Közel 20 év – filmklub indul a román újhullám alkotásaival

  • narancs.hu
  • 2024. február 2.

Mikrofilm

A vetítéssorozat a Lăzărescu úr halálával kezdődik.

2005-ben, Cannes-ban mutatták be Cristi Puiu Lăzărescu úr halála című drámáját, amely elnyerte az Un Certaun Regard szekció díját. Ehhez szokás kötni a román újhullám kezdetét; ez az elmúlt évek egyik legizgalmasabb filmes irányzata, és amely most vetítéssorozat keretében elevenedik meg a Román Kulturális Intézetben. Puiu drámája egy idős, haldokló tanárról szól, akit egymás után passzolnak tovább a kórházak, az orvosok nem hajlandóak megműteni, és senki sem képes egyértelmű diagnózist adni állapotáról – mindez a fejetlenség nekünk, magyaroknak is ismerős lehet.

Épp ez az egyik legizgalmasabb a román újhullámban: Közép- és Kelet-Európa olyan jól ismert problémáival foglalkozik, mint a korrupció, a bürokrácia útvesztői, vagy hogy a hatalom malmai hogyan őrlik fel a kisembereket.

A filmekre keresetlen minimalizmus jellemző, jellemzően eredeti helyszíneken, kézikamerával forgatják őket. Mint arra Gorácz Anikónak a Filmvilágban megjelent cikke rámutat, a román film korábban még európai szinten sem volt jelentős vagy kiemelkedő, a csehszlovák, a lengyel vagy magyar filmesekkel ellentétben a románoknál nem voltak jellemzők avantgárd törekvések vagy modern filmes irányzatok, habár Liviu Ciulei 1965-ben elnyerte a legjobb rendezés díját Cannes-ban az Akasztottak erdeje című alkotásával. Ez a gyökértelenség segítette elő azonban a 2000-es években a megújulást: míg nálunk ekkoriban sorra készültek a korábbi nagy mestereket idéző, egyre sematikusabb mozik, szomszédunknál a filmek az adott helyzetre reagáltak: a jelenlévő társadalmi problémákról készültek, kevés pénzből, a forráshiány azonban kreativitásra sarkallta a rendezőket, akik egészen az olasz neorealizmusért mentek vissza inspirációért.

Az újhullámnak a következő lendületet Cristian Mungiu 2007-es 4 hónap, 3 hét, 2 nap című drámája adta, amely Cannes-ban Arany Pálmát nyert és az év egyik legtöbbet éltetett mozija volt. Nagy meglepetésre az Oscaron a legjobb idegennyelvű filmeknél még a rövidlistára sem vette fel – ez pedig nemcsak felháborodást, de reformokat is szült. Létrehoztak egy speciális bizottságot (executive committee), amely kiválasztott három filmet a shortlistre, hogy így mentse meg azokat az ellentmondásosabb mozikat, amelyek nem biztos, hogy elnyernék a közönség ízlését, de mégis úgy gondolják, helyük van a legjobbak között. A pletykák szerint egy rakás későbbi, a filmfesztiválokon agyondíjazott mozi is végül csak a bizottság közbenjárásával kaphatott Oscar-jelölést. A bizottság egészen 2021-ig működött, amikor a legjobb nemzetközi film rövidlistáját 10-től 15 címre bővítették. A román film az Oscaron ugyan még mindig nem a súlyához méltón szerepel, de 2020-ban a Kollektív című dokumentumfilm már jelölést szerzett a nemzetközi és a dokumentumfilmek között is, 2012-ben pedig Mungiu Dombokon túl című filmje rövidlistára jutott.

Az elmúlt pár évben az újhullám ugyan mintha kifulladni látszott volna, de a román filmre ez nem igaz: Mungiu tavalyi R.M.N. című drámája Cannes-ban az Arany Pálmáért versengett, és szerintünk is az év legjobbjai között volt. Vagy ott van a kortárs nemzetközi film egyik legizgalmasabb alakja, Radu Jude, aki a hétköznapok banalitásából hatalmas, önreflexív posztmodern tabukat készít zavarbaejtő címekkel: 2018-ban ilyen volt a Bánom is én, ha elítél az utókor (kritikánk), két éve a Zűrös kettyintés, avagy pornó a diliházban; tavaly pedig a Do Not Expect Too Much from the End of the World, amit néhány vetítéssel a Cinema Niche hoz el a magyar mozikba.

A román újhullám tiszteletére a Román Kulturális Intézet retrospektív sorozatot indít, az elmúlt két évtized legfontosabb, díjnyertes és elismert filmjeit mutatja be. Az első alkalom február 8-án, csütörtökön 18 órakor lesz a budapesti Román Kulturális Intézet Izsó utca 5. szám alatti székházában, ahol a Lăzărescu úr halálát vetítik. A sorozatot Muszatics Péter filmtörténész, a CineFest – Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál egyik főszervezője, a Budapesti Klasszikus Film Maraton kurátora nyitja meg, aki a román újhullámról tart előadást. A tervek szerint ezt majd Cristian Mungiu, Călin Peter Netzer, Radu Jude és mások filmjei követik majd. A belépés ingyenes. További információ itt olvasható.

A román újhullám egyik emblematikus színészével, Bogdan Dumitrachével a Magasmentés című magyar filmmel kapcsolatban beszélgettünk, többek között a román filmről is – ez az interjú ide kattintva olvasható. Tudor Giurgiu rendező pedig a Libertate ’89 – Nagyszeben kapcsán osztotta meg gondolatait velünk arról, a román filmesek miképp néznek szembe a múlttal:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.