Pedro Almodóvar filmje kapta a fődíjat Velencében

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 8.

Mikrofilm

Az embereknek képesnek kell lenniük arra, hogy méltósággal haljanak meg, és maguk dönthessenek életükről – mondta a film kapcsán a rendező.

Pedro Almodóvar filmje, a Tilda Swinton és Julianne Moore főszereplésével forgatott The Room Next Door nyerte el az Arany Oroszlán-fődíjat a szombaton véget ért 81. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon – írja az MTI.

A 74 éves Almodóvart felállva tapsolta meg a díjátadó gála közönsége. A spanyol rendezőnek, akit 2019-ben életműdíjjal is elismertek Velencében, a The Room Next Door volt pályafutása első angol nyelvű filmje. A dráma két nő – egy író és egy volt haditudósító – barátságát ábrázolja, akik fiatalon nagyon közel álltak egymáshoz, de évek óta nem látták egymást, és közben egyikük halálos beteg lett.

Almodóvar hangsúlyozta, hogy filmje az élet értékét hirdeti, de azt is világossá teszi benne, hogy az embereknek képesnek kell lenniük arra, hogy méltósággal haljanak meg, és maguk dönthessenek életükről.

A fesztivál versenyprogramjában 21 alkotást vetítettek, amelyek között két Budapesten forgatott produkció, Pablo Larraín chilei rendező Maria című, Maria Callasról szóló életrajzi drámája, valamint az amerikai Brady Corbet The Brutalist című filmje is szerepelt, amelyben Adrien Brody a holokauszttúlélő zsidó építészt, Tóth Lászlót alakítja, aki feleségével Amerikában kezd új életet.

Jó hírem van nektek. A mozi nagyszerű formában van

– mondta Isabelle Huppert, a nemzetközi zsűri elnöke a díjátadó ceremónia bevezetéseként.

A zsűri Ezüst Oroszlán-nagydíját Maura Delpero olasz rendező kapta a Vermiglio című, a második világháború idején az olasz Alpokban játszódó, lassú tempójú drámájáért.

A legjobb színésznő díját az ausztrál Nicole Kidman nyerte el a Babygirl című filmben nyújtott játékáért. Kidman üzletasszonyt alakított, aki karrierjét és családi életét is kockára teszi, mikor viszonyt kezd egy fiatal gyakornokkal. Az ausztrál filmsztár helyett a film rendezője, Halina Rein vette át a díjat a színésznő szavait tolmácsolva, aki édesanyja váratlan halála miatt nem vett részt a gálán.

A legjobb színész trófeáját a francia Vincent Lindonnak ítélte oda a zsűri a The Quiet Son című drámában nyújtott játékáért. A filmben egy apa és fia kapcsolatát szakítják szét a köztük támadt ideológiai ellentétek.

A legjobb rendezésért járó Ezüst Oroszlánt nyerte el a már említett The Brutalist,

miután a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének díját, a versenyprogram legjobb filmjének járó FIPRESCI-díjat és a Mediterrán Egyetemek Szövetségének díját, az UNIMED Díjat is az alkotásnak ítélték. A Brady Corbet rendezésében megvalósult film társproducere Petrányi Viktória (Proton Cinema), a vágásért Jancsó Dávid felelt. A filmet 2023-ban forgatták túlnyomórészt Magyarországon.

A legjobb forgatókönyv díját Murilo Hauser és Heitor Lorega kapta a brazil katonai diktatúra idején játszódó I’m Still Here című filmért, a zsűri különdíját pedig a georgiai rendező, Dea Kulumbegasvili vehette át April című abortuszdrámájáért.

A filmfesztivál Orizzonti (Horizontok) elnevezésű versenyprogramjában a legjobb film díját a román Bogdan Muresanu The New Year That Never Came című filmjének ítélte oda a szekció zsűrije, amelynek munkájában Reisz Gábor magyar filmrendező (Magyarázat mindenre) is részt vett. A velencei filmfesztivál a díjátadó szezon kezdetét jelzi, és számos olyan filmet vetítenek a mustrán, amelyek esélyesek az Oscar-díjra: az elmúlt 12 rendezői Oscarból nyolcat a Velencében debütált filmek rendezője nyert el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.