Már a bemutatója előtt botrány tört ki a Trump-film körül

Mikrofilm

A Trump-párti milliárdos befektető azt hitte, egy hízelgő portré készül az exelnökről – nem volt boldog, mikor meglátta a kész filmet.

Idén május 14-25. között rendezik meg a cannes-i filmfesztivált, amelyen mint beharangozócikkünkben mi is megírtuk, az egyik legnagyobb érdeklődés a The Apprentice című filmet kíséri: ez ugyanis egy Donald Trumpról szóló életrajzi film, amely azt mutatja be, hogy az exelnök a 70-es 80-as években hogyan vágott bele a New York-i ingatlanbizniszbe.

Magát Trumpot napjaink egyik legmenőbb színésze, Sebastian Stan (Amerika kapitány-sorozat; Pam és Tommy) alakítja, a fura színészi módszereiről ismert Jeremy Strong (Utódlás) az őt segítő simlis ügyvéd bőrébe bújik, míg Trump első nejét, Ivanát a Borat második részével berobbant Maria Bakalova játssza. A rendező, Ali Abbasi legutóbb 2022-ben járt Cannes-ban Szent pók nevű remek thrillerjével, 2018-ban a Határeset című mozijával pedig az Un Certain Regard szekció díját is elhozta – mindezek mellett pedig két részt is rendezett a tavalyi év egyik legjobb sorozatából, a The Last of Us-ból.

A Trump-film cannes-i bemutatója előtt azonban sem a rendező, sem a színészek nem nyilatkoztak semmit, ahogy a részletesebb sztori sem volt ismert – ehhez pedig valószínűleg a háttérben dübörgő botránynak is köze van. A filmbe ugyanis nagyobb összeget fektetett be a milliárdos Don Snyder, a Washington Commanders amerikaifutball-csapat tulajdonosa, aki Donald Trump egyik nagy támogatójának számít: 2016-ban egymillió dollárnál is több pénzt adományozott neki, de a 2020-as kampányára sem sajnált 100 ezer dollárt. Snyder a Kinematics nevű vállalaton keresztül pénzelte a The Apprentice-t, mégpedig azért, mert azt gondolta, egy hízelgő portré készül kedvenc elnökéről –

amikor azonban februárban elsők között látta a kész filmet, teljesen kiakadt, és támadást indított a produkció ellen, és megpróbálta megakadályozni annak bemutatóját.

A források szerint a mozi több jelenete is kiverte a biztosítékot Snydernél: ilyen volt a Trump és Ivana közötti egyik nézeteltérés is. A forgatókönyv egy korábbi változatában Trump egyenesen megerőszakolta első feleségét – a végső vágatba végül egy olyan veszekedés került be, amit a filmhez közeli források erőszakosnak és kényelmetlennek bélyegeztek. Ivana 1989-ben, válásukkor vádolta meg Trumpot azzal, hogy megerőszakolta őt, 2015-ben azonban visszavonta vádjait és azt nyilatkozta, azoknak semmi alapjuk nincs, hiszen ők ketten legjobb barátok, akik három gyereket neveltek együtt. Ivana 2022-ben hunyt el.

A Kinematics, mivel nem rendelkezhet a film felett, kinyírni sem tudta azt. A cég azzal védekezik, hogy Snydernek semmi köze nincs a vállalat és a produkció közötti kreatív nézeteltéréseknek. Nem ők azonban az egyetlenek, akik befektettek a moziba: a kanadai, az ír és a dán kormány is pénzt tett bele. Ez nem jelenti azt, hogy a The Apprentice könnyű szülés volt: közel hét évig tart, míg elkészült, az egyik támogató a 2021. január 6-i Trump-puccs, azaz a Capitolium ostroma után lépett vissza; egy másik Ivana halála után.

A film bemutatója egyébként nem nyűgözte le a közönséget, jelenleg 8 kritika alapján 63 százalékon áll a RottenTomatoeson. A The Guardian kritikája már címében is azt emelte ki, hogy a mozi Trumpot erőszaktevőként ábrázolja – emellett azonban Sebastian Stan Trump-figuráját rajzfilmszerűnek, más Trump-paródiák olcsó másolatának titulálta.

Az ismét elnöki címért küzdő Trump kampányának szóvivője, Steven Cheung máris perrel fenyegette meg a mozit:

„Ez a szemét nem más, mint kitaláció, amely olyan hazugságokból próbál szenzációt kreálni, melyeket már rég megcáfoltak”

– írta nyilatkozatában, melyben a filmet úgy értékelte, mint Hollywood újabb próbálkozását, hogy beleavatkozzon a választásokba. Mindezek ellenére a The Apprentice-t Cannes-ban nyolcperces álló óváció fogadta

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.