Film

A piszokságok és a hatalomvágy mögött nem rajzolódik ki egy valódi ember arcéle

Adam McKay: Alelnök

  • 2019. március 31.

Mikrofilm

Nemcsak a legjobb adaptált forgatókönyv Oscarját nyerte el Adam McKay A nagy dobással két éve, de valami fontosabbat is megtalált: a saját hangját.

Könnyed, nem nagyon szofisztikált humorú vígjátékok után felfedezte azt a fajta filmpublicisztikát, amelyben a társadalmi érzékenység és felelősségérzet találkozik a provokatív szemtelenséggel – és a bulváros felszínességgel. Kollázsfilmjének nem története volt elsősorban, hanem erőteljes politikai üzenete (azt állítván a legutóbbi világgazdasági válság kapcsán, hogy a piacgazdaság, mint olyan, természete szerint amorális, sem a gazdasági, sem a társadalmi folyamatok észszerű kontrolljára nem képes, ezért szükségképpen vezet pénzügyi, társadalmi csődhöz).

Ha a rokon lélek Michael Moore-t még kötik bizonyos dokumentumfilmes elvárások, ti. a felhasznált képeknek, elhangzó szövegeknek kell legyen valami referenciája a való életben, úgy a moore-i szemléletet játékfilmes közegben működtető McKay képzelete már szabadon szárnyal, tényekre csak annyiban kell szorítkoznia, amennyiben igazolják – meglehet, nem alaptalan – vélekedéseit. Moore a Fahrenheit 9/11-ben még kénytelen volt az amerikai elnök (a World Trade Center megtámadásakor s azután tapasztalható) inkompetens viselkedését értelmező kommentárok segítségével leleplezni.

Christian Bale Dick Cheney szerepében - Alelnök

Christian Bale Dick Cheney szerepében - Alelnök

Fotó: imdb

McKay már kedvére instruálhatja színészét, hogy vegye az ifjabb Bush figuráját síkhülyére. A szórakoztatóan felépített koncepció (valójában a háttérből manipuláló Dick Cheney alelnök regnált az általában csakugyan ostoba báb benyomását keltő W. helyett) azonban mégsem tud olyan flottul működni, mint A nagy dobásé. Persze aktuálpolitikai szinten jól oda van mondogatva a század elejét meghatározó republikánus politikának (pártatlanságra látványosan nem törekedett a rendező), s érdekes az ún. politikai üzenetek megfogalmazásáról, az átmediatizált közösségi fórumokról mint a manipuláció legújabb lehetőségeiről folytatott elmélkedés is.

Ám a forma itt mégsem a szabad asszociációknak kedvező kollázs, hanem egy portré. Kisszerű alaknak meg csak a kisszerűségét lehet bemutatni. Erre maga a film is reflektál: legjobb, tényleg maró humorú jelenetében Cheney és Cheney-né a hitvesi ágyban shakespeare-i királydrámát idéz, ám a szóról szóra előadott párbeszéd fennkölt szófordulatai a selyem ágyneműben csak még jobban aláhúzzák, milyen simlis kis senkik ezek itt.

Viszont. Egyetlen ember életén szerfelett unalmas csak abból a szemszögből végigtekinteni, hogy mennyire (nagyon) akarja a hatalmat, s mit (mindent) hajlandó érte megtenni. A piszokságok és a hatalomvágy mögött nem rajzolódik ki egy valódi ember arcéle. Hiába a főszerepet adó Christian Bale újabb, ismét jelentős hízással, még jelentősebb maszkmesteri hozzájárulással s még annál is jelentősebb, a gesztusok, grimaszok és hangsúlyok terén végbevitt, sőt tán még kipárolgás tekintetében is lenyűgöző átalakulása, ha nincs elmozdulás magában a karakterben (legyen az bármennyire hasonló az egykori alelnökhöz vagy eltérő tőle).

Amy Adams, mint Lynne Cheney

Amy Adams, mint Lynne Cheney

Fotó: imdb

Annyi a közlés, hogy hát, kérem, a politika mocskos egy dolog, a benne lévők, főleg, ha republikánusok, korruptak és erkölcstelenek, nem hisznek semmilyen értékben, és hidegen hagyja őket a nép szenvedése, főleg más népeké stb. Végig ugyanaz az unisono zümmög – törtetni, törtetni, törtetni! –, és tanulságként azzal kell szembesülnünk, ami már az alaphelyzet is volt.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.