Megelevenedő manga és a zöld teás rizs íze – házhoz jön a japán mozi

  • narancs.hu
  • 2021. február 20.

Mikrofilm

A távol-keleti szigetország filmművészetének krémje nézhető majd otthonunk kényelméből, teljesen ingyen. Ozu klasszikus drámája, hátborzongató horror a műfaj japán mesterétől, elvarázsolt fantasy és érzékeny dokumentumfilm – a bőséges felhozatalból mindenki találhat neki tetsző filmet.

A Japán Alapítvány Budapesti Iroda japán filmheteit minden évben a Toldi moziban rendezték, a koronavírus-járvány azonban ezt a hagyományt is felrúgta. Jó hír viszont, hogy idén sem maradunk távol-keleti filmcsemegék nélkül: február 26. és március 7. között jön a JFF PLUS Online Japán Filmfesztivál! A szervezők ráadásul igyekeztek kárpótolni a filmrajongókat: a 20 országot érintő vándorfesztivál felhozatala minden korábbit felülmúl – 30 filmet hoznak házhoz teljesen ingyenesen. Az alkotások között vannak nívós művészfilmek, animációk és az elmúlt évek legnagyobb filmsikerei is. A legtöbb ráadásul először lesz látható Magyarországon.

A filmfesztivál talán legnagyobb neve Ozu Yasujirō, aki Akira Kurosawa és Kenji Mizoguchi mellett a japán filmművészet legnagyobb és legismertebb alakjának számít.

A most online nézhető Az ochazuke íze című filmjét közvetlenül mesterműve, a Tokiói történet előtt készítette.

Utóbbit a tekintélyes Sight & Sound szavazásán minden idők 3. legjobb filmjének választották, a rendezők szavazásán pedig az első helyet szerezte meg, így Ozut nem túlzás a legnagyobb hatású alkotók között emlegetni. A fesztiválon látható 1952-es drámája egy tehetős középkorú párról szól, akiknek házassága válságba került – unokahúguk pedig az ő gondjaikat használja fel, hogy fellázadjon elrendezett házassága ellen. A film eredeti forgatókönyvét a katonai cenzorok 1940-ben betiltották; ragaszkodtak hozzá, hogy a címbeli ochazuke ételt – az egyszerű japán fogás főtt rizsre öntött zöld teából áll – a rendező változtassa meg a sokkal ünnepélyesebb vörösbabos rizsre, az ugyanis jobban illik ahhoz az eredeti forgatókönyvben álló történethez, miszerint a főszereplő férfi bevonul a hadseregbe. Ozu azonban nem volt hajlandó engedelmeskedni az utasításnak, inkább 12 évre a fiókba süllyesztette a projektjét.

 
Ozu Yasujiro filmje, Az ochazuke íze is szerepel a programban
Forrás: Shochiku Co., Ltd.  

Tavaly mutatták be az országban a Maeda Építőipari Vállalat – Fantázia reklámosztály című egyedi fantasyt, mely most szintén nézhető lesz. Ebben a címbeli vállalat munkatársainak élete akkor borul fel, amikor úgy döntenek a cégnél, hogy hagyományos házak helyett közismert mangák és animék (japán képregény- és rajzfilmfigurák) épületeit húzzák fel. Ettől nemcsak felidéződnek a gyerekkor emlékei, de a mérnökök fantáziája is beindul. Hasonló őrült világot mutat be az elmúlt évek egyik legnagyobb japán filmsikere, a Mielőtt a kávé kihűl, melynek sztorija szerint egy különös presszó egyik széke varázserővel bír: aki beleül, képes visszautazni a múltba, ám csak annyi ideig, ameddig a felszolgált kávé ki nem hűl.

Több izgalmas könyvadaptációt is hoz a fesztivál, köztük például a Yonosuke története című filmet, ami egy egyetemista fiút mutat be. Yonosuke nehezen illeszkedik be társai közé, ám a szambaklub segítségével végül sikerül neki, és később a szerelem is rátalál. Mindeközben pedig nemcsak a főhős életébe nyerhetünk betekintést, de abba is, mit jelentett barátsága a körülötte lévőknek.  Itthon is sokan ismerhetik Hideo Nakata nevét, ő rendezte ugyanis A kör című 1998-as kulthorrort. Most 2018-as, Pedig csak a telefonomat hagytam el című borzongatása látható majd, melyben egy szerelmespár kerül kálváriába, miután egyikük elvesztette mobilját.

 
 
Részlet a Pedig csak a telefonomat hagytam el című filmből
Forrás: "Stolen Identity" Film Partners

A szervezők igyekeztek minden korú és ízlésű érdeklődőt kiszolgálni, így a felhozatalban számos gyerekfilm is található: ilyen a Gon, a kis róka című látványos stop-motion animáció, vagy a hagyományos rajztechnikával készült Fióklakók című rövidfilm. Akad szórakoztató vígjáték is: a DANCE WITH ME például a hollywoodi musicaleket ötvözi a japán humorral. Főszereplője irtózik a zenés-táncos moziktól, ám egy hipnotizálás után teljesen átalakul, és amikor csak zenét hal, kénytelen énekelni és táncra perdülni. A dokumentumfilmeket képviseli Kazuhiro Soda Béke című meditatív alkotása, mely a rendező önmagukkal és környezetükkel is teljes harmóniában élő apósát és anyóság mutatja be. Mára közhelynek számít, hogy a szigetország előtt álló egyik legnagyobb kihívást elöregedő társadalma jelenti – az ezzel kapcsolatos gondokat boncolgatja sötét humorral a 0.5 milliméter című film, melyben Sawa, az idősgondozó egy baleset után kénytelen az utcán pácienseket keresni magának.

 
 
Egy kortárs japán dokumentumfilm: 0,5 milliméter
Forrás. Zero Pictures/Realproducts  

A filmvetítések mellett exkluzív videóinterjúk is elérhetővé válnak, melyekben az amerikai filmkritikus, Mark Schilling beszélget a fesztiválon látható számos film alkotójával. Az interjúk máris nézhetőek erre a linkre kattintva.

A fesztivál ideje alatt, tehát február 26. és március 7. között

minden nap három film válik elérhetővé japán nyelven, magyar felirattal a JFF Plus: Online Festival oldalán,

amelyek 24 órán keresztül akár többször is visszanézhetők. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Magyar nyelvű filmleírások, valamint további fontos információk a Japán Alapítvány Budapesti Irodájának honlapján találhatók.

(Címlapképünkön a Mielőtt a kávé kihűl című film részlete. Forrás: "Before The Coffee Gets Cold" Film Partners)

 

Figyelmébe ajánljuk

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.

Messze még az alja?

Messze nem a kormány által vártaknak megfelelően alakult a GDP a harmadik negyedévben, de Orbánéknak „szerencsére” ismét van egy gazdaságpolitikai akciótervük. Könnyű megtippelni, milyen hatásuk lesz az intézkedéseknek, ha a cél az export felpörgetése, nem pedig a bizalom helyreállítása.