Chilei ökotragédia, Insta-dráma és iszlám felnövéstörténet – átadták a Verzió Filmfesztivál díjait

  • narancs.hu
  • 2021. november 15.

Mikrofilm

Véget ért a 18. Verzió Filmfesztivál – de csak a mozikban, ahol egy év kihagyás után rendezték meg a seregszemlét. Szombaton több kategóriában díjazták a legjobbakat, de a dokumentumfilmek ünnepének ezzel még nincs vége: kezdődik az online Verzió, november 21-ig kölcsönözhetőek a filmek.

35 ország 64 filmjével rendezték meg idén a 18. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Filmfesztivált, melynek mozis vetítéseit november 9-14. között tartották. Az eseményről szóló beharangozónk, benne az egyes kategóriákkal ezen a linken olvasható. A filmek mellett 40 külföldi vendég is érkezett a fesztiválra, akikkel vetítések után izgalmas beszélgetéseket rendeztek, ezek a fesztivál honlapján nézhetőek vissza. November 13-án, szombaton végül átadták a fesztivál díjait is.

A legjobb emberi jogi film az Arica lett, amely a címbeli chilei kikötőváros tragédiáját örökíti meg: közel negyven éve egy svéd vállalat húszezer tonna szennyezett hulladékot rakott le a település közelében. A legalapvetőbb természetvédelmi szabályokat sem tartották be, amelynek következtében helyiek tucatjai haltak meg rákos megbetegedésekben, de az sem volt ritka, hogy a szennyezés miatt csecsemők születtek rendellenességgel. Lars Edman és William Johansson Kalén 15 éven keresztül követték Arica tragédiáját;

a film is hozzájárult ahhoz, hogy mára nemzetközi per indult az ügyben.

A kategória díját a Verzió felhívására jelentkezett, verseny alapon kiválasztott nemzetközi Diákzsűri, Horányi Péter, Nurizzaman Khan, Sebők Marcell, Szabó Sára és Szikszay Benjámin vitatta meg és értékelte.

A Diák- és elsőfilmes versenyt szintén nemzetközi zsűri bírálta. Tagjai Hajnal Molnár-Szakács, a Sundance Intézet támogatásokért felelős igazgatója, Julie Nederkoorn, a Movies that Matter holland filmfesztivál koordinátora és Schwechtje Mihály filmrendező voltak. A zsűri a szakmai kiválóságot és a választott téma kreatív megközelítését tartotta szem előtt. A legjobbnak az orosz Ugorj be hozzánk, mama című alkotást választották. A 12 perces dokumentumfilm egy anyát és hároméves kislányát mutatja be, akik vízumprobléma miatt csak videócseten tarthatják a kapcsolatot egymással, azonban minden nap arról álmodnak, hogy ismét találkozhassanak.

A legjobb magyar film Bakony Alexa Tobi színei című alkotása lett. Ennek főszereplője egy tizenéves fiatal, aki transzneműként igyekszik érvényesülni az egyre konzervatívabb vidéki magyar közegben, miközben családja a nehézségek ellenére támogatja őt (kritikánk; interjúnk a rendezővel). A fesztivál történetében idén először a Fővárosi Önkormányzat támogatásával adták át a szervezők a kategória díját. A zsűri tagjai Libor Anita (a főváros képviseletében), Viktoria Lescsenko, a Docudays UA fesztiváligazgatója és Nebojša Slijepčević horvát rendező voltak. Két további filmet különdíjjal ismertek el: az egyik Chilton Flóra Még emlékszem című filmje, melyben fiatalok beszélgetnek olyan idős emberekkel, akiknek még saját emlékeik vannak a második világháború idejéről.

A másik magyar különdíjat a Mesék a zárkából kapta; Visky Ábel filmje börtönben levő apák és otthon maradt gyerekeik kapcsolatát vizsgálja három, börtönben ülő apa történetén keresztül.

Kiosztottak egy különdíjat a nemzetközi versenyben is, ezt a Fivérek alkotói kapták. A bosnyák doku három testvér felnövéstörténetét vizsgálja az iszlám radikalizmus árnyékában: Jabir, Usama és Useir magára marad, miután hitszónok apjuk terrorizmus vádjával börtönbe kerül. Nemcsak a hirtelen rájuk szakadt szabadsággal kell megküzdeniük, de addigi neveltetésükkel és azzal a kihívással, amit a férfivá válás jelent.

A közönségdíjat egy magyar film, Kőrösi Máté Dívákja kapta;

ebben három, influenszer-életet élő lányt követhetünk nyomon, akik a hashtegeken és filtereken túl próbálnak boldogulni a nagybetűs életben. A rendező az érettségiig követi Szanit, Tinát és Emesét, akiknek a tökéletes smink megtalálása mellett egyre sürgetőbb kérdéssé válik az életében, hogy merre tovább.

A november 21-ig tartó online Verzió során nemcsak a fenti, díjazott filmek, hanem valamennyi alkotás, valamint a fesztivál alatt felvett beszélgetések is elérhetőek. A magyar, diák- és elsőfilmes szekció filmjei ingyenesek, míg a többi filmet egyenként vagy tematikus bérletek formájában is ki lehet kölcsönözni. A külföldről nézhető filmek listája az online platformon elérhető. További részletek a Verzió honlapján.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.