Film

Little Woods

  • 2020. július 4.

Mikrofilm

Ha az elhalt nevelőanyánk házát, továbbá bennünket utáló húgunk életét megmentendő, a kábítószer-kereskedésbe minden előzetes megjavulási törekvésünk ellenére visszacsúszott dílerek vagyunk, akkor a cuccot és az összegyűjtött pénzt is tartalmazó táskát lehetőleg ne a szétesett húg illegálisan birtokolt, bezárhatatlan, viszont elvontatás előtt álló lakókocsijába rejtsük el, rögtön az ajtóval szemben lévő szekrénybe, szemmagasságban. Fontos tanulsága ez Nia DaCosta bemutatkozó, mégis minden eredetiséget nélkülöző filmjének.

Amely műfaját tekintve posztwestern, indiánok, párbajhősök és igazságtevő magányos lovasok nélküli élet-halál harc, amelyben azért néznek maguk elé a törvényen kívül rekedt hősök (akik, mielőtt meghozzák a nehéz döntést, az ivóban, naná, csak azért nem sercintenek egy hegyeset), mert nők. De az is lehet, hogy a film műfaja thriller: van benne suspense, határidő-dramaturgia, erőszak. Vagy talán filmdráma, amelynek hősei saját múltjukkal birkóznak, hiába nyitva új lapot egy jobb, tisztább élet felé törekedve, kiszolgáltatott szociális helyzetük visszahúzza őket a majdnem vagy egészen bűnözői létezésbe. A film műfaja leg­inkább mégis: ló. Állatorvosi. Annyi benne az említett (s nem említett) műfajokra jellemző fordulat, figura, párbeszéd, hogy az igyekvő színészi alakítások dacára nehéz nem kliségyűjteménynek látni a terméket, s annyi a hendikep, hogy azt már nem lehet komolyan venni. Nagyon valóságosnak akar látszani minden, de csak ez a látszani akarás látszik.

Elérhető az HBO-n

 

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.