Film

A piszokságok és a hatalomvágy mögött nem rajzolódik ki egy valódi ember arcéle

Adam McKay: Alelnök

  • 2019. március 31.

Mikrofilm

Nemcsak a legjobb adaptált forgatókönyv Oscarját nyerte el Adam McKay A nagy dobással két éve, de valami fontosabbat is megtalált: a saját hangját.

Könnyed, nem nagyon szofisztikált humorú vígjátékok után felfedezte azt a fajta filmpublicisztikát, amelyben a társadalmi érzékenység és felelősségérzet találkozik a provokatív szemtelenséggel – és a bulváros felszínességgel. Kollázsfilmjének nem története volt elsősorban, hanem erőteljes politikai üzenete (azt állítván a legutóbbi világgazdasági válság kapcsán, hogy a piacgazdaság, mint olyan, természete szerint amorális, sem a gazdasági, sem a társadalmi folyamatok észszerű kontrolljára nem képes, ezért szükségképpen vezet pénzügyi, társadalmi csődhöz).

Ha a rokon lélek Michael Moore-t még kötik bizonyos dokumentumfilmes elvárások, ti. a felhasznált képeknek, elhangzó szövegeknek kell legyen valami referenciája a való életben, úgy a moore-i szemléletet játékfilmes közegben működtető McKay képzelete már szabadon szárnyal, tényekre csak annyiban kell szorítkoznia, amennyiben igazolják – meglehet, nem alaptalan – vélekedéseit. Moore a Fahrenheit 9/11-ben még kénytelen volt az amerikai elnök (a World Trade Center megtámadásakor s azután tapasztalható) inkompetens viselkedését értelmező kommentárok segítségével leleplezni.

Christian Bale Dick Cheney szerepében - Alelnök

Christian Bale Dick Cheney szerepében - Alelnök

Fotó: imdb

McKay már kedvére instruálhatja színészét, hogy vegye az ifjabb Bush figuráját síkhülyére. A szórakoztatóan felépített koncepció (valójában a háttérből manipuláló Dick Cheney alelnök regnált az általában csakugyan ostoba báb benyomását keltő W. helyett) azonban mégsem tud olyan flottul működni, mint A nagy dobásé. Persze aktuálpolitikai szinten jól oda van mondogatva a század elejét meghatározó republikánus politikának (pártatlanságra látványosan nem törekedett a rendező), s érdekes az ún. politikai üzenetek megfogalmazásáról, az átmediatizált közösségi fórumokról mint a manipuláció legújabb lehetőségeiről folytatott elmélkedés is.

Ám a forma itt mégsem a szabad asszociációknak kedvező kollázs, hanem egy portré. Kisszerű alaknak meg csak a kisszerűségét lehet bemutatni. Erre maga a film is reflektál: legjobb, tényleg maró humorú jelenetében Cheney és Cheney-né a hitvesi ágyban shakespeare-i királydrámát idéz, ám a szóról szóra előadott párbeszéd fennkölt szófordulatai a selyem ágyneműben csak még jobban aláhúzzák, milyen simlis kis senkik ezek itt.

Viszont. Egyetlen ember életén szerfelett unalmas csak abból a szemszögből végigtekinteni, hogy mennyire (nagyon) akarja a hatalmat, s mit (mindent) hajlandó érte megtenni. A piszokságok és a hatalomvágy mögött nem rajzolódik ki egy valódi ember arcéle. Hiába a főszerepet adó Christian Bale újabb, ismét jelentős hízással, még jelentősebb maszkmesteri hozzájárulással s még annál is jelentősebb, a gesztusok, grimaszok és hangsúlyok terén végbevitt, sőt tán még kipárolgás tekintetében is lenyűgöző átalakulása, ha nincs elmozdulás magában a karakterben (legyen az bármennyire hasonló az egykori alelnökhöz vagy eltérő tőle).

Amy Adams, mint Lynne Cheney

Amy Adams, mint Lynne Cheney

Fotó: imdb

Annyi a közlés, hogy hát, kérem, a politika mocskos egy dolog, a benne lévők, főleg, ha republikánusok, korruptak és erkölcstelenek, nem hisznek semmilyen értékben, és hidegen hagyja őket a nép szenvedése, főleg más népeké stb. Végig ugyanaz az unisono zümmög – törtetni, törtetni, törtetni! –, és tanulságként azzal kell szembesülnünk, ami már az alaphelyzet is volt.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.