Chilei ökotragédia, Insta-dráma és iszlám felnövéstörténet – átadták a Verzió Filmfesztivál díjait

  • narancs.hu
  • 2021. november 15.

Mikrofilm

Véget ért a 18. Verzió Filmfesztivál – de csak a mozikban, ahol egy év kihagyás után rendezték meg a seregszemlét. Szombaton több kategóriában díjazták a legjobbakat, de a dokumentumfilmek ünnepének ezzel még nincs vége: kezdődik az online Verzió, november 21-ig kölcsönözhetőek a filmek.

35 ország 64 filmjével rendezték meg idén a 18. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Filmfesztivált, melynek mozis vetítéseit november 9-14. között tartották. Az eseményről szóló beharangozónk, benne az egyes kategóriákkal ezen a linken olvasható. A filmek mellett 40 külföldi vendég is érkezett a fesztiválra, akikkel vetítések után izgalmas beszélgetéseket rendeztek, ezek a fesztivál honlapján nézhetőek vissza. November 13-án, szombaton végül átadták a fesztivál díjait is.

A legjobb emberi jogi film az Arica lett, amely a címbeli chilei kikötőváros tragédiáját örökíti meg: közel negyven éve egy svéd vállalat húszezer tonna szennyezett hulladékot rakott le a település közelében. A legalapvetőbb természetvédelmi szabályokat sem tartották be, amelynek következtében helyiek tucatjai haltak meg rákos megbetegedésekben, de az sem volt ritka, hogy a szennyezés miatt csecsemők születtek rendellenességgel. Lars Edman és William Johansson Kalén 15 éven keresztül követték Arica tragédiáját;

a film is hozzájárult ahhoz, hogy mára nemzetközi per indult az ügyben.

A kategória díját a Verzió felhívására jelentkezett, verseny alapon kiválasztott nemzetközi Diákzsűri, Horányi Péter, Nurizzaman Khan, Sebők Marcell, Szabó Sára és Szikszay Benjámin vitatta meg és értékelte.

A Diák- és elsőfilmes versenyt szintén nemzetközi zsűri bírálta. Tagjai Hajnal Molnár-Szakács, a Sundance Intézet támogatásokért felelős igazgatója, Julie Nederkoorn, a Movies that Matter holland filmfesztivál koordinátora és Schwechtje Mihály filmrendező voltak. A zsűri a szakmai kiválóságot és a választott téma kreatív megközelítését tartotta szem előtt. A legjobbnak az orosz Ugorj be hozzánk, mama című alkotást választották. A 12 perces dokumentumfilm egy anyát és hároméves kislányát mutatja be, akik vízumprobléma miatt csak videócseten tarthatják a kapcsolatot egymással, azonban minden nap arról álmodnak, hogy ismét találkozhassanak.

A legjobb magyar film Bakony Alexa Tobi színei című alkotása lett. Ennek főszereplője egy tizenéves fiatal, aki transzneműként igyekszik érvényesülni az egyre konzervatívabb vidéki magyar közegben, miközben családja a nehézségek ellenére támogatja őt (kritikánk; interjúnk a rendezővel). A fesztivál történetében idén először a Fővárosi Önkormányzat támogatásával adták át a szervezők a kategória díját. A zsűri tagjai Libor Anita (a főváros képviseletében), Viktoria Lescsenko, a Docudays UA fesztiváligazgatója és Nebojša Slijepčević horvát rendező voltak. Két további filmet különdíjjal ismertek el: az egyik Chilton Flóra Még emlékszem című filmje, melyben fiatalok beszélgetnek olyan idős emberekkel, akiknek még saját emlékeik vannak a második világháború idejéről.

A másik magyar különdíjat a Mesék a zárkából kapta; Visky Ábel filmje börtönben levő apák és otthon maradt gyerekeik kapcsolatát vizsgálja három, börtönben ülő apa történetén keresztül.

Kiosztottak egy különdíjat a nemzetközi versenyben is, ezt a Fivérek alkotói kapták. A bosnyák doku három testvér felnövéstörténetét vizsgálja az iszlám radikalizmus árnyékában: Jabir, Usama és Useir magára marad, miután hitszónok apjuk terrorizmus vádjával börtönbe kerül. Nemcsak a hirtelen rájuk szakadt szabadsággal kell megküzdeniük, de addigi neveltetésükkel és azzal a kihívással, amit a férfivá válás jelent.

A közönségdíjat egy magyar film, Kőrösi Máté Dívákja kapta;

ebben három, influenszer-életet élő lányt követhetünk nyomon, akik a hashtegeken és filtereken túl próbálnak boldogulni a nagybetűs életben. A rendező az érettségiig követi Szanit, Tinát és Emesét, akiknek a tökéletes smink megtalálása mellett egyre sürgetőbb kérdéssé válik az életében, hogy merre tovább.

A november 21-ig tartó online Verzió során nemcsak a fenti, díjazott filmek, hanem valamennyi alkotás, valamint a fesztivál alatt felvett beszélgetések is elérhetőek. A magyar, diák- és elsőfilmes szekció filmjei ingyenesek, míg a többi filmet egyenként vagy tematikus bérletek formájában is ki lehet kölcsönözni. A külföldről nézhető filmek listája az online platformon elérhető. További részletek a Verzió honlapján.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.