Nem mindenki örül, hogy Cannes fejet hajt Alain Delon előtt

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 14.

Mikrofilm

Sokakat Tarantino visszatérésénél is jobban izgat ez.

Hogy ki nyeri a legfőbb elismerést, azt még nem tudjuk, de egy különdíjast már nyilvánosságra is hoztak az idei cannes-i fesztiválról: Alain Delont el egy tiszteletbeli Arany Pálmával ismerik el a szervezők.

A fesztivál emellett egy plakáttal adózik a veterán francia színész karrierje előtt – ez pedig nem mindenkinek tetszik. A hírek szerint petíciót nyújtottak be Delon díjazása ellen – elsősorban a színész korábbi ellentmondásos nyilatkozatai verték ki a biztosítékot, amelyekben nők felpofozásáról beszélt, ellenezte az azonos neműek házasságát vagy épp támogatásáról biztosította a szélsőjobboldali Jean-Marie Le Pent. Thierry Fremaux igazgató azonban kiállt a fesztivál döntése mellett:

„Nem Nobel-békedíjat adunk Alain Delonnak,

hanem egy Arany Pálmát a színészi karrierjéért” – nyilatkozta. Azt mondta, bár a színész mondott olyat, amivel nem értenek egyet, de a fesztivál tiszteletben tartja a szólásszabadságot. Mikor megtudta, hogy a petíciót az Egyesült Államokban nyújtották be, Frémaux hozzátette: „Nem értem, miért nincs még több petíció Amerikában – mondjuk a klímaváltozással kapcsolatban, melyben az Egyesült Államok elnöke is bűnrészes”.

Delonnál valószínűleg sokkal több szó esik az idei fesztiválon Quentin Tarantinóról, akinek a hivatalos versenyprogram bejelentése után, de még épp időben sikerült befejeznie új filmjét, a Once Upon A Time In Hollywoodot, így 25 évvel a Ponyvaregény Arany Pálmája és 10 évvel a Becstelen brigantyk jelölése után visszatér a seregszemlére.

Megvannak a Cannes-i versenyfilmek

A híresen gyenge tavalyi év után az idei mezőny erősnek ígérkezik.

A hírek szerint elsősorban Frémaux-nak és a filmet forgalmazó Sony stúdió főnökének, Tom Rothmannak köszönhető, hogy Tarantino az utolsó pillanatban elkészült a vágással.

Cannes-nak ugyanis égető szüksége van világsztárokra és világraszóló filmekre is – szép lassan ugyanis az újító fesztivál vaskalapossá öregedett, a legizgalmasabb filmek pedig manapság inkább Velencéből, vagy épp a Netflixhez hasonló streamszolgáltatóktól érkeznek.

A nagypapa mozija: a valaha oly progresszív cannes-i fesztivál mára teljesen vaskalapossá öregedett

Több régóta várt film is kimaradt. Kihirdették a Cannes-i Filmfesztivál idei felhozatalát, a filmrajongók pedig felsóhajthattak: a tavalyi, híresen gyenge év után idén jól ismert arcok, nagy visszatérők és igazi ínyencségek is érkeznek a programba.

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.