Robog a nosztalgiavonat: a Disney újraálmodja 1989 filmes közönségkedvencét

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 14.

Mikrofilm

Jó hír vagy rossz: új főszereplővel.

A 2000-es évek elején a kertévék itthon agyonjátszották Rick Moranis szalon-vígjátékait – talán ezért van, hogy míg Amerikában a Szellemirtók vagy épp az Űrgolyhók ugrik be a rajongóknak a komikusról, nálunk ugyanilyen ismerősen cseng a Kölcsönkinyír visszajár, vagy épp a Drágám, a kölykök összementek.

A /Film híradása szerint a Disney igyekszik rájátszani a nosztalgiára, ezért rebootolja a sorozatot: a vadonatúj Drágám, a kölykök összementek a tervek szerint az eredeti filmek világába vezetne vissza,

egyszerre folytatva és újrakezdve a sztorit

– vagyis a hollywoodi trendeknek megfelelően ez is ún. örökségfilm lenne.

Régi kedvenceink megöregedtek, megcsúnyultak, nyugdíjba mentek és nemsokára fűbe harapnak

Jönnek és mindent visznek az örökségfilmek. Néhány napja Keanu Reeves és Alex Winter egy Twitteren közzétett videóban jelentették be, hogy hamarosan folytatódik az idén harminc éves kultikus filmsorozatuk, a Bill és Ted. Nemcsak a főszereplők, de William Sadler is látható lesz majd a Kaszás szerepében - vagyis teljes lesz a csapat.

Az eredeti, 1989-es moziban a Rick Moranis alakította tudós véletlenül összezsugorítja fiát, lányát és szomszédait, akiknek miniatűr méretben többek között át kell evickélniük a veszélyekkel teli kerten is – ebben pedig egy hősies hangya siet a segítségükre.

Rick Moranis

Rick Moranis

 

A reboot három évtizeddel az eredeti után játszódna, a főszereplő pedig Moranis feltaláló-figurájának fia, Nick Szalinski lesz majd. A szerepre már le is szerződtették A szépség és a szörnyeteg 2017-es verziójából ismerős Josh Gadet.

Az igazi fegyvertény az lenne,

ha az alkotóknak sikerülne meggyőzniük magát Moranist is – a színész a 2000-es években visszavonult a filmezéstől és csak nagy ritkán tér vissza egy-egy szinkronszerep kedvéért. Legutóbb tavaly A Goldberg család című nosztalgia-sorozatban bújt újra az Űrgolyhókból ismert Lord Helmet figurájának bőrébe – vagy legalábbis kölcsönözte a karakter hangját.

Arra azonban kevés az esély, hogy a Disney rebootjába is visszatér majd, amely címében elhagyta a drágám-kifejezést, és egyelőre Shrunk, vagyis Összemenve címen készül. A projektnek még rendezője és forgatókönyve sincs.

A Disney okkal reménykedhet a sikerben:

a Drágám, a kölykök összementek bemutatójakor a Disney legsikeresebb élőszereplős filmje volt, ezt a címet pedig öt évig magáénak tudhatta. Két éve egy hasonló, családbarát klasszikus felmelegítése már képes volt nagyot szólni: a Jumanji – Vár a dzsungel világszinten több mint 962 millió dollárt kaszált.

Ha pedig ez nem lenne elég, A hangya óta tudják a cégnél, hogy a nézők odáig vannak a miniatűr szereplőkért és a velük kapcsolatos poénokért.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.