Már a bemutatója előtt botrány tört ki a Trump-film körül

Mikrofilm

A Trump-párti milliárdos befektető azt hitte, egy hízelgő portré készül az exelnökről – nem volt boldog, mikor meglátta a kész filmet.

Idén május 14-25. között rendezik meg a cannes-i filmfesztivált, amelyen mint beharangozócikkünkben mi is megírtuk, az egyik legnagyobb érdeklődés a The Apprentice című filmet kíséri: ez ugyanis egy Donald Trumpról szóló életrajzi film, amely azt mutatja be, hogy az exelnök a 70-es 80-as években hogyan vágott bele a New York-i ingatlanbizniszbe.

Magát Trumpot napjaink egyik legmenőbb színésze, Sebastian Stan (Amerika kapitány-sorozat; Pam és Tommy) alakítja, a fura színészi módszereiről ismert Jeremy Strong (Utódlás) az őt segítő simlis ügyvéd bőrébe bújik, míg Trump első nejét, Ivanát a Borat második részével berobbant Maria Bakalova játssza. A rendező, Ali Abbasi legutóbb 2022-ben járt Cannes-ban Szent pók nevű remek thrillerjével, 2018-ban a Határeset című mozijával pedig az Un Certain Regard szekció díját is elhozta – mindezek mellett pedig két részt is rendezett a tavalyi év egyik legjobb sorozatából, a The Last of Us-ból.

A Trump-film cannes-i bemutatója előtt azonban sem a rendező, sem a színészek nem nyilatkoztak semmit, ahogy a részletesebb sztori sem volt ismert – ehhez pedig valószínűleg a háttérben dübörgő botránynak is köze van. A filmbe ugyanis nagyobb összeget fektetett be a milliárdos Don Snyder, a Washington Commanders amerikaifutball-csapat tulajdonosa, aki Donald Trump egyik nagy támogatójának számít: 2016-ban egymillió dollárnál is több pénzt adományozott neki, de a 2020-as kampányára sem sajnált 100 ezer dollárt. Snyder a Kinematics nevű vállalaton keresztül pénzelte a The Apprentice-t, mégpedig azért, mert azt gondolta, egy hízelgő portré készül kedvenc elnökéről –

amikor azonban februárban elsők között látta a kész filmet, teljesen kiakadt, és támadást indított a produkció ellen, és megpróbálta megakadályozni annak bemutatóját.

A források szerint a mozi több jelenete is kiverte a biztosítékot Snydernél: ilyen volt a Trump és Ivana közötti egyik nézeteltérés is. A forgatókönyv egy korábbi változatában Trump egyenesen megerőszakolta első feleségét – a végső vágatba végül egy olyan veszekedés került be, amit a filmhez közeli források erőszakosnak és kényelmetlennek bélyegeztek. Ivana 1989-ben, válásukkor vádolta meg Trumpot azzal, hogy megerőszakolta őt, 2015-ben azonban visszavonta vádjait és azt nyilatkozta, azoknak semmi alapjuk nincs, hiszen ők ketten legjobb barátok, akik három gyereket neveltek együtt. Ivana 2022-ben hunyt el.

A Kinematics, mivel nem rendelkezhet a film felett, kinyírni sem tudta azt. A cég azzal védekezik, hogy Snydernek semmi köze nincs a vállalat és a produkció közötti kreatív nézeteltéréseknek. Nem ők azonban az egyetlenek, akik befektettek a moziba: a kanadai, az ír és a dán kormány is pénzt tett bele. Ez nem jelenti azt, hogy a The Apprentice könnyű szülés volt: közel hét évig tart, míg elkészült, az egyik támogató a 2021. január 6-i Trump-puccs, azaz a Capitolium ostroma után lépett vissza; egy másik Ivana halála után.

A film bemutatója egyébként nem nyűgözte le a közönséget, jelenleg 8 kritika alapján 63 százalékon áll a RottenTomatoeson. A The Guardian kritikája már címében is azt emelte ki, hogy a mozi Trumpot erőszaktevőként ábrázolja – emellett azonban Sebastian Stan Trump-figuráját rajzfilmszerűnek, más Trump-paródiák olcsó másolatának titulálta.

Az ismét elnöki címért küzdő Trump kampányának szóvivője, Steven Cheung máris perrel fenyegette meg a mozit:

„Ez a szemét nem más, mint kitaláció, amely olyan hazugságokból próbál szenzációt kreálni, melyeket már rég megcáfoltak”

– írta nyilatkozatában, melyben a filmet úgy értékelte, mint Hollywood újabb próbálkozását, hogy beleavatkozzon a választásokba. Mindezek ellenére a The Apprentice-t Cannes-ban nyolcperces álló óváció fogadta

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.