Chilei ökotragédia, Insta-dráma és iszlám felnövéstörténet – átadták a Verzió Filmfesztivál díjait

  • narancs.hu
  • 2021. november 15.

Mikrofilm

Véget ért a 18. Verzió Filmfesztivál – de csak a mozikban, ahol egy év kihagyás után rendezték meg a seregszemlét. Szombaton több kategóriában díjazták a legjobbakat, de a dokumentumfilmek ünnepének ezzel még nincs vége: kezdődik az online Verzió, november 21-ig kölcsönözhetőek a filmek.

35 ország 64 filmjével rendezték meg idén a 18. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Filmfesztivált, melynek mozis vetítéseit november 9-14. között tartották. Az eseményről szóló beharangozónk, benne az egyes kategóriákkal ezen a linken olvasható. A filmek mellett 40 külföldi vendég is érkezett a fesztiválra, akikkel vetítések után izgalmas beszélgetéseket rendeztek, ezek a fesztivál honlapján nézhetőek vissza. November 13-án, szombaton végül átadták a fesztivál díjait is.

A legjobb emberi jogi film az Arica lett, amely a címbeli chilei kikötőváros tragédiáját örökíti meg: közel negyven éve egy svéd vállalat húszezer tonna szennyezett hulladékot rakott le a település közelében. A legalapvetőbb természetvédelmi szabályokat sem tartották be, amelynek következtében helyiek tucatjai haltak meg rákos megbetegedésekben, de az sem volt ritka, hogy a szennyezés miatt csecsemők születtek rendellenességgel. Lars Edman és William Johansson Kalén 15 éven keresztül követték Arica tragédiáját;

a film is hozzájárult ahhoz, hogy mára nemzetközi per indult az ügyben.

A kategória díját a Verzió felhívására jelentkezett, verseny alapon kiválasztott nemzetközi Diákzsűri, Horányi Péter, Nurizzaman Khan, Sebők Marcell, Szabó Sára és Szikszay Benjámin vitatta meg és értékelte.

A Diák- és elsőfilmes versenyt szintén nemzetközi zsűri bírálta. Tagjai Hajnal Molnár-Szakács, a Sundance Intézet támogatásokért felelős igazgatója, Julie Nederkoorn, a Movies that Matter holland filmfesztivál koordinátora és Schwechtje Mihály filmrendező voltak. A zsűri a szakmai kiválóságot és a választott téma kreatív megközelítését tartotta szem előtt. A legjobbnak az orosz Ugorj be hozzánk, mama című alkotást választották. A 12 perces dokumentumfilm egy anyát és hároméves kislányát mutatja be, akik vízumprobléma miatt csak videócseten tarthatják a kapcsolatot egymással, azonban minden nap arról álmodnak, hogy ismét találkozhassanak.

A legjobb magyar film Bakony Alexa Tobi színei című alkotása lett. Ennek főszereplője egy tizenéves fiatal, aki transzneműként igyekszik érvényesülni az egyre konzervatívabb vidéki magyar közegben, miközben családja a nehézségek ellenére támogatja őt (kritikánk; interjúnk a rendezővel). A fesztivál történetében idén először a Fővárosi Önkormányzat támogatásával adták át a szervezők a kategória díját. A zsűri tagjai Libor Anita (a főváros képviseletében), Viktoria Lescsenko, a Docudays UA fesztiváligazgatója és Nebojša Slijepčević horvát rendező voltak. Két további filmet különdíjjal ismertek el: az egyik Chilton Flóra Még emlékszem című filmje, melyben fiatalok beszélgetnek olyan idős emberekkel, akiknek még saját emlékeik vannak a második világháború idejéről.

A másik magyar különdíjat a Mesék a zárkából kapta; Visky Ábel filmje börtönben levő apák és otthon maradt gyerekeik kapcsolatát vizsgálja három, börtönben ülő apa történetén keresztül.

Kiosztottak egy különdíjat a nemzetközi versenyben is, ezt a Fivérek alkotói kapták. A bosnyák doku három testvér felnövéstörténetét vizsgálja az iszlám radikalizmus árnyékában: Jabir, Usama és Useir magára marad, miután hitszónok apjuk terrorizmus vádjával börtönbe kerül. Nemcsak a hirtelen rájuk szakadt szabadsággal kell megküzdeniük, de addigi neveltetésükkel és azzal a kihívással, amit a férfivá válás jelent.

A közönségdíjat egy magyar film, Kőrösi Máté Dívákja kapta;

ebben három, influenszer-életet élő lányt követhetünk nyomon, akik a hashtegeken és filtereken túl próbálnak boldogulni a nagybetűs életben. A rendező az érettségiig követi Szanit, Tinát és Emesét, akiknek a tökéletes smink megtalálása mellett egyre sürgetőbb kérdéssé válik az életében, hogy merre tovább.

A november 21-ig tartó online Verzió során nemcsak a fenti, díjazott filmek, hanem valamennyi alkotás, valamint a fesztivál alatt felvett beszélgetések is elérhetőek. A magyar, diák- és elsőfilmes szekció filmjei ingyenesek, míg a többi filmet egyenként vagy tematikus bérletek formájában is ki lehet kölcsönözni. A külföldről nézhető filmek listája az online platformon elérhető. További részletek a Verzió honlapján.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."