Miért ragaszkodunk ennyire a Jóbarátokhoz?

  • Szabó Ádám
  • 2019. február 3.

Mikrofilm

A tévéipar óriási változásokon ment át az elmúlt években, de ez a 90-es évekbeli sitcom még mindig tarol.

Közel 15 éve befejeződött, de a Jóbarátok még mindig minden idők egyik legismertebb és legnépszerűbb sorozata. Fináléjának nézettsége tévétörténelmet írt, de ez nem jelenti azt, hogy lekerült a műsorról – itthon például jelenleg is két adón peregnek Chandler és barátainak kalandjai.

Töretlen sikerének azonban nem is a tévés sugárzás az oka

– hogy mi, azzal cikkek sora foglalkozott a közelmúltban.

Ha a Netflix forradalmasította a TV-t, miért imádják még mindig az emberek a Jóbarátokat?
Tette fel a kérdést az egyik cikk. A válasz pedig ott van a kérdésben: részben épp a Netflixnek köszönhető, hogy ismét reneszánszát éli a sitcom.

false

 

A streamingszolgáltató kezdetben 30 millió dollárt fizetett a Warnernek a sorozat sugárzásáért, majd mikor internetes pánik tört ki, hogy hamarosan lekerül a kínálatból (a nem saját tartalmakat a Netflix általában csak korlátozott időre vásárolja, azaz veszi bérbe a gyártóktól és stúdióktól), a hírek szerint 100 millió dollárt (mások szerint „csak” 80 milliót) fizettek azért, hogy a Jóbarátok 2019-ben is elérhető legyen náluk.

A Netflix néhány kivételes esettől eltekintve nem árul el nézettségi adatokat, elég biztosak lehetünk benne, hogy ekkora pénzt csak akkor hajlandó áldozni egy több mint 20 éves show-ért, ha azt elég ember nézi. Márpedig a Jóbarátokat elegen nézik – igaz, ma már inkább mobilon.

A sitcom sikerét és nézőit is két részre bonthatjuk. Az egyik csoportot azok alkotják, akik most találkoznak először a műsorral – vagyis akik 1994 és 2004 között még túl fiatalok voltak, hogy a tévében kövessék Rachelt és társait.

false

 

Ők azok, akik a Netflixnek köszönhetően kaptak rá a sorozatra. Az Egyesült Királyságban például ez számít a legnépszerűbb televíziós programnak a fiatalok körében. Marta Kauffman, a sorozat egyik társalkotója árult el egy sztorit ezzel kapcsolatban a Vulture-nak: szerinte nemcsak hogy egy teljesen új generáció kezdte el nézni a Jóbarátokat, de ők ugyanúgy együtt rezonálnak a show-val, mint annak eredeti nézői. Kauffman 17 éves lányához egyik iskolatársa például így szólt: „Hé, van ez az új műsor, a Jóbarátok, láttad már?”. A mai tizenévesek ugyanúgy átérzik a szereplők problémáit, mint a 90-es években – sőt, talán még jobban is. Hiszen a tévében bemutatott bonyodalmak – kapcsolati gondok, munkahelyi problémák, megtegyem-e a következő nagy lépést az életemben – ugyanúgy jelen vannak ma is, csak épp más formában.

Az édes nosztalgia

A nézők másik csoportját pedig azok alkotják, akik már az eredeti sugárzások során is követték a sorozatot – ők azok, akiket korunk egyik legmeghatározóbb szórakoztatóipari hajtóereje, a nosztalgia vezérel.

Az emberek ismét megőrülnek a Szellemirtóktól

Az eredeti klasszikust még mindig rajongás övezi, az újabb folytatások viszont óriási elégedetlenséget váltottak ki. Év elején érkezett a hír, hogy Jason Reitman rendezésében 2020-ban új Szellemirtók-film érkezik, ami az ígéretek szerint az eredeti univerzumban játszódik majd - jelentsen ez bármit. A hír óriási vitákat váltott ki internet-szerte, csak úgy, mint a legutóbbi rész.

