Kirabolták az Orczy téren, rapet írt a nyolcadik kerületről

  • - krusovszky -
  • 2023. november 23.

Mikrofilm

Egy remek film Verzió Filmfesztiválon: a Habiszti – Csak azért is!

„Rasszizmus a huszonegyedik századba’, gyerekek, hogy megy ez? Én még mindig nem értem, lassan divat lett, vagy hogy van ez?” Ezzel a rövid rapszöveggel indít Attila, Dobray György dokumentumfilmjének hőse, a roma kiskamasz. Mondhatni sem ő, sem a rendező nem árul zsákbamacskát: tessék, erről fog szólni az egyórás film. A személyes megszólalásokra és közéjük ékelt táncjelenetekre építő dramaturgia egy ifjúsági táncelőadás létrejöttét kíséri végig, ez lenne maga a Habiszti, a roma holokausztra emlékező darab, melyet a Madách Tánc- és Színművészeti iskola diákjai adnak elő. Koreográfusuk, a szuggesztív Kováts Gergely Csanád sem köntörfalaz sokat: „ez egy ilyen lelkileg megterhelő dolog lesz”, mondja az első próbán.

Valahol az egész film zavarba ejtően eszköztelen nyelven beszéli el Attila történetét, Dobray Máté és Kotsis Gergely operatőri munkája nyers fényekkel, bemozgásokkal, halvány színekkel szinte a mobillal felvett kisvideók vizuális világát idézi. De hát éppen ez a vizuális világ az, amiben Attila generációja egyébként is megfogalmazza saját életéről alkotott véleményét. A táncterem puritán belsője, Attiláék szűk, de tisztes lakása adja mindehhez a hátteret. Minden nagyon rendben van, és semmi sincs. A tehetséges fiút valamiért nem veszik fel az elit iskolába, hiába teljesít kiemelkedően a felvételin. A bajszos nagypapa fotójára az unokák generációja már rácsodálkozik. Az Orczyn kirabolják a srácot, mire ő rapszövegben mesél a nyolcadik kerületről. Végül eljutunk az előadásig, és látjuk a felszabadult fiút a címszerepben. Happy End lenne? Csak hát mégis az anya mondata visszhangzik a fülünkben: „Sok jó ember van, aki nem rasszista, csak mi még kevéssel találkoztunk.”

 
Habiszti

Vetítik: 25-én,16.15-kor, Corvin – Kabos; 26-án, 16.00, Corvin - Radványi

Balogh Attilával készült interjúnk a nyomtatott Magyar Narancs Verzió-mellékletében olvasható.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.