Dokumentumfilm

A demokrácia örvényében

Mikrofilm

A brazil dokumentumfilmes, Petra Costa legújabb munkája mintha figyelmeztetés volna minden lassanként populizmusba süllyedő állam számára.

Amit látunk, kevésbé oknyomozás vagy történelmi elemzés, mint inkább egy személyes és vállaltan elfogult tabló Brazília viszontagságos közelmúltjáról és fiatal, sérülékeny demokráciájáról. Costa rendkívül kényes egyensúlyt tart fenn, amikor saját és családja történetét egybefonja hazája történelmével; szülei a húsz évig fennálló katonai diktatúra ellen harcoltak és börtönbe is kerültek, míg nagyszülei a gazdagabb és fehérebb középosztály képviselőiként állami építkezésekből alapozták meg a családi vagyont.

Szülei kapcsolatain keresztül a rendező intim közelségbe tud férkőzni a brazil Munkáspárt ikonikus politikusaihoz, az országot első nőként vezető Dilma Rousseffhez és az egykori munkásvezér Luiz Inácio Lula da Silvához (akit a brazil polgárok csak Lulának becéznek). Costa szemében mindketten hősök; elfogultsága időnként elhomályosítja éleslátását, de másutt egészen kísértetiesen kidomborítja azt a tragikus és másutt is ismerős pályát, ahogy a forradalom hőseit lassan bekebelezi a fennálló intézményrendszer, a megalkuvás és a változásra mindig gyanakvással tekintő elit. Costa filmjéből nem derül ki, hogy Lula és Dilma mennyire voltak bűnösök a Brazília minden porcikáját mérgező korrupcióban, de világosan megértjük, hogyan szakadhat végzetesen két táborra az egykor a demokrácia közös eszméjéért küzdő lakosság, és hogyan emelhet hatalomba egy elvakult populistát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.