Scorsese hosszú esszében, Fellinit éltetve ítéli el a mai tartaloméhséget

Mikrofilm

Egy David Lean-mozi, egy cicás videó, egy Super Bowl-reklám, egy szuperhősös folytatás és egy sorozat egyik epizódja: mind ugyanolyan kontentté silányultak – írja a rendező.

 

Úgy tűnik, Martin Scorsese amellett, hogy rendezőtársai filmes ízlését egyengeti, arra is talált időt a karantén alatt, hogy a filmek múltjáról, jelenéről és jövőjéről elmélkedjen. A Nagymenők és a Dühöngő bika rendezője terjedelmes esszét írt a Harper’s magazinnak Il Maestro – Federico Fellini és a mozi elveszett varázsa címmel. „A mozi művészetét szisztematikusan leértékelték, félreállították, megalázták és lealacsonyították a legkisebb közös nevezőre, a »tartalomra«” – fogalmazott.

Ma, a streamingplatformok korában valóban ez, vagyis a kontent számít a legforróbb hívószónak: a Netflix, az Amazon és társai nem tudnak annyi filmet, sorozatot, vagy épp stand up előadást előállítani, ami elég lenne a milliós előfizetőseregnek, viszont mivel ma már szinte minden nagyobb stúdiónak saját platformja van, lassan felvásárolni sem lesz mit – épp ezért őrült harc folyik a tartalomért. Ennek köszönhető, hogy a Sundance függetlenfilmjei évek óta rekordot rekordra döntenek; vagy épp hogy a Disney azt se tudja kínjában, mit remake-eljen, rebootoljon, prequelezzen vagy sequelezzen (előzményeket és folytatásokat készítsen - a szerk.).

Scorsese szerint 15 évvel ezelőtt a tartalom egy olyan fogalom volt, amit akkor használtak az emberek, ha komolyan vitatkoztak egy alkotásról, a kifejezést pedig általában a film „formájával” szemben használták. Mára azonban teljesen kiüresedett a szó: egy David Lean-mozi, egy cicás videó, egy Super Bowl-reklám, egy szuperhősös folytatás és egy sorozat egyik epizódja ugyanolyan tartalommá vált a cégek számára – a streamingszolgáltatók pedig úgy lehetetlenítették el a filmszínházakban megtapasztalható élményt, ahogy az Amazon csinálta ki a könyvesboltokat. Persze egyrészről ez jó a filmkészítőknek – így például neki is, másrészt azonban ezeken a platformokon mindent ömlesztve kap meg a néző. Ez a rendező szerint demokratikusnak tűnik, azonban valójában nem az,

hiszen algoritmusok szerint választunk néznivalót, amelyek csak a filmek témáját és műfaját nézik, azt nem, hogy milyen művészi értéket képviselnek.

Épp ezért sokkal üdvösebbnek tartja a nagyokkal szemben azokat a filmes tékákat, amelyek kurált tartalommal rendelkeznek: ilyen a Criterion Channel, a MUBI, vagy az olyan hagyományos adók, mint a TCM.

A Mester ezután azon elmélkedik, milyen volt régen a filmipar helyzete – amikor a forgalmazóknak még valódi kockázatot kellett vállalniuk, amikor például behozták Amerikába Bertolucci Forradalom előtt című filmjét. „A mozi mindig több volt tartalomnál, és mindig több is lesz – bizonyíték rá azok az évek, amikor ezek a filmek a világ minden pontjáról megérkeztek, beszélgettek egymással és heti szinten újradefiniálták a művészeti formát” – írja. Godard, Antonioni, Bergman és társaik mind azzal foglalkoztak „mi is a mozi?”, a filmjeik pedig egymással vitatkozva kerestek választ a kérdésre; senki sem egy vákuumban alkotott.

Mindezen diskurzus közepén szerinte Fellini állt, aki Chaplinhez, Picassohoz és a Beatleshez hasonlóan a saját művészeténél is nagyobb volt.

Ezt követően hosszan értekezik a Meastro-ról, művészetéről és filmjeiről. Két kedvencének az 1953-as A bikaborjakat és az 1963-as 8 és ½-et nevezte – előbbi inspirálta Aljas utcák című filmjét, míg utóbbiról azt írta: „Minden alkotónak, akit akkoriban ismertem volt egy fordulópontja, egy személyes mérföldköve. Az enyém a 8 és ½ volt és még mindig az.”

QVCkFJJQ_top_story_lead.jpeg

 
Federico Fellini 

Ahogy esszéje zárásában fogalmaz: az olyan, istenekként kezelt művészek mint Godard, Bergman, Kubrick és Fellini végül az idő árnyékába húzódtak – ma már semmit sem vehetünk biztosnak; nem függhetünk a filmipartól, hogy az majd törődik a mozival. A tömeges vizuális szórakoztató üzletben, aminek korát éljük, a kulcsszó az üzleten van: egyedül az számít, mi mennyi pénzt hoz a konyhára. Épp ezért a Virradattól az Országúton keresztül a 2001: Űrodüsszeiáig minden hasonló alkotást egyszerűen besuvasztanak a streamingek „art film” kategóriájába. Scorsese szerint a filmet és annak történetét ismerőknek meg kell osztaniuk tudásukat és rajongásukat annyi emberrel, amennyivel csak lehetséges, és világossá kell tenni az ezeket a filmeket ma birtoklók számára, hogy a filmművészeti alkotások többek egyfajta tulajdonnál, amit kihasználnak, aztán elzárnak a többi ember elől. Emellett szerinte ismét itt az ideje definiálni, mi a mozi, is mi nem az.

Federico Fellini egy jó kezdés lehet. Sok mindent mondhatunk Fellini filmjeiről, de egy dolog kétségbevonhatatlanul igaz: azok igazi mozik.

Scorsese 2019 óta több szálon is a kötődik a Netflixhez: Bob Dylan-dokumentumfilmjét is ők mutatták be, majd régóta dédelgetett és a legtöbb stúdió által túl drágának és kockázatos vállalkozásnak tartott Az ír című gengsztereposzát is a streamingóriás finanszírozta. Nemrég debütált a platformon hétrészes Fran Lebowitz-dokusorozata, a Mintha egy városban lennél (kritikánk). Következő projektjére azonban streaminget váltott: a Killers of the Flower Moon című moziját, melyben Leonardo DiCaprióval hatodik, Robert De Niróval pedig tizedik alkalommal dolgozik majd együtt, az Apple TV+ mutatja majd be.

Scorsese esszéje teljes terjedelmében itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.