Interjú

„Nem szeretnék félni”  

Kizlinger Lilla színész, rendező szakos egyetemi hallgató

Mikrofilm

A Színház- és Filmművészeti Egyetem BA-s filmrendező hallgatója Janisch Attila és Nagy Viktor osztályában. Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjében nyújtott játékával a minap elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medve díjat a Berlinalén. Szereplehetőségekről, rendezői elképzeléseiről, az SZFE-n folyó oktatásról és persze a freeSZFE mozgalomról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Hogyan kerültél Fliegauf Bence második Rengetegjébe?

Kizlinger Lilla: A film gyártásvezetője, Bernáth Barbi ismert az egyetemről, beajánlott. 2020 januárjában tartottak egy castingot. Küldtem egy self-tape videót Bencének, nagyon tetszett neki, találkoztunk, beszélgettünk, szimpatikusak voltunk egymásnak. Aztán küldtem neki még videókat, és megkaptam a szerepet.

MN: Volt már színészi tapasztalatod?

KL: A Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnáziumba jártam, drámatagozatra, de nem igazán játszottam ott. Nem akartam színész lenni, nem is jelöltem meg az SZFE-n a színész szakot. Játszottam a saját felvételi filmemben, de az más. Ez volt az első igazi színészi feladatom.

 
Fotó: Németh Dániel

MN: Mi tette érdekessé számodra Fliegauf filmjét?

KL: Hét jelenetből áll a film. Amíg nem láttam az egészet, nem nagyon tudtam, miről szól a Végh Zsolttal közös epizódomon kívül a többi sztori. De a sajátom is úgy alakult, hogy Bence írt egy jelenetet 2020 januárjában, aztán próbafelvételeztünk, megismert, és újraírta az epizódot, majd kerestünk egy színészt az apa szerepére, aki először Vajdai Vilmos volt. Utána a Covid miatt átírta megint Bence az egész sztorit, és keresett egy másik színészt, mert annyira más lett az egész, így lett az apa Végh Zsolt. Szóval kacifántos volt. Tetszett a sztori, Bence jelleme, de megnéztem a 2003-as Rengeteg-filmjét is, és nagyon bejött. Úgy voltam vele, hogy rábí­zom magam.

MN: Az epizód, amiben játszol egy párbeszéd az anya haláláról.

KL: A film minden egyes jelenete egy olyan konfliktushelyzet, amely valójában nem egyértelműen konfliktus, inkább valamilyen probléma. Az epizódokban két álláspont feszül egymásnak, de úgy vannak megírva a jelenetek, hogy nem lehet tudni, legalábbis nehezen eldönthető, hogy kinek van igaza. Az én jelenetemben az van, hogy készítek egy beadandót az iskolába, s megbeszéltük az apukámmal, hogy a városi közlekedés zöld alternatíváiról fog szólni, de helyette arról írok, hogy az apám hogyan kergette halálba az anyámat. Egy tízperces monológgal kezdődik a jelenet, de csak a hatodik-hetedik percben derül ki, hogy van a szobában egy férfi is, akiről csak később tudjuk meg, hogy az apám. Könnyen lehet azonosulni a dacos tinédzserlánnyal. De ugyanúgy valid, ha nem érvényesebb az, amit az apa mond. Ki lehet jelenteni, hogy ez a legjobb értelemben vett, nagyon erős művészfilm.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.