Film

Karácsonyi meglepi

  • - kg -
  • 2020. december 9.

Mikrofilm

Ahogy a dalban van kis és nagy karácsony, úgy vannak kis és nagy karácsonyi filmek is.

A kettőt az különbözteti meg, hogy az utóbbiban a karácsonyfának is nekizuhan egy nem jól szeretett családtag, míg az előbbiben kisebb karcolásokkal megúszható a szeretet ünnepe. A színészből lett rendező, Clea DuVall filmjében is dől a fa, ám előtte egy festményt is szétzúznak egy mellékszereplő fején, de legalább a tortadobálás elmarad. A karácsonyi hadiállapot gyors eszkalálódását természetesen a családi titkok tarthatatlansága okozza.

Harper úgy állít haza a makulátlanságot életvitelszerűen űző családjához, hogy nem mondta el nekik: leszbikus. Viszont a barátnőjét arról tájékoztatta korábban, hogy megtörtént a coming out. Így aztán Abbyt, a hazacipelt kedvest elárvult szobatársként mutatja be otthon, és ez az árvaságpoén többször megismétlődik aztán. A film humora azonban itt nem áll meg, Abbynek egyszer a gardróbban kell elrejtőznie, és hát ezt a szobácskát történetesen closetnek nevezik. Sosem fogják kitalálni, mit jelent az „in the closet” kifejezés: a melegség eltitkolását. Hát, igen, a konyhában nem működött volna a jelenet. És hamarosan elhangzik minden párkapcsolat legvészjóslóbb mondata is: a „csak egy kis távolságra van szükségem”. A karácsonyi és a coming out filmek kereszteződésébe eddig csak kevés film merészkedett, a szándék mindenképp rokonszenves, és ezzel nagyjából mindent elmondtunk Kristen Stewart új filmjéről: hús-vér alakok helyett rokonszenves szándékok kerülgetik egymást a karácsonyfa árnyékában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.