Megérett az idő Kevin Spacey visszatérésére?

  • narancs.hu
  • 2024. május 21.

Mikrofilm

Liam Neeson, Sharon Stone, Stephen Fry és F. Murray Abraham szerint igen!

2017-ben, azaz hét éve írta ki magát Kevin Spacey Hollywoodból: a Kártyavár, az Amerikai szépség és a Közönséges bűnözők kétszeres Oscar-díjas színészét a Harvey Weinsteinnel indult MeToo-kampány sodorta el, miután kiderült, hogy valóságos szexuális ragadozónak számított, aki több fiatal színészt is zaklatott.

Spacey először védekezésként coming outolt, majd kezelésre vonult, ám ez sem segített, sorra jelentkeztek egykori áldozatai, az egyre nagyobbra dagadó botrány következtében pedig először a Netflix rúgta ki, majd Ridley Scott vágta ki őt A világ összes pénze című filmjéből (a helyére lépő Christopher Plummert pedig Oscarra is jelölték a szerepért). A K.O.-t utolsó filmjének mindent alulmúló, gyászos pénzügyi teljesítménye vitte be neki. Spacey neve azóta gyakorlatilag szitokszónak számít, filmek helyett a színész fura performanszaival és videóival igyekszik bekerülni a hírekbe.

Az elmúlt években érthetően nem sokan akartak forgatni vele, akadtak azonban kivételek: Franco Nero szerepet ajánlott neki 2022-es filmjében, idén pedig egy Peter Five Eight című független thrillerben is feltűnt, amely nem keltett túl nagy visszhangot. Bár volt róla szó, hogy egy tatárjárásról szóló magyar filmben is szerepelni fog, ebből végül nem lett semmi. Spacey hollywoodi visszatérésére azonban egyre több az esély: a The Telegraph-hoz eljuttatott közleményben több világsztár is a támogatásáról biztosította a színészt, azt követelve, hogy hadd forgathasson ismét békében és nyugalomban, a korábbi vádak terhétől megszabadulva.

A Spacey-mozgalom azután élesedett, hogy a Channel 4 csatornán bemutatták az életéről szóló Spacey Unmasked című kétrészes sorozatot, amely a szexuális abúzus-ügyeivel is foglalkozott, és amelyben 10 férfi is előállt azzal, hogy Spacey illetlenül viselkedett velük.

Az ismert angol színész-író, Stephen Fry szerint viszont a dokumentumsorozat egy indokolatlan és aránytalan támadás Spacey ellen, mondván Spacey azt beismerte, hogy néha szerencsétlenül és illetlenül viselkedett, de Fry nem ért egyet azzal, hogy Harvey Weinsteinnal egy kalapban emlegetik őt. Az Oscar-díjas F. Murray Abraham (Amadeus) szintén kiállt a színész mellett: szerinte keselyűk támadják őt annak ellenére, hogy már felelősséget vállalt a múltbeli tetteiért. Abraham szintén került már bajba illetlen viselkedése miatt – ezt ebben a cikkünkben mutattuk be.

Sharon Stone úgy fogalmazott: Spacey saját sikere és hírneve áldozatává vált. „Alig várom, hogy ismét dolgozni lássam Kevint. Ő egy igazi zseni. Emellett elegáns, szórakoztató, nagylelkű, és többet tud a mesterségünkről, mint amit a többségünk valaha meg fog tanulni” – tette hozzá. Stone szerint a kezdő színészek mindig is igyekeztek Spacey körül lenni, és egyedül azért vádolták meg őt, hogy így jussanak hírnévhez.

Ugyancsak a Spacey-pártolók közé tartozik Liam Neeson, akinek ugyan nem szexuális zaklatásért, de ugyancsak volt már dolga a cancel culture-ral. „Elképesztően szomorúan értesültem az ellene felhozott vádakról. Kevin egy jó ember, egy igazi karakter. Érzékeny, tiszta, ítéletmentes, és hihetetlen humorérzéke van. Az egyik legnagyobb művész a színpadon és a kamerák előtt is. Személy szerint úgy gondolom, a filmiparnak nagy szüksége van rá, és nagyon hiányoljuk őt” – fogalmazott.

A The Telegraph-nak maga Spacey is nyilatkozott: ő azt mondta, a MeToo mozgalom hajnalán szerinte a túl hirtelen ítélkezés áldozatává vált – ő azonban csak azt szeretné kérni, mindenki kérdezzen, és járjon utána annak, ami történt. Mint fogalmazott, ha visszamehetne az időben, akkor sem változtatna semmin, mert a rossz napok ellenére rengetegen kiálltak mellette, ez a támogatás pedig erőt adott neki.

Habár a színészt többen is megvádolták már, a bíróságig mindössze két ügy jutott: a Star Trek: Discovery színésze, Anthony Rapp ügye keltette a legnagyobb botrányt, az amerikai bíróság azonban 2022-ben felmentette Spacey-t a vádak alól. Az Egyesült Királyságban szintén folyt ellene eljárás, ez azonban 2023-ban szintén nem találta őt bűnösnek. Ennek ellenére neve olyan mértékben beszennyeződött, hogy valóságos csoda lenne, ha néhány külföldi és független amerikai produkción kívül valaha valaki valóban dolgozni szeretne vele – Sharon Stone, Liam Neeson és a többiek kiállása azonban mégis valamilyen fajta változást jelezhet a megítélésében.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.