Mike Leigh a Narancsnak: "Egészen undorító helyzet"

Mikrofilm

Az angol filmest is kiakasztja a Boris Johnson nevű jelenség. Exkluzív interjú!

Olyan művek fűződnek a nevéhez, mint a Mezítelenül, a Titkok és hazugságok, a Vera Drake, a Még egy év vagy a Mr. Turner. Legutóbb az 1819-es peterlooi mészárlásról készített történelmi tablót. Egyike a legjelentősebb kortárs brit filmalkotóknak. Londoni irodájában értük el telefonon, hogy rendezői munkásságáról és a napi politikáról is szót váltsunk. Köves Gábor interjúja a csütörtökön megjelent, friss Narancsban olvasható. Ízelítő:

Magyar Narancs: Fel tudja húzni magát azon, ami Brexit címszó alatt épp most a hazájában zajlik?

Mike Leigh: Nagyon is. Ugyanazt érzem, amit valószínűleg önök is tapasztalnak. Persze azon el lehet vitatkozni, hogy hol milyen mértékben tört előre a szélsőjobb, de abban nincs vita, hogy ami történik, az rendkívüli módon veszélyes. Engem ez mind csalódással tölt el.

MN: Ha tippelnem kéne, munkáspárti szavazónak tippelném.

ML: Nem téved.

MN: És Guardian-olvasónak mondanám.

ML: Világéletemben a Guardiant olvastam és olvasom a mai napig.

false

 

Fotó: MTI

MN: Ki van azzal egyezve, ahogyan Jeremy Corbyn vezeti a Munkáspártot?

ML: Nem. A Munkáspárt össze van zavarodva. Szeretném, ha összeszednék magukat, ha kevesebb lenne a zavarodottság a fejükben. Ennél többet nem akarok mondani róluk.

MN: Gondolom, nem kis csalódással tölti el, hogy Boris Johnson jó eséllyel pályázik a miniszterelnökségre (az interjú július 16-án készült - a szerk) .

ML: Nem, nem, nem! Nem csalódott vagyok, hanem fel vagyok háborodva! A csalódottság nagyon enyhe kifejezés ide. Mélységesen fel vagyok háborodva, számomra ez teljes mértékben elfogadhatatlan. Egészen undorító helyzet.

MN: Ebben a helyzetben elég, ha az ember teszi a dolgát?

ML: Elégnek kéne lennie. Az író ír, a filmrendező filmeket készít, normális esetben csak van ennek valami foganatja. De persze, ha máshonnan nem, a történelemből tudjuk, hogy ez egy meglehetősen optimista megközelítés.

Természetesen nem csak a kisbetűs napi politikáról, hanem a nagybetűs művészetről, sajátos alkotói módszereiről és Timothy Spall énekhangjáról is  beszélgettünk kedvenc brit filmrendezőnkkel - keresse a mindig izgalmas, érdekes és exkluzív információkkal megjelenő Magyar Narancsot, amely csütörtöktől kapható az újságárusoknál és előfizethet rá itt:

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.