Film

Beteges képződmény, amelynek a krisztusi örökséghez van a legkevesebb köze

François Ozon: Isten kegyelméből

  • 2019. november 3.

Mikrofilm

Minden áldozat története megrendítően világít rá arra, hogy a gyermekkori abúzus soha, semmivel nem tehető jóvá. Nincs gyógyulás.

Nem Ozon az első filmes, aki a katolikus egyházat napjainkban súlyosan megrázó pedofilbotrányt tematizálja. Három éve kapott Oscarokat az egész kérdést először a nyilvánosság elé táró oknyomozó újságírókról szóló Spotlight – Egy nyomozás részletei.

Tom McCarthy thrillere az elkövetett bűncselekmények megnyomorító súlyával, azok elképzelhetetlen gyakoriságával, továbbá az egyházi eltussolás rutinjával szembesített, azt sugallva, jellemző amerikai optimizmussal, hogy még a legnagyobb, mert a lelkek feletti hatalommal bíró intézménnyel szemben is fel lehet venni a harcot.

Nem táplál efféle illúziókat a YouTube-kedvenc Tylko nie mów nikomu (Csak el ne mondd senkinek). A lengyel dokumentumfilm igazodási pontnak Michael Moore munkásságát tekintő rendezője viszont inkább felhasználja az áldozatokat saját dühös, ám szerkesztési elveit, építkezését tekintve igénytelen kiáltványához. Az idén (Magyarországon véletlenül sem, csak más országokban) bemutatott, ugyancsak lengyel Kler (Klérus) közelítése is személyes, ráadásul a papi oldalról közelít, s nem is csak a pedofília, de a (lengyel, nyilván csakis a lengyel) egyház teljes szervezetét a film szerint átható korrupció felől.

A francia sztárrendező amúgy alapvető kérdéseket felvető, a valóságos történéseket hitelesen követő, éles rendszerkritikát megfogalmazó és érzelmileg is telített filmje az eredeti célkitűzéseit eláruló, viszont híveit hatékonyan elnyomó Intézmény elleni (spotlightos) harc és a személyes szenvedéstörténet(ek) (Klérus) két széke között esik a pad alá.

Ennyit egyszerre nem lehet markolni.

Egyenként a filmnek mindkét fő állítása mellbevágó: egy pedofil pap százas nagyságrendben számba vehető áldozatai csak évtizedek múltán merik még a maguk számára is bevallani (majd egyre határozottabban a nyilvánosság elé is tárni), hogy hogyan nyomorította meg őket testileg-lelkileg egy, az egyház és a papi hivatás tekintélyének oltalmát élvező perverz.

Másrészt ott ez az „oltalom”: a mindenkori elöljárók, köztük a már elhunyt és a jelenleg is hivatalban lévő lyoni érsek, s persze a mögöttük álló, mind anyagiak, mind presztízs tekintetében brutálisan erős Szervezet. Amely azzal, hogy a mundér becsületét védi – előbb hárítással, látszatintézkedéssel, majd tagadással és mindenekelőtt a bűnöző pap eltávolításának megtagadásával –, voltaképpen saját létezésének alapjait kérdőjelezi meg. És a film mindkét síkon fontos állításokat tesz. Minden áldozat története megrendítően világít rá arra, hogy a gyermekkori abúzus soha, semmivel nem tehető jóvá. Nincs gyógyulás.

François Ozon: Isten kegyelméből

François Ozon: Isten kegyelméből

Fotó: Vertigo Média

A legmélyebb, legintimebb identitásukban bántottak olyasmit veszítettek el örökre, ami nem pótolható. Másfelől a filmnek azon állítása, hogy az egyház mint szervezet egy egészen rettenetes, szinte beteges képződmény, amelynek

a krisztusi örökséghez van a legkevesebb köze,

messzemenőkig megalapozottnak mutatkozik a felkínált nézőpontból nézve. Hiszen a bűnpártolás miatt polgári bíróságon felfüggesztett börtönre ítélt bíborost a pedofília elleni harcot amúgy komolyan venni látszó pápa nem mentette fel hivatalából, csak a már védhetetlen pedofilt zárták ki a papi rendből, a közfelháborodásnak engedve.

François Ozon

François Ozon

 

De. A film dramaturgiája nehézkes, a megoldások egy része közhelyes, olcsó. Az egész filmsorozatot megtölteni tudó személyes tragédiák ismétlődő motívumai egy idő után redundánsak, a cserkésztábori flashbackek a karizmatikusnak és megnyerőnek leírt, de itt karikaturisztikusan rosszarcúnak ábrázolt pappal enerváltan illusztrálják azt, amit elképzelni sokkal megrázóbb volna. Túl aprólékos, lényegtelen részletekben elvesző a bűnügy feltárása, Barbarin főtisztelendő alakja meglepően súlytalan. Vagyis dacára minden felhozott szenvedésnek és személyiségromboló meghasonlásnak, dacára a feltárt tények elborzasztó egyértelműségének, mindez műalkotásként nem elég mély, nem katartikus. A hatni akarás lerombolja a hatást.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.