Rekordot döntöttek a Minyonok

  • narancs.hu
  • 2022. július 4.

Mikrofilm

Egy film se szerepelt olyan jól a pénztáraknál a függetlenség napja hétvégéjén, mint a Minyonok: Gru színre lép.

A koronavírus-járvány után, a nyári moziszezon bedurranásával végre újra valódi élet költözött az amerikai mozikba – legalábbis ami a bevételeket illeti. A Cannes-i filmfesztiválon bemutatott, két éve dobozban lévő Top Gun: Maverick világszinten átlépte az 1 milliárd dolláros álomhatárt – Tom Cruise karrierje során először –, majd múlt héten késhegyre menő csatát folytatott az ugyancsak Cannes-ban debütáló, frissen bemutatott Elvisszel. Egyik mozi sem jelenthetett azonban ellenfelet a Gru legújabb részének, amely megdöntötte a július 4-i, amerikai függetlenség napi hétvégi bevételi rekordot.

A Minyonok: Gru színre lép a 2010-es Gru spin-offjának, a 2015-ös Minyonoknak a folytatása, egyben a Gru egyik előzménye, azaz prequelje. Mindez elég bonyolultan hangzik, pedig az animációs filmsorozat éppen a bonyolult tökéletes ellentéte: sikere abban rejlik, hogy a címbeli sárga lények, azaz a minyonok szerethető ügyetlenséggel ügyködnek másfél órán keresztül. Minderre a mostani hétvégén 108 millió dollár értékben váltottak jegyet a tengerentúlon, a hétfői ünnepnappal együtt pedig a számláló várhatóan 127 millió dollár felé kúszik, így a film megdönti a 2011-es Transformers 3. 115,9 milliós függetlenség napi rekordját.

A Gru színre lép tehát nemcsak hét évvel ezelőtti elődje 115 milliós hétvégi bevételi eredményét tudta megismételni, de konkrétan soha egyetlen film sem hozott még ennyi pénzt a július 4-i hosszú hétvégén. A sárga lények kiváló szereplése azért is volt meglepő, mert a néhány hete bemutatott Lightyear – mely ugyancsak egy spin-off: a Toy Story-sorozat egyik főhősének előzményfilmje – meglehetősen gyengén szerepelt, így sokan azt hihették, a gyerekes családok végleg elpártoltak a mozizástól. Mint emlékezetes, a koronavírus-járvány hajnalán ugyancsak egy családi animáció, a Trollok a világ körül lépte meg először, hogy a mozikat kihagyva egyből a netre költözött. A mozik berágtak, de az éneklő trollokat egy rakás további mozi követte, majd a nem múló pandémiás helyzet miatt bekövetkezett az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb reformja a filmforgalmazásban, ma pedig már egyáltalán nem számít kirívó esetnek, ha egy blockbustert a mozival egy időben, vagy mindössze pár héttel azután mutatnak be a streamingen is.

A járványhelyzet enyhülésével a mozik elsősorban még mindig a családi filmekben bíztak, hogy azok hátha visszacsábítják a vászon elé a nézőket. Ezzel ellentétben a legnagyobb sikereket továbbra is a színes-szagos, látványos akciófilmet aratták: a Pókember: Nincs hazaút, a Halálos iramban 9., a Nincs idő meghalni, majd az elmúlt hetekben a legújabb Top Gun és Jurassic Park. A Minyonok jó szereplése miatt a szakértők abban bíznak, hogy végre a családosok, velük együtt pedig minden egyéb korosztály is visszatalál a moziba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.