Pedro Almodóvar filmje kapta a fődíjat Velencében

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 8.

Mikrofilm

Az embereknek képesnek kell lenniük arra, hogy méltósággal haljanak meg, és maguk dönthessenek életükről – mondta a film kapcsán a rendező.

Pedro Almodóvar filmje, a Tilda Swinton és Julianne Moore főszereplésével forgatott The Room Next Door nyerte el az Arany Oroszlán-fődíjat a szombaton véget ért 81. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon – írja az MTI.

A 74 éves Almodóvart felállva tapsolta meg a díjátadó gála közönsége. A spanyol rendezőnek, akit 2019-ben életműdíjjal is elismertek Velencében, a The Room Next Door volt pályafutása első angol nyelvű filmje. A dráma két nő – egy író és egy volt haditudósító – barátságát ábrázolja, akik fiatalon nagyon közel álltak egymáshoz, de évek óta nem látták egymást, és közben egyikük halálos beteg lett.

Almodóvar hangsúlyozta, hogy filmje az élet értékét hirdeti, de azt is világossá teszi benne, hogy az embereknek képesnek kell lenniük arra, hogy méltósággal haljanak meg, és maguk dönthessenek életükről.

A fesztivál versenyprogramjában 21 alkotást vetítettek, amelyek között két Budapesten forgatott produkció, Pablo Larraín chilei rendező Maria című, Maria Callasról szóló életrajzi drámája, valamint az amerikai Brady Corbet The Brutalist című filmje is szerepelt, amelyben Adrien Brody a holokauszttúlélő zsidó építészt, Tóth Lászlót alakítja, aki feleségével Amerikában kezd új életet.

Jó hírem van nektek. A mozi nagyszerű formában van

– mondta Isabelle Huppert, a nemzetközi zsűri elnöke a díjátadó ceremónia bevezetéseként.

A zsűri Ezüst Oroszlán-nagydíját Maura Delpero olasz rendező kapta a Vermiglio című, a második világháború idején az olasz Alpokban játszódó, lassú tempójú drámájáért.

A legjobb színésznő díját az ausztrál Nicole Kidman nyerte el a Babygirl című filmben nyújtott játékáért. Kidman üzletasszonyt alakított, aki karrierjét és családi életét is kockára teszi, mikor viszonyt kezd egy fiatal gyakornokkal. Az ausztrál filmsztár helyett a film rendezője, Halina Rein vette át a díjat a színésznő szavait tolmácsolva, aki édesanyja váratlan halála miatt nem vett részt a gálán.

A legjobb színész trófeáját a francia Vincent Lindonnak ítélte oda a zsűri a The Quiet Son című drámában nyújtott játékáért. A filmben egy apa és fia kapcsolatát szakítják szét a köztük támadt ideológiai ellentétek.

A legjobb rendezésért járó Ezüst Oroszlánt nyerte el a már említett The Brutalist,

miután a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének díját, a versenyprogram legjobb filmjének járó FIPRESCI-díjat és a Mediterrán Egyetemek Szövetségének díját, az UNIMED Díjat is az alkotásnak ítélték. A Brady Corbet rendezésében megvalósult film társproducere Petrányi Viktória (Proton Cinema), a vágásért Jancsó Dávid felelt. A filmet 2023-ban forgatták túlnyomórészt Magyarországon.

A legjobb forgatókönyv díját Murilo Hauser és Heitor Lorega kapta a brazil katonai diktatúra idején játszódó I’m Still Here című filmért, a zsűri különdíját pedig a georgiai rendező, Dea Kulumbegasvili vehette át April című abortuszdrámájáért.

A filmfesztivál Orizzonti (Horizontok) elnevezésű versenyprogramjában a legjobb film díját a román Bogdan Muresanu The New Year That Never Came című filmjének ítélte oda a szekció zsűrije, amelynek munkájában Reisz Gábor magyar filmrendező (Magyarázat mindenre) is részt vett. A velencei filmfesztivál a díjátadó szezon kezdetét jelzi, és számos olyan filmet vetítenek a mustrán, amelyek esélyesek az Oscar-díjra: az elmúlt 12 rendezői Oscarból nyolcat a Velencében debütált filmek rendezője nyert el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.