A Jóbarátokban nincsenek okostelefonok, nem használják a Tindert, nem chatelnek vagy netflixeznek. A szereplők kávézókban ücsörögnek és beszélgetnek, ha pedig rendezni akarják vitáikat, nem írnak rá a másikra Messengeren, hanem bekopognak az ajtajukon. Ezek azok az élmények, amelyekre a mai két- és háromikszes generáció még emlékszik, de már nem része életüknek.

Egy brit kutatás szerint a milleniumi generációban a FOMO-életérzést (Fear Of Missing Out – attól való félelem, hogy kimarad valamiből) felváltotta a JOMO (Joy Of Missing Out), vagyis hogy az emberek kifejezetten élvezik, hogy nem vesznek részt valamiben; bárok, bulik vagy koncertek helyett inkább otthon maradnak, és belövik a Netflixet – hogy például megnézzenek néhány Jóbarátok-epizódot, és azon merengjenek, milyen jó volt, amikor még eljártak valahova a barátaikkal.

A Jóbarátok-mánia mindenütt jelen van

A Warner Bros. stúdiótúráján a Central Park díszlete népszerűbb, mint a virtuális száguldás A sötét lovag Batmotorján, vagy egy kék háttér előtti repülés Harry Potter seprűjén. A Buzzfeed letarolja a netet az olyan listákkal, mint „A 23 legikonikusabb Monica Geller-szöveg”, vagy „72 igazság, amit a Jóbarátok tanított a 20-as éveidről”. A The Hollywood Reporter 2015-ben 2800, a filmszakmában dolgozó szakembert kérdezett a kedvenc tévéműsorukról – igen, a Jóbarátok végzett a toplista legelején.

false

 

Napjainkban a vígjátéksorozatok egyre sötétednek, és már alig lehet megkülönböztetni őket a drámáktól – gondoljunk csak a legnépszerűbbekre, mint az Atalanta, a Master of None, a GLOW, a Barry vagy a The Marvelous Mrs. Maisel. Klasszikus sitcomokat már csak elvétve találunk a tévében. Így hát, ha ma valaki önfeledten akar nevetni, vagy épp konzervkacajt hallgatni, nem az új műsorokra kapcsol, hanem inkább elővesz egy klasszikust.

Ugyanakkor a MeeToo és a TimesUp korában egyre többen fedezik fel a Jóbarátok „sötét oldalát” is. Hiszen részben épp azért változtak meg a komédiák, mert rengeteg vicc, ami a 90-es években még ült, ma már szalonképtelennek számít. Az Independent újságírója véleménycikkben vette sorra, miért is problémás ma a Jóbarátok: a multikulti New Yorkot úgy mutatja be, mintha kizárólag fehérek laknák; poénjai gyakran szexisták, hímsoviniszták, homofóbok és transzfóbok. Visszatérő viccek tárgya például Monika korai kövérsége, Chandler melegsége, vagy Ross első feleségének leszbikus volta.

false

 

Mások pedig épphogy védelmükbe veszik a sorozatot: neki köszönhetően először szerepelt LBGTQ-esküvő egy országos tévéműsorban (Ross ex-neje, Susan és Carol révén); olyan témák jelentek meg benne, mint a meddőség és a lombikbébi-program (Phoebe és méhének esete); végre nemcsak a férfiak vallották be benne, hogy szeretnek kötöttségek nélkül szexelni, hanem a nők is; sőt, a női szereplők szinte mindenben egyenlők voltak benne férfi társaikkal: nekik is volt jellemük, figurájuk, karrierjük és szerelmi életük – és nem csak a vágy tárgyaként szerepeltek.

false

 

A cikkíró szerint bár ez ma már megszokottnak mondható, mindehhez szükség volt a Jóbarátokhoz is – még akkor is, ha közben mai szemmel nézve sokan sértőnek is találják a műsort. Másoknak talán épp ez a vonzó benne.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.