A nyári moziszezon legnagyobb nyertesei és vesztesei

Mikrofilm

Az Agymanók 2-től a Borderlandsig: így vizsgáztak azok a filmek, amelyeket a stúdiók az idei nyár nagy dobásának szántak.

A tavalyi moziszezon a Barbenheimer-őrületről szólt, a rózsaszín atombomba pedig valóban hatalmasat robbant: a Barbie és az Oppenheimer sikere bebizonyította, hogy bárhogy is festett a helyzet a koronavírus-pandémiát követően, a mozi nem halott.

Az idei nyáron azonban nem akadt hasonló, zeitgeist-esemény. A 2024 Barbenheimerére legjobb eséllyel pályázó Wicked-Gladiátor 2 páros csak november végén érkezik a mozikba. De még csak Top Gun: Maverick-szintű szenzációra sem volt kilátás, igaz, a gyöngélkedő Marvel-moziuniverzum azért tartogatott egy nagy dobást. Mindenesetre a mozitulajdonosok és a szakértők is félelemmel vegyes várakozással tekintettek a májussal kezdődő nyári moziszezonra: ez az az időszak, amikor a stúdiók bemutatják legnagyobb sikervárományosaikat, és ekkor érkezett a legtöbb blockbuster.

A nyár a The Hollywood Reporter elemzése szerint összességében 3,67 milliárd dolláros bevétellel zárt – ez 10,3 százalékkal marad alul a tavalyi szezonhoz képest. A stúdiók versenyét a Disney nyerte, amely másfél milliárd dollárt kasszírozott, így a teljes bevételek 42 százaléka landolt náluk. Az őket követő Universalnak három filmje is bekerült az amerikai nyári top 10-be, míg a harmadik a Paramount lett két mozival.

Lássuk, kik voltak az idei nyári moziszezon legnagyobb nyertesei és vesztesei!

A nyertesek

Agymanók 2

A Pixar 2015-ös filmjének folytatása nemcsak az egész nyarat nyerte meg, de egyenesen minden idők legnagyobb bevételű animációs filmjévé vált, letaszítva a trónról a Jégvarázs 2-t. 1,66 milliárd dolláros világszintű bevételével jelenleg ez minden idők 9. legsikeresebb filmje, hamarosan pedig az előtte álló Jurassic Worldöt is megelőzheti. A Disney-re rá is fért a siker, hiszen az elmúlt években inkább hatalmas buktáitól volt hangos a sajtó, de stúdió tulajdonában álló Pixar makulátlan mérlege is rég oda. A számtalan rekordot megdöntő Agymanók 2-re azonban joggal lehetnek büszkék – igaz, a szakértők máris attól tartanak, hogy a siker hatására a stúdió csak még inkább ráfekszik majd a folytatásokra, és az eddigieknél is kevesebb eredeti ötlettel állnak majd elő.

Deadpool és Rozsomák

A Marvel is észlelte, hogy a nézők kezdik unni a szuperhősöket, ezért visszavettek ebből. Sikerült is kiéheztetniük a képregényrajongókat, akik hatalmas tömegekben rohanták meg a mozikat, mikor a Deadpool harmadik része július végén végre berobbant. Persze a sikerhez kellett az is, hogy Hugh Jackman ismét visszatért a szerephez, ahogy kellett az ötletes reklámkampány, a 18-as korhatárkarikát bőven kimerítő jelenetek és a rengeteg meglepetés-cameó is. A film világszinten 1,2 milliárd dollár bevételnél jár, amivel máris minden idők legsikeresebbjévé vált saját korhatárkategóriájában, megelőzve a Jokert, a Deadpool-sorozat történetében pedig először sikerült átlépnie az 1 milliárdos álomhatárt.

Gru 4

A nyári mozis toplista harmadik helyezettje a Universal animációja, ami csak azért nem vetett nagyobb hullámokat, mert az idei nyár legbiztosabb sikerének számított: a két Minyonok-spinoffal is súlyosbított sorozat bevételének átlaga világszinten 900 millió dollár körül alakul. Ha csak a tengerentúli számokat nézzük, a Gru 4 jelenleg a franchise harmadik legjobbja, csak a második rész és a Minyonok folytatása áll előtte. Bevételei Amerikában 355 millió, míg összességében 915 millió dolláron állnak, azaz tökéletesen hozta, amit elvártak tőle.

