azt a fajta filmpublicisztikát, amelyben a társadalmi érzékenység és felelősségérzet találkozik a provokatív szemtelenséggel – és a bulváros felszínességgel. Kollázsfilmjének nem története volt elsősorban, hanem erőteljes politikai üzenete (azt állítván a legutóbbi világgazdasági válság kapcsán, hogy a piacgazdaság, mint olyan, természete szerint amorális, sem a gazdasági, sem a társadalmi folyamatok észszerű kontrolljára nem képes, ezért szükségképpen vezet pénzügyi, társadalmi csődhöz).

Ha a rokon lélek Michael Moore-t még kötik bizonyos dokumentumfilmes elvárások, ti. a felhasznált képeknek, elhangzó szövegeknek kell legyen valami referenciája a való életben, úgy a moore-i szemléletet játékfilmes közegben működtető McKay képzelete már szabadon szárnyal, tényekre csak annyiban kell szorítkoznia, amennyiben igazolják – meglehet, nem alaptalan – vélekedéseit. Moore a Fahrenheit 9/11-ben még kénytelen volt az amerikai elnök (a World Trade Center megtámadásakor s azután tapasztalható) inkompetens viselkedését értelmező kommentárok segítségével leleplezni.

Christian Bale Dick Cheney szerepében - Alelnök

Christian Bale Dick Cheney szerepében - Alelnök

Fotó: imdb

McKay már kedvére instruálhatja színészét, hogy vegye az ifjabb Bush figuráját síkhülyére. A szórakoztatóan felépített koncepció (valójában a háttérből manipuláló Dick Cheney alelnök regnált az általában csakugyan ostoba báb benyomását keltő W. helyett) azonban mégsem tud olyan flottul működni, mint A nagy dobásé. Persze aktuálpolitikai szinten jól oda van mondogatva a század elejét meghatározó republikánus politikának (pártatlanságra látványosan nem törekedett a rendező), s érdekes az ún. politikai üzenetek megfogalmazásáról, az átmediatizált közösségi fórumokról mint a manipuláció legújabb lehetőségeiről folytatott elmélkedés is.

Ám a forma itt mégsem a szabad asszociációknak kedvező kollázs, hanem egy portré. Kisszerű alaknak meg csak a kisszerűségét lehet bemutatni. Erre maga a film is reflektál: legjobb, tényleg maró humorú jelenetében Cheney és Cheney-né a hitvesi ágyban shakespeare-i királydrámát idéz, ám a szóról szóra előadott párbeszéd fennkölt szófordulatai a selyem ágyneműben csak még jobban aláhúzzák, milyen simlis kis senkik ezek itt.

Viszont. Egyetlen ember életén szerfelett unalmas csak abból a szemszögből végigtekinteni, hogy mennyire (nagyon) akarja a hatalmat, s mit (mindent) hajlandó érte megtenni. A piszokságok és a hatalomvágy mögött nem rajzolódik ki egy valódi ember arcéle. Hiába a főszerepet adó Christian Bale újabb, ismét jelentős hízással, még jelentősebb maszkmesteri hozzájárulással s még annál is jelentősebb, a gesztusok, grimaszok és hangsúlyok terén végbevitt, sőt tán még kipárolgás tekintetében is lenyűgöző átalakulása, ha nincs elmozdulás magában a karakterben (legyen az bármennyire hasonló az egykori alelnökhöz vagy eltérő tőle).

Amy Adams, mint Lynne Cheney

Amy Adams, mint Lynne Cheney

Fotó: imdb

Annyi a közlés, hogy hát, kérem, a politika mocskos egy dolog, a benne lévők, főleg, ha republikánusok, korruptak és erkölcstelenek, nem hisznek semmilyen értékben, és hidegen hagyja őket a nép szenvedése, főleg más népeké stb. Végig ugyanaz az unisono zümmög – törtetni, törtetni, törtetni! –, és tanulságként azzal kell szembesülnünk, ami már az alaphelyzet is volt.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.