Film

A piszokságok és a hatalomvágy mögött nem rajzolódik ki egy valódi ember arcéle

Adam McKay: Alelnök

  • 2019. március 31.

Mikrofilm

Nemcsak a legjobb adaptált forgatókönyv Oscarját nyerte el Adam McKay A nagy dobással két éve, de valami fontosabbat is megtalált: a saját hangját.

Könnyed, nem nagyon szofisztikált humorú vígjátékok után felfedezte azt a fajta filmpublicisztikát, amelyben a társadalmi érzékenység és felelősségérzet találkozik a provokatív szemtelenséggel – és a bulváros felszínességgel. Kollázsfilmjének nem története volt elsősorban, hanem erőteljes politikai üzenete (azt állítván a legutóbbi világgazdasági válság kapcsán, hogy a piacgazdaság, mint olyan, természete szerint amorális, sem a gazdasági, sem a társadalmi folyamatok észszerű kontrolljára nem képes, ezért szükségképpen vezet pénzügyi, társadalmi csődhöz).

Ha a rokon lélek Michael Moore-t még kötik bizonyos dokumentumfilmes elvárások, ti. a felhasznált képeknek, elhangzó szövegeknek kell legyen valami referenciája a való életben, úgy a moore-i szemléletet játékfilmes közegben működtető McKay képzelete már szabadon szárnyal, tényekre csak annyiban kell szorítkoznia, amennyiben igazolják – meglehet, nem alaptalan – vélekedéseit. Moore a Fahrenheit 9/11-ben még kénytelen volt az amerikai elnök (a World Trade Center megtámadásakor s azután tapasztalható) inkompetens viselkedését értelmező kommentárok segítségével leleplezni.

Christian Bale Dick Cheney szerepében - Alelnök

Christian Bale Dick Cheney szerepében - Alelnök

Fotó: imdb

McKay már kedvére instruálhatja színészét, hogy vegye az ifjabb Bush figuráját síkhülyére. A szórakoztatóan felépített koncepció (valójában a háttérből manipuláló Dick Cheney alelnök regnált az általában csakugyan ostoba báb benyomását keltő W. helyett) azonban mégsem tud olyan flottul működni, mint A nagy dobásé. Persze aktuálpolitikai szinten jól oda van mondogatva a század elejét meghatározó republikánus politikának (pártatlanságra látványosan nem törekedett a rendező), s érdekes az ún. politikai üzenetek megfogalmazásáról, az átmediatizált közösségi fórumokról mint a manipuláció legújabb lehetőségeiről folytatott elmélkedés is.

Ám a forma itt mégsem a szabad asszociációknak kedvező kollázs, hanem egy portré. Kisszerű alaknak meg csak a kisszerűségét lehet bemutatni. Erre maga a film is reflektál: legjobb, tényleg maró humorú jelenetében Cheney és Cheney-né a hitvesi ágyban shakespeare-i királydrámát idéz, ám a szóról szóra előadott párbeszéd fennkölt szófordulatai a selyem ágyneműben csak még jobban aláhúzzák, milyen simlis kis senkik ezek itt.

Viszont. Egyetlen ember életén szerfelett unalmas csak abból a szemszögből végigtekinteni, hogy mennyire (nagyon) akarja a hatalmat, s mit (mindent) hajlandó érte megtenni. A piszokságok és a hatalomvágy mögött nem rajzolódik ki egy valódi ember arcéle. Hiába a főszerepet adó Christian Bale újabb, ismét jelentős hízással, még jelentősebb maszkmesteri hozzájárulással s még annál is jelentősebb, a gesztusok, grimaszok és hangsúlyok terén végbevitt, sőt tán még kipárolgás tekintetében is lenyűgöző átalakulása, ha nincs elmozdulás magában a karakterben (legyen az bármennyire hasonló az egykori alelnökhöz vagy eltérő tőle).

Amy Adams, mint Lynne Cheney

Amy Adams, mint Lynne Cheney

Fotó: imdb

Annyi a közlés, hogy hát, kérem, a politika mocskos egy dolog, a benne lévők, főleg, ha republikánusok, korruptak és erkölcstelenek, nem hisznek semmilyen értékben, és hidegen hagyja őket a nép szenvedése, főleg más népeké stb. Végig ugyanaz az unisono zümmög – törtetni, törtetni, törtetni! –, és tanulságként azzal kell szembesülnünk, ami már az alaphelyzet is volt.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.