It Ends With Us – Velünk véget ér

Colin Hoover romantikus regényei elképesztően népszerűek, legismertebb könyvének adaptációja tehát biztos rajongói bázisra támaszkodhatott, jóllehet láttunk már példát arra, hogy egy bestseller-adaptáció elképesztően nagyot bukott a vásznon. Az It Ends With Us azonban a nyár egyik nagy sikerét aratta: a mindössze 25 millió dollárból készült mozi Amerikában több mint 135 milliót, világszinten pedig 285 milliót kaszált. Könyvben már rég kijött a folytatása, de nem valószínű, hogy Blake Lively egyhamar ismét feltűnik Hoover-adaptációban, az internet ugyanis tele van nem is annyira légből kapott feltételezésekkel, miszerint a színész – aki a film producere is egyben – összekapott Justin Baldoni rendezővel, aki épp a filmbeli, bántalmazó partnerét alakítja. Ehhez Baldoni kamera mögötti viselkedése ugyanúgy hozzájárulhatott mint az, hogy Lively igyekezett kreatív kontrollt gyakorolni a végső vágat felett, sőt, a hírek szerint férje, Ryan Reynolds – az Írók Céhének szabályait felrúgva – még a forgatókönyvbe is belenyúlhatott. Magát Livelyt nemcsak ezért érte kritika: hiába szól a film fontos témáról, a párkapcsolaton belüli erőszakról, ő a sajtókörúton inkább kozmetikai termékeit népszerűsítette, vagy épp a férjéhez fűződő csodás kapcsolatát ecsetelte.

Bad Boys – Mindent vagy többet

A negyedik rész a franchise történetének legmagasabb büdzséjével készült, ráadásul főszereplője, Will Smith az Oscar-pofon óta már egyáltalán nem számít annak a népszerű, vicces fickónak, aminek korábban. A botrányt követő első filmje, az Emancipáció hamar el is tűnt a süllyesztőben, érthető tehát, hogy szívesen tért vissza egykori nagy dobásához. A Bad Boys végül a nyár első igazi nagy bevételét szakította, Amerikában bevételei épp csak 200 millió alatt maradtak, világszinten viszont felülről karcolják a 400 millió dollárt. A negyedik felvonás ezzel mindkét téren épphogy lemaradt a 2020-ban, épp a COVID előtt bemutatott harmadik résztől.

Longlegs – A rém

A horrorfilmekkel hagyományosan könnyű sikereket elérni, hiszen viszonylag kevés pénzből készülnek, mégis sok embert érdekelnek. A Longlegs mindezek mellett jó kritikákat kapott, felvonultatott egy remek Nicolas Cage-alakítást, ráadásul még a film sztorijához is illeszkedő, remek marketingtrükkökkel is éltek: minden 14-én született néző ingyen jegyet kapott rá. A 10 millióba se kerülő horror végül a kasszáknál megtízszerezte büdzséjét – 103 milliós bevételével ugyan a top 10-be nem fért bele, de így is a nyár egyik legsikeresebb mozijává vált.

Twisters – Végzetes vihar

Az 1996-os első rész már annak idején is valószerűtlen sikert aratott, ezt ebben a cikkünkben mutattuk be. A folytatás ötlete régóta pörgött a stúdiók között, míg végül napjaink két feltörekvő sztárjához, a Normális emberekkel ismertté vált Daisy Edgar-Joneshoz, valamint a Top Gun: Maverickkel berobbant, az Imádlak utálnit sikerre vivő, A bérgyilkos, aki nem is voltban pedig színészi tudását is megcsillogtató Glen Powellhez fordultak. A júliusban mozikba érkező Twisters ugyan nem borított fel mindent maga körül, de szépen tartotta magát, a 4DX-es vetítésekkel pedig hetekkel a bemutatója után is képes volt növekedést elérni, végül pedig világszinten 360 millió dollárig is elpörgött. Ez a több mint 150 milliós büdzséje miatt inkább a nullszaldóra elég, de mint tudjuk, ma már egyetlen film élettartama sem jár le a mozis vetítéssel. Ezután következik csak a streaminges premier, ami vélhetően hasonlóan sok embert fog érdekelni.

Alien: Romulus

A szezon egyik utolsó sikerét az immár 45 éve elindult Alien-franchise legfrissebb darabja aratta: Fede Álvarez filmje, amely az első két rész, azaz A nyolcadik utas: a Halál és A bolyó neve: Halál között játszódik, a tengerentúlon 91 milliót, világszinten pedig ennek több mint a kétszeresét gyűjtötte össze. 288 milliós összbevétele máris a sorozat második legjobbja, és minden esély megvan rá, hogy végül a 400 millió fölött álló 2012-es Prometheust is lenyomja, azaz a legsikeresebb Alien-filmmé váljon. 

