Erősnek ígérkezik az idei, szám szerint 77. Cannes-i Filmfesztivál felhozatala, amelyet a napokban hirdettek ki. Itt mutatkozhat be mások mellett Francis Ford Coppola gigaprojektje, a Megalopolis, amelynek tervét A keresztapa rendezője évtizedekig dédelgette, de egyetlen stúdió sem állt be mögé, így kénytelen volt végül saját zsebből finanszírozni. A végeredmény egy 120 milliós, egyedi világítási- és kameratechikát használó film lett, amely minden bizonyára minden idők legdrágább független mozija, amelyben egy építész és egy polgármester feszül egymásnak, amikor újjá akarnak építeni egy elpusztult metropoliszt.
A filmnek már a forgatását is botrány kísérte, ezt ebben a cikkünkben mutattuk be. Coppola az Apokalipszis most 1979-es győzelme után először szerepel majd a versenyprogramban, bár 1996-ban ő volt a zsűri elnöke. A legenda szerint akkor maga Coppola akadályozta meg, hogy Cronenberg Karambol című botrányfilmje nyerje a fődíjat.
A két ikon most újra összecsaphat, ugyanis Cannes-ban The Shrouds címmel David Cronenberg is új filmmel jelentkezik Vincent Cassel és Diane Kruger szereplésével. Ez egy gyászoló üzletemberről szól, aki egy különleges eszközt épít, amellyel kapcsolatba léphet halott feleségével, az eddig napvilágot látott képek pedig tipikus Cronenbergre jellemző borzongást ígérnek.
Érkezik emellett George Miller Mad Max-sorozatának legújabb része is, amely ezúttal egy spinoff lesz. A Furiosa: Történet a Mad Maxből a 2015-ös Mad Max: A harag útja főhősének, Furiosának az eredettörténetét dolgozza fel. Bár korábban még Charlize Theron bújt a karakter bőrébe, ezúttal A vezércsellel világhírűvé vált Anya Taylor-Joy alakítja majd. A harag útja annak idején elképesztő sikert aratott: máris minden idők legjobb akciófilmjei között emlegetik, 6 Oscar-díjat nyert, de jelölték a Legjobb film és rendezés díjára is, hatalmasak tehát az elvárások a legújabb epizóddal szemben, amelyet az előzetes csak tovább fokozott.
A Furiosához hasonlóan versenyen kívül vetítik majd Kevin Costner epikus westernjét, a Horizon, an American Sagát. Costner nem először igyekszik megmenteni a műfajt: az 1990-es Farkasokkal táncoló című mozija annak idején 7 Oscart nyert, 2003-ban pedig Fegyvertársak címmel rendezett ismét westernt. A műfajhoz nemrég tért vissza napjaink egy legsikeresebb sorozatával, a Yellowstone-nal, amely szappanoperába bújtatva adta el a közönségnek a vadnyugati életérzést – a sorozatról itt írtunk bővebben; magyar származású operatőr-rendezőjével, Christina Alexandra Voros-sel készült interjúnk pedig ide kattintva olvasható. Costner tavaly év elején jelentette be, hogy belefáradt a cowboykodásba, de úgy néz ki, ez inkább csak a Yellowstone-ra vonatkozott. A Horizon című eposzát 11 órásra és négy felvonásosra tervezte, Cannes-ban az első részt vetítik majd. A filmről ebben a cikkünkben írtunk bővebben.
A Szegény párák sikere után máris új filmmel rukkol elő Jorgosz Lantimosz is: a Kinds of Kindness egy stilizált, három epizódból álló, jelenkorban játszódó történet, amelyben ismét Emma Stone és Willem Dafoe lesznek láthatóak.
Paul Schradert a legtöbben még mindig a Taxisofőr forgatókönyvírójaként ismerik, pedig lassan már rendezőként is épp annyi filmet jegyez, mint íróként: bár korábban is akadtak jelentékeny filmjei (Mishima, Kisvárosi gyilkosság), az elmúlt években valósággal virágkorát élte a bűnnel és bűnhődéssel foglalkozó, Man in a Room, azaz Férfi a szobában című trilógiájával (A hitehagyott; Svindler; A főkertész). Oh, Canada című legújabb mozijával az 1988-as Patty Hearst után először vesz majd részt a fesztiválon. Új mozija egy Leonard Fife nevű férfiról szól, aki a vietnámi katonai szolgálat elől Kanadába menekül. A főbb szerepekben Richard Gere, Jacob Elordi és Uma Thurman lesznek láthatóak, a forgatókönyv pedig a tavaly januárban elhunyt Russel Banks könyvén alapul, csakúgy, mint a Kisvárosi gyilkosság.
Emilia Perez címmel jön Jacques Audiard francia rendező zenei melodrámája is Zoe Saldana és Selena Gomez főszereplésével. Ebben egy mexikói ügyvéd fura megbízást kap: egy kartellfőnöknek kell segítenie eltűnnie úgy, hogy segít neki nővé változni. Audiard-nak ez már a hatodik filmje Cannes-ban, az áttörést számára a 2009-es, Oscarra is jelölt A próféta hozta meg, 2015-ben a Dheepan – Egy menekült történetével elnyerte az Arany pálmát is, a 2018-as Testvérlövészekkel pedig Hollywoodban is bemutatkozhatott.
