Megegyeztek a hollywoodi forgatókönyvírók, véget érhet a sztrájk

Mikrofilm

146 nap után fejeződhet be minden idők egyik leghosszabb munkabeszüntetése – a színészek azonban még mindig sztrájkolnak.

Öt napig tartó maratoni tárgyalássorozat után vasárnap megegyezett a hollywoodi forgatókönyvírókat képviselő WGA (Writers Guild of America, azaz Amerikai Írók Céhe) és a stúdiók és streamingek érdekeit képviselő AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers, vagyis Mozis és Televíziós Producerek Szövetsége). Az utolsó két nap már főleg ügyvédek véglegesítették a szöveget, a hírek szerint legutoljára a mesterséges intelligencia (MI) tartalomgyártásra történő felhasználása körüli szöveg végére került pont.

Ahogy korábbi cikkünkben mi is beszámoltunk róla, az írók a nekik járó kompenzáció átdolgozásáért, azaz a magasabb fizetésért sztrájkoltak. A streamingplatformok az elmúlt években alaposan felforgatták a filmipart, az írók fizetése azonban nem követte ezt a változást, munkakörülményeik és -lehetőségeik pedig inkább romlottak a rövidebb sorozatévadok, a kevesebb vetítés utáni részesedés (residual), vagy épp az olyan gyakorlatok miatt, mint az írói szobát felváltó mini-szoba. Szintén a követeléseik közé tartozott a MI használatának rendszabályozása, hogy az ne vehesse el a munkájukat. A május óta tartó sztrájk hatásairól ebben a cikkünkben írtunk.

„Büszkén jelenthetjük, hogy az alku kivételes, jelentős előnyöket és védelmet tartalalmaz az írói szektor minden tagja számára” – adta hírül a WGA tárgyalóbizottsága. A stúdiók előtti tüntetést ugyan máris felfüggesztették, a megegyezés azonban nem jelenti azt, hogy automatikusan véget ért a sztrájk: a céh vezetőinek még jóvá kell hagyniuk az új szerződést, amit csak ezután küldenek ki a szervezet több mint 10 ezer tagjának ratifikációra. A munkabeszüntetés végét a céhnek szintén meg kell szavaznia.

Úgy néz ki tehát, a producereknek, sikerült megegyezniük az írókkal, a színészek azonban július közepe óta továbbra is sztrájkolnak. A WGA-val való megállapodás azonban a szakértők szerint a velük való tárgyalásokat is megolajozhatja, így a filmipar a több hónapos kiesés után lassan visszatérhet a régi kerékvágásba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.