Megelevenedő manga és a zöld teás rizs íze – házhoz jön a japán mozi

  • narancs.hu
  • 2021. február 20.

Mikrofilm

A távol-keleti szigetország filmművészetének krémje nézhető majd otthonunk kényelméből, teljesen ingyen. Ozu klasszikus drámája, hátborzongató horror a műfaj japán mesterétől, elvarázsolt fantasy és érzékeny dokumentumfilm – a bőséges felhozatalból mindenki találhat neki tetsző filmet.

A Japán Alapítvány Budapesti Iroda japán filmheteit minden évben a Toldi moziban rendezték, a koronavírus-járvány azonban ezt a hagyományt is felrúgta. Jó hír viszont, hogy idén sem maradunk távol-keleti filmcsemegék nélkül: február 26. és március 7. között jön a JFF PLUS Online Japán Filmfesztivál! A szervezők ráadásul igyekeztek kárpótolni a filmrajongókat: a 20 országot érintő vándorfesztivál felhozatala minden korábbit felülmúl – 30 filmet hoznak házhoz teljesen ingyenesen. Az alkotások között vannak nívós művészfilmek, animációk és az elmúlt évek legnagyobb filmsikerei is. A legtöbb ráadásul először lesz látható Magyarországon.

A filmfesztivál talán legnagyobb neve Ozu Yasujirō, aki Akira Kurosawa és Kenji Mizoguchi mellett a japán filmművészet legnagyobb és legismertebb alakjának számít.

A most online nézhető Az ochazuke íze című filmjét közvetlenül mesterműve, a Tokiói történet előtt készítette.

Utóbbit a tekintélyes Sight & Sound szavazásán minden idők 3. legjobb filmjének választották, a rendezők szavazásán pedig az első helyet szerezte meg, így Ozut nem túlzás a legnagyobb hatású alkotók között emlegetni. A fesztiválon látható 1952-es drámája egy tehetős középkorú párról szól, akiknek házassága válságba került – unokahúguk pedig az ő gondjaikat használja fel, hogy fellázadjon elrendezett házassága ellen. A film eredeti forgatókönyvét a katonai cenzorok 1940-ben betiltották; ragaszkodtak hozzá, hogy a címbeli ochazuke ételt – az egyszerű japán fogás főtt rizsre öntött zöld teából áll – a rendező változtassa meg a sokkal ünnepélyesebb vörösbabos rizsre, az ugyanis jobban illik ahhoz az eredeti forgatókönyvben álló történethez, miszerint a főszereplő férfi bevonul a hadseregbe. Ozu azonban nem volt hajlandó engedelmeskedni az utasításnak, inkább 12 évre a fiókba süllyesztette a projektjét.

 
Ozu Yasujiro filmje, Az ochazuke íze is szerepel a programban
Forrás: Shochiku Co., Ltd.  

Tavaly mutatták be az országban a Maeda Építőipari Vállalat – Fantázia reklámosztály című egyedi fantasyt, mely most szintén nézhető lesz. Ebben a címbeli vállalat munkatársainak élete akkor borul fel, amikor úgy döntenek a cégnél, hogy hagyományos házak helyett közismert mangák és animék (japán képregény- és rajzfilmfigurák) épületeit húzzák fel. Ettől nemcsak felidéződnek a gyerekkor emlékei, de a mérnökök fantáziája is beindul. Hasonló őrült világot mutat be az elmúlt évek egyik legnagyobb japán filmsikere, a Mielőtt a kávé kihűl, melynek sztorija szerint egy különös presszó egyik széke varázserővel bír: aki beleül, képes visszautazni a múltba, ám csak annyi ideig, ameddig a felszolgált kávé ki nem hűl.

Több izgalmas könyvadaptációt is hoz a fesztivál, köztük például a Yonosuke története című filmet, ami egy egyetemista fiút mutat be. Yonosuke nehezen illeszkedik be társai közé, ám a szambaklub segítségével végül sikerül neki, és később a szerelem is rátalál. Mindeközben pedig nemcsak a főhős életébe nyerhetünk betekintést, de abba is, mit jelentett barátsága a körülötte lévőknek.  Itthon is sokan ismerhetik Hideo Nakata nevét, ő rendezte ugyanis A kör című 1998-as kulthorrort. Most 2018-as, Pedig csak a telefonomat hagytam el című borzongatása látható majd, melyben egy szerelmespár kerül kálváriába, miután egyikük elvesztette mobilját.

 
 
Részlet a Pedig csak a telefonomat hagytam el című filmből
Forrás: "Stolen Identity" Film Partners

A szervezők igyekeztek minden korú és ízlésű érdeklődőt kiszolgálni, így a felhozatalban számos gyerekfilm is található: ilyen a Gon, a kis róka című látványos stop-motion animáció, vagy a hagyományos rajztechnikával készült Fióklakók című rövidfilm. Akad szórakoztató vígjáték is: a DANCE WITH ME például a hollywoodi musicaleket ötvözi a japán humorral. Főszereplője irtózik a zenés-táncos moziktól, ám egy hipnotizálás után teljesen átalakul, és amikor csak zenét hal, kénytelen énekelni és táncra perdülni. A dokumentumfilmeket képviseli Kazuhiro Soda Béke című meditatív alkotása, mely a rendező önmagukkal és környezetükkel is teljes harmóniában élő apósát és anyóság mutatja be. Mára közhelynek számít, hogy a szigetország előtt álló egyik legnagyobb kihívást elöregedő társadalma jelenti – az ezzel kapcsolatos gondokat boncolgatja sötét humorral a 0.5 milliméter című film, melyben Sawa, az idősgondozó egy baleset után kénytelen az utcán pácienseket keresni magának.

 
 
Egy kortárs japán dokumentumfilm: 0,5 milliméter
Forrás. Zero Pictures/Realproducts  

A filmvetítések mellett exkluzív videóinterjúk is elérhetővé válnak, melyekben az amerikai filmkritikus, Mark Schilling beszélget a fesztiválon látható számos film alkotójával. Az interjúk máris nézhetőek erre a linkre kattintva.

A fesztivál ideje alatt, tehát február 26. és március 7. között

minden nap három film válik elérhetővé japán nyelven, magyar felirattal a JFF Plus: Online Festival oldalán,

amelyek 24 órán keresztül akár többször is visszanézhetők. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Magyar nyelvű filmleírások, valamint további fontos információk a Japán Alapítvány Budapesti Irodájának honlapján találhatók.

(Címlapképünkön a Mielőtt a kávé kihűl című film részlete. Forrás: "Before The Coffee Gets Cold" Film Partners)

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.