Közel 15 éve befejeződött, de a Jóbarátok még mindig minden idők egyik legismertebb és legnépszerűbb sorozata. Fináléjának nézettsége tévétörténelmet írt, de ez nem jelenti azt, hogy lekerült a műsorról – itthon például jelenleg is két adón peregnek Chandler és barátainak kalandjai.
Töretlen sikerének azonban nem is a tévés sugárzás az oka
– hogy mi, azzal cikkek sora foglalkozott a közelmúltban.
Ha a Netflix forradalmasította a TV-t, miért imádják még mindig az emberek a Jóbarátokat?
Tette fel a kérdést az egyik cikk. A válasz pedig ott van a kérdésben: részben épp a Netflixnek köszönhető, hogy ismét reneszánszát éli a sitcom.
|
A streamingszolgáltató kezdetben 30 millió dollárt fizetett a Warnernek a sorozat sugárzásáért, majd mikor internetes pánik tört ki, hogy hamarosan lekerül a kínálatból (a nem saját tartalmakat a Netflix általában csak korlátozott időre vásárolja, azaz veszi bérbe a gyártóktól és stúdióktól), a hírek szerint 100 millió dollárt (mások szerint „csak” 80 milliót) fizettek azért, hogy a Jóbarátok 2019-ben is elérhető legyen náluk.
A Netflix néhány kivételes esettől eltekintve nem árul el nézettségi adatokat, elég biztosak lehetünk benne, hogy ekkora pénzt csak akkor hajlandó áldozni egy több mint 20 éves show-ért, ha azt elég ember nézi. Márpedig a Jóbarátokat elegen nézik – igaz, ma már inkább mobilon.
A sitcom sikerét és nézőit is két részre bonthatjuk. Az egyik csoportot azok alkotják, akik most találkoznak először a műsorral – vagyis akik 1994 és 2004 között még túl fiatalok voltak, hogy a tévében kövessék Rachelt és társait.
|
Ők azok, akik a Netflixnek köszönhetően kaptak rá a sorozatra. Az Egyesült Királyságban például ez számít a legnépszerűbb televíziós programnak a fiatalok körében. Marta Kauffman, a sorozat egyik társalkotója árult el egy sztorit ezzel kapcsolatban a Vulture-nak: szerinte nemcsak hogy egy teljesen új generáció kezdte el nézni a Jóbarátokat, de ők ugyanúgy együtt rezonálnak a show-val, mint annak eredeti nézői. Kauffman 17 éves lányához egyik iskolatársa például így szólt: „Hé, van ez az új műsor, a Jóbarátok, láttad már?”. A mai tizenévesek ugyanúgy átérzik a szereplők problémáit, mint a 90-es években – sőt, talán még jobban is. Hiszen a tévében bemutatott bonyodalmak – kapcsolati gondok, munkahelyi problémák, megtegyem-e a következő nagy lépést az életemben – ugyanúgy jelen vannak ma is, csak épp más formában.
Az édes nosztalgia
A nézők másik csoportját pedig azok alkotják, akik már az eredeti sugárzások során is követték a sorozatot – ők azok, akiket korunk egyik legmeghatározóbb szórakoztatóipari hajtóereje, a nosztalgia vezérel.
Az emberek ismét megőrülnek a Szellemirtóktól
Az eredeti klasszikust még mindig rajongás övezi, az újabb folytatások viszont óriási elégedetlenséget váltottak ki. Év elején érkezett a hír, hogy Jason Reitman rendezésében 2020-ban új Szellemirtók-film érkezik, ami az ígéretek szerint az eredeti univerzumban játszódik majd - jelentsen ez bármit. A hír óriási vitákat váltott ki internet-szerte, csak úgy, mint a legutóbbi rész.
A Jóbarátokban nincsenek okostelefonok, nem használják a Tindert, nem chatelnek vagy netflixeznek. A szereplők kávézókban ücsörögnek és beszélgetnek, ha pedig rendezni akarják vitáikat, nem írnak rá a másikra Messengeren, hanem bekopognak az ajtajukon. Ezek azok az élmények, amelyekre a mai két- és háromikszes generáció még emlékszik, de már nem része életüknek.
Egy brit kutatás szerint a milleniumi generációban a FOMO-életérzést (Fear Of Missing Out – attól való félelem, hogy kimarad valamiből) felváltotta a JOMO (Joy Of Missing Out), vagyis hogy az emberek kifejezetten élvezik, hogy nem vesznek részt valamiben; bárok, bulik vagy koncertek helyett inkább otthon maradnak, és belövik a Netflixet – hogy például megnézzenek néhány Jóbarátok-epizódot, és azon merengjenek, milyen jó volt, amikor még eljártak valahova a barátaikkal.
A Jóbarátok-mánia mindenütt jelen van
A Warner Bros. stúdiótúráján a Central Park díszlete népszerűbb, mint a virtuális száguldás A sötét lovag Batmotorján, vagy egy kék háttér előtti repülés Harry Potter seprűjén. A Buzzfeed letarolja a netet az olyan listákkal, mint „A 23 legikonikusabb Monica Geller-szöveg”, vagy „72 igazság, amit a Jóbarátok tanított a 20-as éveidről”. A The Hollywood Reporter 2015-ben 2800, a filmszakmában dolgozó szakembert kérdezett a kedvenc tévéműsorukról – igen, a Jóbarátok végzett a toplista legelején.
|
Napjainkban a vígjátéksorozatok egyre sötétednek, és már alig lehet megkülönböztetni őket a drámáktól – gondoljunk csak a legnépszerűbbekre, mint az Atalanta, a Master of None, a GLOW, a Barry vagy a The Marvelous Mrs. Maisel. Klasszikus sitcomokat már csak elvétve találunk a tévében. Így hát, ha ma valaki önfeledten akar nevetni, vagy épp konzervkacajt hallgatni, nem az új műsorokra kapcsol, hanem inkább elővesz egy klasszikust.
Ugyanakkor a MeeToo és a TimesUp korában egyre többen fedezik fel a Jóbarátok „sötét oldalát” is. Hiszen részben épp azért változtak meg a komédiák, mert rengeteg vicc, ami a 90-es években még ült, ma már szalonképtelennek számít. Az Independent újságírója véleménycikkben vette sorra, miért is problémás ma a Jóbarátok: a multikulti New Yorkot úgy mutatja be, mintha kizárólag fehérek laknák; poénjai gyakran szexisták, hímsoviniszták, homofóbok és transzfóbok. Visszatérő viccek tárgya például Monika korai kövérsége, Chandler melegsége, vagy Ross első feleségének leszbikus volta.
|
Mások pedig épphogy védelmükbe veszik a sorozatot: neki köszönhetően először szerepelt LBGTQ-esküvő egy országos tévéműsorban (Ross ex-neje, Susan és Carol révén); olyan témák jelentek meg benne, mint a meddőség és a lombikbébi-program (Phoebe és méhének esete); végre nemcsak a férfiak vallották be benne, hogy szeretnek kötöttségek nélkül szexelni, hanem a nők is; sőt, a női szereplők szinte mindenben egyenlők voltak benne férfi társaikkal: nekik is volt jellemük, figurájuk, karrierjük és szerelmi életük – és nem csak a vágy tárgyaként szerepeltek.
|
A cikkíró szerint bár ez ma már megszokottnak mondható, mindehhez szükség volt a Jóbarátokhoz is – még akkor is, ha közben mai szemmel nézve sokan sértőnek is találják a műsort. Másoknak talán épp ez a vonzó benne.