Film

Ahol a pucér női test is merő dekoráció

Pajzán kíváncsiság

  • 2019. augusztus 4.

Mikrofilm

A film szólhatna a női alávetettségtől való megszabadulásról.

A vágyott férfi helyett annak jómódú barátjához kényszerített ifjú polgárlány azért is szíve választottjának karjai­ban talál rá a szerelmi beteljesülésre.

A nem is oly titkos szerető tapasztalt nőfaló, nemcsak boldoggá teszi, de különféle illetlen pózokban le is fényképezi sűrűn váltogatott partnereit. Hősnőnk kifejezetten ambicionálja, hogy modellje legyen ezeknek a kor mércéje szerint pornográf fotóknak.

Szólhatna a film a férfi-alávetettségről: a gazdag és jámbor férj nem csak eltűri e viszonyt (rezzenéstelenül vállalva annak fiúgyerekként materializálódó gyümölcsét), de már az is boldogsággal tölti el, ha kihallgathatja a nyögdécseléseket, melyeket a tőle mindvégig megtagadott kéj kivált.

false

 

Fotó: Vertigo Média

A kéj, a nemiség erejéről is szólhatna a film. Hisz a nagytermészetű szeretőtől roppant pajzán dolgokat lehet tanulni: pl. hogy örömet szerezni, ki gondolná, még hátulról is lehet (na, azért nem úgy), sőt önkezűleg!

Ám a film készítői nem tudták, mit akarnak. Az emancipációs szál éppoly vértelen, mint az erotikus. A fotózás, mint a művészlét allegóriája, nem működik. Ráadásul elébe kell olvasni a filmnek, hogy némi fogalmunk legyen róla, kik is a megidézett, moderált polgárok: a francia művészeti élet egykor ismert alakjai, akadémikus költők és sikeres írók.

Műveikről azonban nem esik szó, világképüket sem ismerjük meg: a főszereplők nem ők – hanem a tapéta. Meg a falon aláomló borostyán. A (múlt) századforduló esztétikus közege. Ahol a pucér női test is merő dekoráció.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.