Kisfilm

Sellők és Rinocéroszok

  • Szabó Ádám
  • 2019. február 17.

Mikrofilm

Mi történik egy sellővel, miután megöregedett? Múló bájjal, de változatlan elszántsággal csábítja a halálba a matrózokat, esetleg szögre akasztja szoprán énekhangját? Traub Viktória animációs rövidfilmjében sellő nagymama egy fürdőkádban pancsikol, sellő anyuka a cirkuszban csavarja el a nézők fejét. De mit tapasztal mindebből kislánya, aki még épp a sellőlét előtt áll? Leginkább a zavarodottságot, a társtalanságot és a magányt. Felszarvazott édesapja ugyanis megvadult rinocéroszként járja az erdőt, és próbál olyan vastag bőrt növeszteni, mely alatt már nem fáj neki, hogy megfosztották férfiasságától.

Ez így, leírva meglehetősen egyszerű metaforacsokornak tűnik – csakhogy a Sellők és Rinocéroszok nem áll meg a férfi és a női nem ily bárdolatlan összevetésénél. Negyedórás játékidejét szemkápráztatóan kreatív ötletekkel tömi tele, miközben bőven hagy szabad helyet a legkülönfélébb nézői értelmezéseknek. A 8 éves Tilda élményei és emlékképei szürreális karnevál keretei közt tekerednek össze, majd bomlanak ki újra. Bár az idősíkok a színek szintjén jól elkülönülnek, mégis könnyű összemosni őket. Mindegyiket a mélabús tehetetlenség és a szeretetre vágyás leggroteszkebb megnyilvánulásai jellemzik. Nem csoda, ha maga a kislány is teljes identitászavarral küszködik: családján és azon kívül is esendő nőket lát, akiket csupán szexualitásuk jellemez. Egyedül ezzel tudják felhívni magukra a figyelmet. A kisfilm mégsem teljes pesszimizmussal zárul, hiszen van megoldás – még ha az a címbeli metaforához hasonlóan kissé közhelyes is.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.