Miért védett az egyik legjobb amerikai fociedző egy gyerekeket szexuálisan zaklató rémet?

  • Gera Márton
  • 2018. április 20.

Mikrofilm

Al Pacino ismét a csúcson, Rév Marcell pedig a világhírnév kapujában. Jön a Paterno.

Joe Paterno valószínűleg maga volt az élő legenda. Szobrot állítottak neki, nevét amerikai futballisták ezrei zengték, és szülők tucatjai voltak neki hálásak, amiért nem csak a gyerekük sportkarrierjét, de a tanulmányait is egyengette. „JoePa” – így hívták, akik ismerték, és ez elég sok mindent elmond arról, mennyire kedvelték is a Penn State edzőjét, aki több százszor vezette győzelemre a fiúkat. Még a nyolcvanon túl is tolta, pedig volt idő, amikor háttérbe akarták szorítani, de nem hagyta magát. 2011 novemberében változott meg minden, amikor kiderült, hogy Jerry Sandusky, a csapat segédedzője éveken keresztül szexuálisan zaklatott gyerekeket. Az abúzus a Penn State kötelékén belül történt, és napokkal az esetek kirobbanása után már lehetett tudni, hogy JoePa is tudott Sandusky tetteiről, csak nem jelentette azokat. A segédedzőt több mint negyven esetben találták bűnösnek, ezért életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték, ám  botrány kipattanása után két és fél hónappal elhunyt Paterno valójában soha nem árulta el, miért védte Sanduskyt.

Paterno

Paterno

Fotó: HBO

Paterno sztorija alkalmat ad egy filmnek, hogy zaklatásról, erkölcsi dilemmákról, és persze egy ikon összeomlásáról meséljen. Barry Levinson pedig szereti az izgalmas témákat, még ha a Jó reggelt, Vietnam! és az Esőember óta nem is csinált igazán értékelhető filmet. A Paterno – eltemetett bűnök viszont azt jelzi, hogy Levinsont nem szabad leírni, még akkor sem, ha most láthatóan szerényebb körülmények között kell dolgoznia, tartania kellett a tévéfilmes költségkeretet, hiszen az egykori edzőről szóló film ebben a műfajban versenyzik. Nem mintha ez csökkentené az érdemeit, ugyanis a Paterno éppen attól erős, hogy a cirka másfél órás játékidő ellenére egyszerre tud kőkemény dráma és feszültséggel teli sportfilm lenni. Utóbbi persze idővel kezd háttérbe szorulni, de akkor sem kell szégyenkeznie a filmnek, amikor repül a labda, a játékosok rohannak, az irányítók pedig fent lamentálnak azon, hogy milyen taktikát kellene követnie a következőkben, hogy nyerhessen a csapat.

Paterno (2018) Official Trailer ft. Al Pacino | HBO

Paterno (starring Al Pacino) centers on Penn State's Joe Paterno in the aftermath of the Jerry Sandusky sexual abuse scandal. #PaternoHBO Subscribe to the HBO YouTube Channel: https://goo.gl/JQUfqt Don’t have HBO?

Mindezzel együtt Levinsont az izgatta legjobban, hogy mégis mi történt azokban a napokban, amikor kiderültek Sandusky ocsmányságai. A Paterno azt üzeni, hogy nincsenek szépen becsomagolt, azonnal átnyújtható válaszok. Csak sejteni lehet, hogy Joe Paterno egyszerűen gyáva volt beszélni, vagy attól tartott, hogy összeomlik minden, ha kiderülnek a történtek. Csakhogy közben gyerekek tucatjait értek életre szóló traumák. Az ítélethozatal elmarad, de a film elég átélhetően mutatja meg, mit érezhetett az áldozat, amikor mellette sugdolóztak, hogy nyilván csak hazudik, hogy felnyomja az edzőt, vagy mit érezhetett az anya akkor, amikor elmondta, hogy mit tettek a fiával, és erre azt kapta, hogy menjen haza, és feküdjön le.

Bár a film meglepően kevés szöveget ad Joe Paterno szájába, ez a legkevésbé sem zavarta az őt alakító Al Pacinót, aki úgy tűnik, megint a csúcson van. Persze, ő azért eddig sem a Robert De Niro-féle utat járta, nem vállalt el minden hülyeséget, de ettől független jó nézni, ahogy azzal a kevéssel bánik, amit a forgatókönyv enged a számára. Néha csak bámul, máskor meg hirtelen feltesz egy-egy kérdést, hogy aztán magába forduljon, és ugyanazon gondolkodjon, amin mi is: miért nem nyitotta ki a száját, amikor szükség lett volna rá? Hasonlóan meggyőző Rév Marcell teljesítménye, akiről az itthoniak tudják, milyen remek operatőr (vele készült interjúnkat itt olvashatják), Hollywoodban viszont még csak most kezdik felfedezni. És milyen jól teszik: egy végtelenül egyszerű, dialógusok nélküli jelenetet is képes feszültté varázsolni a beállításaival, ahogy azt is pontosan tudja, hogyan érdemes filmezni a meccset, hogy annak minden percére odafigyeljünk. Pont az ilyen apróságok miatt hatásos a Paterno, amely helyenként kifejezetten lassan halad előre, de nehéz nem odalenni az olyan jelenetekért, amelyekben Al Pacino néz maga elé, Rév Marcell meg úgy mozgatja a kamerát, hogy azonnal átjöjjön az a szavak nélküli dráma, ami lejátszódott abban a néhány hétben, ami az esetek kirobbanása és Paterno halála között eltelt.

A Paterno – eltemetett bűnök megtekinthető az HBO GO-n, de április 29-én az HBO-n is levetítik.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk