Kirabolták az Orczy téren, rapet írt a nyolcadik kerületről

  • - krusovszky -
  • 2023. november 23.

Mikrofilm

Egy remek film Verzió Filmfesztiválon: a Habiszti – Csak azért is!

„Rasszizmus a huszonegyedik századba’, gyerekek, hogy megy ez? Én még mindig nem értem, lassan divat lett, vagy hogy van ez?” Ezzel a rövid rapszöveggel indít Attila, Dobray György dokumentumfilmjének hőse, a roma kiskamasz. Mondhatni sem ő, sem a rendező nem árul zsákbamacskát: tessék, erről fog szólni az egyórás film. A személyes megszólalásokra és közéjük ékelt táncjelenetekre építő dramaturgia egy ifjúsági táncelőadás létrejöttét kíséri végig, ez lenne maga a Habiszti, a roma holokausztra emlékező darab, melyet a Madách Tánc- és Színművészeti iskola diákjai adnak elő. Koreográfusuk, a szuggesztív Kováts Gergely Csanád sem köntörfalaz sokat: „ez egy ilyen lelkileg megterhelő dolog lesz”, mondja az első próbán.

Valahol az egész film zavarba ejtően eszköztelen nyelven beszéli el Attila történetét, Dobray Máté és Kotsis Gergely operatőri munkája nyers fényekkel, bemozgásokkal, halvány színekkel szinte a mobillal felvett kisvideók vizuális világát idézi. De hát éppen ez a vizuális világ az, amiben Attila generációja egyébként is megfogalmazza saját életéről alkotott véleményét. A táncterem puritán belsője, Attiláék szűk, de tisztes lakása adja mindehhez a hátteret. Minden nagyon rendben van, és semmi sincs. A tehetséges fiút valamiért nem veszik fel az elit iskolába, hiába teljesít kiemelkedően a felvételin. A bajszos nagypapa fotójára az unokák generációja már rácsodálkozik. Az Orczyn kirabolják a srácot, mire ő rapszövegben mesél a nyolcadik kerületről. Végül eljutunk az előadásig, és látjuk a felszabadult fiút a címszerepben. Happy End lenne? Csak hát mégis az anya mondata visszhangzik a fülünkben: „Sok jó ember van, aki nem rasszista, csak mi még kevéssel találkoztunk.”

 
Habiszti

Vetítik: 25-én,16.15-kor, Corvin – Kabos; 26-án, 16.00, Corvin - Radványi

Balogh Attilával készült interjúnk a nyomtatott Magyar Narancs Verzió-mellékletében olvasható.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."