Megelevenedő manga és a zöld teás rizs íze – házhoz jön a japán mozi

  • narancs.hu
  • 2021. február 20.

Mikrofilm

A távol-keleti szigetország filmművészetének krémje nézhető majd otthonunk kényelméből, teljesen ingyen. Ozu klasszikus drámája, hátborzongató horror a műfaj japán mesterétől, elvarázsolt fantasy és érzékeny dokumentumfilm – a bőséges felhozatalból mindenki találhat neki tetsző filmet.

A Japán Alapítvány Budapesti Iroda japán filmheteit minden évben a Toldi moziban rendezték, a koronavírus-járvány azonban ezt a hagyományt is felrúgta. Jó hír viszont, hogy idén sem maradunk távol-keleti filmcsemegék nélkül: február 26. és március 7. között jön a JFF PLUS Online Japán Filmfesztivál! A szervezők ráadásul igyekeztek kárpótolni a filmrajongókat: a 20 országot érintő vándorfesztivál felhozatala minden korábbit felülmúl – 30 filmet hoznak házhoz teljesen ingyenesen. Az alkotások között vannak nívós művészfilmek, animációk és az elmúlt évek legnagyobb filmsikerei is. A legtöbb ráadásul először lesz látható Magyarországon.

A filmfesztivál talán legnagyobb neve Ozu Yasujirō, aki Akira Kurosawa és Kenji Mizoguchi mellett a japán filmművészet legnagyobb és legismertebb alakjának számít.

A most online nézhető Az ochazuke íze című filmjét közvetlenül mesterműve, a Tokiói történet előtt készítette.

Utóbbit a tekintélyes Sight & Sound szavazásán minden idők 3. legjobb filmjének választották, a rendezők szavazásán pedig az első helyet szerezte meg, így Ozut nem túlzás a legnagyobb hatású alkotók között emlegetni. A fesztiválon látható 1952-es drámája egy tehetős középkorú párról szól, akiknek házassága válságba került – unokahúguk pedig az ő gondjaikat használja fel, hogy fellázadjon elrendezett házassága ellen. A film eredeti forgatókönyvét a katonai cenzorok 1940-ben betiltották; ragaszkodtak hozzá, hogy a címbeli ochazuke ételt – az egyszerű japán fogás főtt rizsre öntött zöld teából áll – a rendező változtassa meg a sokkal ünnepélyesebb vörösbabos rizsre, az ugyanis jobban illik ahhoz az eredeti forgatókönyvben álló történethez, miszerint a főszereplő férfi bevonul a hadseregbe. Ozu azonban nem volt hajlandó engedelmeskedni az utasításnak, inkább 12 évre a fiókba süllyesztette a projektjét.

 
Ozu Yasujiro filmje, Az ochazuke íze is szerepel a programban
Forrás: Shochiku Co., Ltd.  

Tavaly mutatták be az országban a Maeda Építőipari Vállalat – Fantázia reklámosztály című egyedi fantasyt, mely most szintén nézhető lesz. Ebben a címbeli vállalat munkatársainak élete akkor borul fel, amikor úgy döntenek a cégnél, hogy hagyományos házak helyett közismert mangák és animék (japán képregény- és rajzfilmfigurák) épületeit húzzák fel. Ettől nemcsak felidéződnek a gyerekkor emlékei, de a mérnökök fantáziája is beindul. Hasonló őrült világot mutat be az elmúlt évek egyik legnagyobb japán filmsikere, a Mielőtt a kávé kihűl, melynek sztorija szerint egy különös presszó egyik széke varázserővel bír: aki beleül, képes visszautazni a múltba, ám csak annyi ideig, ameddig a felszolgált kávé ki nem hűl.

Több izgalmas könyvadaptációt is hoz a fesztivál, köztük például a Yonosuke története című filmet, ami egy egyetemista fiút mutat be. Yonosuke nehezen illeszkedik be társai közé, ám a szambaklub segítségével végül sikerül neki, és később a szerelem is rátalál. Mindeközben pedig nemcsak a főhős életébe nyerhetünk betekintést, de abba is, mit jelentett barátsága a körülötte lévőknek.  Itthon is sokan ismerhetik Hideo Nakata nevét, ő rendezte ugyanis A kör című 1998-as kulthorrort. Most 2018-as, Pedig csak a telefonomat hagytam el című borzongatása látható majd, melyben egy szerelmespár kerül kálváriába, miután egyikük elvesztette mobilját.

 
 
Részlet a Pedig csak a telefonomat hagytam el című filmből
Forrás: "Stolen Identity" Film Partners

A szervezők igyekeztek minden korú és ízlésű érdeklődőt kiszolgálni, így a felhozatalban számos gyerekfilm is található: ilyen a Gon, a kis róka című látványos stop-motion animáció, vagy a hagyományos rajztechnikával készült Fióklakók című rövidfilm. Akad szórakoztató vígjáték is: a DANCE WITH ME például a hollywoodi musicaleket ötvözi a japán humorral. Főszereplője irtózik a zenés-táncos moziktól, ám egy hipnotizálás után teljesen átalakul, és amikor csak zenét hal, kénytelen énekelni és táncra perdülni. A dokumentumfilmeket képviseli Kazuhiro Soda Béke című meditatív alkotása, mely a rendező önmagukkal és környezetükkel is teljes harmóniában élő apósát és anyóság mutatja be. Mára közhelynek számít, hogy a szigetország előtt álló egyik legnagyobb kihívást elöregedő társadalma jelenti – az ezzel kapcsolatos gondokat boncolgatja sötét humorral a 0.5 milliméter című film, melyben Sawa, az idősgondozó egy baleset után kénytelen az utcán pácienseket keresni magának.

 
 
Egy kortárs japán dokumentumfilm: 0,5 milliméter
Forrás. Zero Pictures/Realproducts  

A filmvetítések mellett exkluzív videóinterjúk is elérhetővé válnak, melyekben az amerikai filmkritikus, Mark Schilling beszélget a fesztiválon látható számos film alkotójával. Az interjúk máris nézhetőek erre a linkre kattintva.

A fesztivál ideje alatt, tehát február 26. és március 7. között

minden nap három film válik elérhetővé japán nyelven, magyar felirattal a JFF Plus: Online Festival oldalán,

amelyek 24 órán keresztül akár többször is visszanézhetők. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Magyar nyelvű filmleírások, valamint további fontos információk a Japán Alapítvány Budapesti Irodájának honlapján találhatók.

(Címlapképünkön a Mielőtt a kávé kihűl című film részlete. Forrás: "Before The Coffee Gets Cold" Film Partners)

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.