Kádár-kolbász helyett kényszerzubbony

Mikrofilm

A Verzió utolsó napján megnézzük Az idegek játékát.

„– 9-én este feljött a lakásomra a kerületi ideggondozó főorvosa az egyik gondozóval. Azt mondta, nagyon gyengének látszom és följavításra szorulok, ezért velük kell mennem. – Rá akart venni, hogy kérj elmegyógyintézeti beutalót? – Nem, a beutaló már nála volt.”

A szamizdat Beszélő 1982-ben készített interjút Pákh Tiborral. Az ekkor 58 éves jogászt nem először vitték a Lipótmezőre, ahol a legváltozatosabb (értsd: legbrutálisabb) kezelések vártak rá; azért nyilvánították elmebetegnek, mert éhségsztrájkkal tiltakozott a szovjet megszállás és úgy általában a szocialista rendszer ellen.

 
 Pákh Tibor Az idegek játéka című filmben

 Pákh története közvetlenül a rendszerváltás után gyakran előkerült, azt demonstrálva, hogy a Kádár-rezsim semmitől sem riadt vissza, ha ellenségeit kellett megfélemlíteni. De később – ahogy Sopsits Árpád filmjének ajánlójában olvasható – „csaknem feledésbe merült”, amelyben minden bizonnyal az is közrejátszott, hogy Pákhot nem tudta egyetlen politikai párt sem felhasználni saját céljaira. A lassan 100 éves ellenálló Az idegek játéka című filmben sem mond mást, mint 30-40 évvel ezelőtt, ám most először pszichiáterek is megszólalnak – Rigó Péter, aki egykor a Lipótmezőn dolgozott és Pető Katalin, aki annak idején sokat tett azért, hogy Pákhot hazaküldjék –, vagyis nem azok, akik a jogászt szakmányban elektrosokkozták, gyógyszerezték, ők talán már nem is élnek.

Ám azt ezek szakemberek sem mondhatják, hogy hazai pszichiátria az állambiztonság szolgálatában állt volna, és hiába utal minden jel arra, hogy Pákh Tibort nem gyógykezelték, hanem meghurcolták, története nem tekinthető rendszerszintűnek. Ugyancsak egyedi esetnek mondható Rusai Lászlóé, aki később, már a nyolcvanas évek második felében, a rendszerváltás előtt vált a pszichiátria „foglyává”, és nehéz lenne eldönteni, hogy felsőbb utasításokról vagy orvosi túlkapásokról beszélhetünk. Már csak azért sem, mert Rusai – ellenétben Pákh Tiborral – jelenleg is gondnokság alatt él egy elmeszociális intézetben, és nyilvánvaló ugyan, hogy „betegsége” összefüggésben van egykori ellenzéki tevékenységével, ám úgy tűnik, hogy a jelenlegi pszichiátriai rendszer sem teszi lehetővé azt, hogy az ilyesmit figyelembe vegyenek. És épp ezért ördögi ez az egész.

 
Kádár János a filmben. 
 

 Ahogy a filmben is elhangzik: bárkire rá lehet fogni, hogy bolond, és ha ezt a szakember állítja, akkor védekezésnek, tiltakozásnak nincs helye. Sőt, ha az illető egyre hevesebben tiltakozik az orvosi szakvélemény ellen, annál jobban támasztja alá az abban megfogalmazottakat.

A filmet november 14-én, azaz ma vetítik 14 órától a Toldi mozi nagytermében.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."