Nemes Jeles nem, Lars von Trier visszatérhet Cannes-ba

  • narancs.hu
  • 2018. április 20.

Mikrofilm

Versenyen kívül mutatják be a dán rendező új filmjét.

Némileg meglepő módon a Saul fiát rendező Nemes Jeles László új filmje, a Sunset nem lesz ott a cannes-i filmfesztiválon. Ez azért meglepő hír, mert a 2015-ös mustrán Nemes Jeles elsőfilmes rendezőként kapta meg a nagydíjat (később az Oscar-díjat is megkapta), és ilyen bombasztikus siker után a fesztivál ritkán szokta elengedni egy általa „felfedezett” rendező kezét.

Viszont ott lesz Cannes-ban Lars von Trier új horrorjával, A ház, amit Jack épített-tel. Igaz, versenyen kívül vetítik majd a filmet. Emlékszünk rá: a dán rendezőt 2011-ben nyilvánították persona non gratának, miután Hitlerrel poénkodott egy sajtótájékoztatón.

A cannes-i szervezők ezúttal biztosra mentek: a versenyen kívül vetített filmeknek nincs sajtótájékoztatója.

Egyébiránt Lars von Trier mostanában így néz ki (a videón a koppenhágai egyetem egyik professzora diskurál a mesterrel).

Ezek után nyilván senkit nem lep majd meg, ha a film nagyon para lesz.

Az első teaser sem túl megnyugtató, és itt most nem a vérre gondolok, hanem a kezekre és a tekintetre.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.