Paolo Sorrentino ugyancsak rutinos cannes-i versenyzőnek számít, itt versenyzett többek között Il divo – A megfoghatatlan, a később Oscart nyerő A nagy szépség vagy Ifjúság című filmje is. Az elmúlt években főleg Az új pápa című sorozatán dolgozott, illetve ő is összeállt a Netflix-szel – épp ezért hiába sikerült remekül az Isten keze című 2021-es, nosztalgikus hangulatú mozija (kritikánk ide kattintva olvasható), Cannes-ban nem versenyezhetett, ott ugyanis kizárólag olyan filmek futhatnak, amelyeket a francia mozikban is bemutatnak. Parthenope című új filmjével azonban most visszatér nemcsak Cannes-ba, de az Isten keze után Nápolyba is. A filmről ezen kívül egyelőre nem sokat tudni: Parthenopé egy szirén neve – a mitológia szerint ő próbálta elcsábítani Odüsszeuszt, a várost pedig azon a sziklán alapították, ahol holttestét partra vetette a víz. A főszerepben az IMDb szerint Gary Oldman lesz látható.
Cannes-ban mutatják be a The Substance című horror-drámát is, melyről egyelőre annyit tudni, hogy egy feminista megközelítésű testhorror lesz. A rendező, Coralie Fargeat a 2017-es feminista öldöklésével, A bosszúval robbant be a filmvilágva, új filmje lesz az első stúdiómozija, a főszerepben olyan sztárokkal, mint Margaret Qualley, Dannis Quaid és Demi Moore.
Hatalmas érdeklődés kísérheti majd Ali Abbas The Apprentice című filmjének bemutatóját is. A rendező két epizódot is jegyzett a The Last of Us című zombi-sikersorozatból, legutóbb pedig a több mint remekül sikerült Szent pók című bűnügyi filmmel versenyzett az Arany pálmáért. Mégsem ezért kerülhet a figyelem középpontjába – inkább azért, mert a The Apprentice nem más, mint egy Donald Trumpról szóló életrajzi film. Ebben az Egyesült Államok volt elnöke a 70-es és 80-as években mint ingatlanbefektető látható, napjaink egyik legnagyobb sztárjának, Sebastian Stannek a megformálásában. Ő legutóbb a Pam és Tommy-ban alakított valós személyt – és ha csak fele olyan jó a Trumpja, mint a Tommy Leeje, már nem járunk rosszul.
Ugyancsak a versenyszekcióban brillírozhat Nicolas Cage: a The Surfer-ben egy olyan férfit alakít, akit saját tinédzser fia előtt aláz meg egy csapat helyi szörfös. A rendező az az ausztrál Lorcan Finnegan, aki legutóbb a fesztivál Critics’ Week szekciójában szerepelt Vivarium című borzongató utópiájával.
Míg tavaly a fesztivál rekordot döntött azzal, hogy hét női rendező is szerepelt a versenyprogramban, idén ez a szám visszaesett négyre. Ezek közül a legismertebb talán Andrea Arnold, aki 2005-ös Darázs című rövidfilmjével Oscar-díjat nyert, igazán azonban a 2009-es Akváriummal robbant be. Ezután elkészítette az Üvöltő szelek egyik legeredetibb feldolgozását, majd az American Honey-val a Zsűri nagydíját is elnyerte Cannes-ban. Legutóbb három éve, a Cow című tehenes dokumentumfilmjével járt itt, közben azonban belevágott a sorozatbizniszbe: rendezett epizódokat az I Love Dick, a Nincs titok és a Hatalmas kis hazugságok című sorozatokban is. Bird című legújabb filmjével mintha visszatérne a gyökereihez: ez egy külvárosban lakó lány portréja, aki igyekszik elmenekülni végzete elől – az Akvárium és az American Honey sztorija is pont ugyanerről szólt.
A fesztivál nyitófilmje az abszurd komédiáiról ismert Quentin Dupieux (Rubber; Smoking Causes Coughing) Second Act című legújabb mozija lesz Léa Seydoux főszereplésével. George Lucas tiszteletbeli Arany pálmát vehet majd át, a zsűri elnöke pedig a világot meghódító Barbie rendezője, Greta Gerwig lesz. A róla szóló portrénk ide kattintva olvasható.
Thierry Fremaux fesztiváligazgató szerint a Cannes iránti érdeklődés folyamatosan növekszik, manapság már évente kétezernél is több filmet neveznek rá. Pár éve pedig még úgy írtunk Cannes-ról, mint amely lassan pont olyan vaskalapos nagypapa mozijává öregedett, mint ami ellen annak idején létrejött. Az elmúlt években azonban mintha ismét erőre kapna a seregszemle – erre pedig nagyon is szüksége van a COVID és sztrájkok tépázta filmiparnak. Cannes, ahogy az elmúlt években, idén is igyekszik balanszírozni a szerzői, Hollywoodon kívüli mozik, valamint a sztárok és blockbusterek között, idén például Amerika kifejezetten alulreprezentált lesz.
Fremaux szerint azonban a filmek listája még bővülhet – igaz, inkább olyan címeket várnak még, mint Audrey Diwan (Esemény) erotikus drámája Léa Seydoux-val, az Emmanuelle (melynek alapja ugyanaz az erotikus könyv lesz, melyet az 1974-es legendás erotikus film, az Emmanuelle is adaptált); vagy épp Mike Leigh (Titkok és hazugságok; Vera Drake) Hard Truths című legújabb alkotása. A tavalyi seregszemle különösen emlékezetesnek számított: olyan, később az Oscaron is díjat nyerő, és a Legjobb film-jelöltek közé is beférő mozik mutatkoztak itt be, mint az Érdekvédelmi terület és az Egy zuhanás anatómiája; és azt se felejtsük el, hogy Buda Anna Flóra 27 című animációs rövidfilmjét is díjazták.
A fesztivál felhozatalának teljes listája ide kattintva böngészhető. A 77. Cannes-i Filmfesztivált május 15-25. között rendezik.