A vesztesek

A kaszkadőr

Évek óta először fordult elő, hogy a nyári moziszezont nem egy biztos sikernek számító Marvel-film nyitotta meg, A kaszkadőr gyászos eredménye miatt pedig sokan már májusban kongatni kezdték a vészharangot. Ryan Gosling ide, Emily Blunt oda, az emberek nem rohantak a moziba hogy lássák, hogyan adaptálják vászonra a 80-as évek egyik mára elfeledett tévésorozatát. A 140 millióba kerülő film Amerikában a 100 millióig se jutott el, de világszinten is megállt 180 millió dollárnál.

Furiosa: Történet a Mad Maxből

A 2015-ös Mad Max – A harag útjára joggal emlékezünk úgy, mint minden idők egyik legjobb, leglátványosabb akciófilmjére, amelyet ráadásul egy rakás Oscarra is jelöltek, hatot pedig haza is vitt. Meglehetős nagy várakozás előzte tehát meg a spinoff-folytatást, amely annak egyik központi karakterének, a félkarú amazon Furiosának az eredettörténete. Csakhogy hiába tért vissza George Miller rendező – aki szinte példátlan módon 45 éve bábáskodik az immár ötrészes franchise minden epizódja felett –, a Furiosa meg sem tudta közelíteni A harag útjának diadalmenetét. A 168 milliós büdzsét cipelő mozi világszinten a költségeit sem hozta vissza, Amerikában pedig egészen gyalázatos, 67 milliós eredménnyel zárt.

Borderlands

Évtizedes távlatban is nehéz akkora, minden téren hatalmas bukást találni, mint amit Eli Roth filmje alakított a nyár végén. A 2009-ben indult játéksorozat nagyrészt Magyarországon forgatott adaptációjára pedig olyan nevek gyűltek össze, mint Cate Blanchett, Kevin Hart, Jamie Lee Curtis, vagy épp a szinkronhangként felbukkanó Jack Black. A Borderlands ugyanis leginkább az Uwe Boll nevével fémjelzett, 2000-es évekbeli olyan borzalmas videójáték-adaptációit idézi, mint az Egyedül a sötétben vagy a BloodRayne – Az igazság árnyékában. A Borderlands büdzséjét 110-120 millió dollárra teszik, bevételei pedig világszinten épp csak meghaladták a 30 (!) millió dollárt.

A holló

A harminc éve bemutatott, eredeti mozi mai napig gyászos emlékű maradt, hiszen ennek forgatásakor halt meg főszereplője, Brandon Lee, épp ezért a remake készítésekor nagyon ügyeltek rá, hogy ne ismétlődhessen meg a tragédia. Az 1994-es változat rendezője, Alex Proyas mindezzel együtt is kézzel-lábbal tiltakozott az újrázás ellen – és végül neki lett igaza. A Bill Skarsgard és FKA Twigs nevével fémjelzett thriller nem került ugyan sokba (mindössze 50 millió dollárba), de még ennek visszatermelése is alig megy neki: jelenleg 15 milliónál jár a számláló, ráadásul a rémes kritikákat és nézői visszajelzéseket tekintve a következő hetekben sem várható túl jó eredmény Rupert Everett filmjének.

Horizont: Egy amerikai eposz

Kevin Costner ambíciózus, 11 órás epikus westernjének tervéről annak idején mi is hírt adtunk. A Farkasokkal táncoló rendező-főszereplője az elmúlt években a Yellowstone-nal (kritikánk ide kattintva, a sorozat magyar származású operatőr-rendezőjével készült interjúnk pedig ide kattintva olvasható) ismét sikerrel támasztotta fel a western halódó műfaját a tévében. Tavaly azonban már a Horizont-projektjére koncentrált. A 100 millió dollárt kóstáló első részbe saját zsebből tett bele 38 milliót, a nézőket azonban ez a jelek szerint hidegen hagyta: a tengerentúlon 29 millió, világszinten összesen 36 millió dollár értékben váltottak rá jegyet. Ekkora bukás után a stúdió inkább elnapolta a második rész augusztusra tervezett premierjét. Az ugyancsak 100 millióba kerülő folytatásról még mindig nem tudni, mikor érkezik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.