A nyári moziszezon legnagyobb nyertesei és vesztesei

Mikrofilm

Az Agymanók 2-től a Borderlandsig: így vizsgáztak azok a filmek, amelyeket a stúdiók az idei nyár nagy dobásának szántak.

A tavalyi moziszezon a Barbenheimer-őrületről szólt, a rózsaszín atombomba pedig valóban hatalmasat robbant: a Barbie és az Oppenheimer sikere bebizonyította, hogy bárhogy is festett a helyzet a koronavírus-pandémiát követően, a mozi nem halott.

Az idei nyáron azonban nem akadt hasonló, zeitgeist-esemény. A 2024 Barbenheimerére legjobb eséllyel pályázó Wicked-Gladiátor 2 páros csak november végén érkezik a mozikba. De még csak Top Gun: Maverick-szintű szenzációra sem volt kilátás, igaz, a gyöngélkedő Marvel-moziuniverzum azért tartogatott egy nagy dobást. Mindenesetre a mozitulajdonosok és a szakértők is félelemmel vegyes várakozással tekintettek a májussal kezdődő nyári moziszezonra: ez az az időszak, amikor a stúdiók bemutatják legnagyobb sikervárományosaikat, és ekkor érkezett a legtöbb blockbuster.

A nyár a The Hollywood Reporter elemzése szerint összességében 3,67 milliárd dolláros bevétellel zárt – ez 10,3 százalékkal marad alul a tavalyi szezonhoz képest. A stúdiók versenyét a Disney nyerte, amely másfél milliárd dollárt kasszírozott, így a teljes bevételek 42 százaléka landolt náluk. Az őket követő Universalnak három filmje is bekerült az amerikai nyári top 10-be, míg a harmadik a Paramount lett két mozival.

Lássuk, kik voltak az idei nyári moziszezon legnagyobb nyertesei és vesztesei!

A nyertesek

Agymanók 2

A Pixar 2015-ös filmjének folytatása nemcsak az egész nyarat nyerte meg, de egyenesen minden idők legnagyobb bevételű animációs filmjévé vált, letaszítva a trónról a Jégvarázs 2-t. 1,66 milliárd dolláros világszintű bevételével jelenleg ez minden idők 9. legsikeresebb filmje, hamarosan pedig az előtte álló Jurassic Worldöt is megelőzheti. A Disney-re rá is fért a siker, hiszen az elmúlt években inkább hatalmas buktáitól volt hangos a sajtó, de stúdió tulajdonában álló Pixar makulátlan mérlege is rég oda. A számtalan rekordot megdöntő Agymanók 2-re azonban joggal lehetnek büszkék – igaz, a szakértők máris attól tartanak, hogy a siker hatására a stúdió csak még inkább ráfekszik majd a folytatásokra, és az eddigieknél is kevesebb eredeti ötlettel állnak majd elő.

Deadpool és Rozsomák

A Marvel is észlelte, hogy a nézők kezdik unni a szuperhősöket, ezért visszavettek ebből. Sikerült is kiéheztetniük a képregényrajongókat, akik hatalmas tömegekben rohanták meg a mozikat, mikor a Deadpool harmadik része július végén végre berobbant. Persze a sikerhez kellett az is, hogy Hugh Jackman ismét visszatért a szerephez, ahogy kellett az ötletes reklámkampány, a 18-as korhatárkarikát bőven kimerítő jelenetek és a rengeteg meglepetés-cameó is. A film világszinten 1,2 milliárd dollár bevételnél jár, amivel máris minden idők legsikeresebbjévé vált saját korhatárkategóriájában, megelőzve a Jokert, a Deadpool-sorozat történetében pedig először sikerült átlépnie az 1 milliárdos álomhatárt.

Gru 4

A nyári mozis toplista harmadik helyezettje a Universal animációja, ami csak azért nem vetett nagyobb hullámokat, mert az idei nyár legbiztosabb sikerének számított: a két Minyonok-spinoffal is súlyosbított sorozat bevételének átlaga világszinten 900 millió dollár körül alakul. Ha csak a tengerentúli számokat nézzük, a Gru 4 jelenleg a franchise harmadik legjobbja, csak a második rész és a Minyonok folytatása áll előtte. Bevételei Amerikában 355 millió, míg összességében 915 millió dolláron állnak, azaz tökéletesen hozta, amit elvártak tőle.

It Ends With Us – Velünk véget ér

Colin Hoover romantikus regényei elképesztően népszerűek, legismertebb könyvének adaptációja tehát biztos rajongói bázisra támaszkodhatott, jóllehet láttunk már példát arra, hogy egy bestseller-adaptáció elképesztően nagyot bukott a vásznon. Az It Ends With Us azonban a nyár egyik nagy sikerét aratta: a mindössze 25 millió dollárból készült mozi Amerikában több mint 135 milliót, világszinten pedig 285 milliót kaszált. Könyvben már rég kijött a folytatása, de nem valószínű, hogy Blake Lively egyhamar ismét feltűnik Hoover-adaptációban, az internet ugyanis tele van nem is annyira légből kapott feltételezésekkel, miszerint a színész – aki a film producere is egyben – összekapott Justin Baldoni rendezővel, aki épp a filmbeli, bántalmazó partnerét alakítja. Ehhez Baldoni kamera mögötti viselkedése ugyanúgy hozzájárulhatott mint az, hogy Lively igyekezett kreatív kontrollt gyakorolni a végső vágat felett, sőt, a hírek szerint férje, Ryan Reynolds – az Írók Céhének szabályait felrúgva – még a forgatókönyvbe is belenyúlhatott. Magát Livelyt nemcsak ezért érte kritika: hiába szól a film fontos témáról, a párkapcsolaton belüli erőszakról, ő a sajtókörúton inkább kozmetikai termékeit népszerűsítette, vagy épp a férjéhez fűződő csodás kapcsolatát ecsetelte.

Bad Boys – Mindent vagy többet

A negyedik rész a franchise történetének legmagasabb büdzséjével készült, ráadásul főszereplője, Will Smith az Oscar-pofon óta már egyáltalán nem számít annak a népszerű, vicces fickónak, aminek korábban. A botrányt követő első filmje, az Emancipáció hamar el is tűnt a süllyesztőben, érthető tehát, hogy szívesen tért vissza egykori nagy dobásához. A Bad Boys végül a nyár első igazi nagy bevételét szakította, Amerikában bevételei épp csak 200 millió alatt maradtak, világszinten viszont felülről karcolják a 400 millió dollárt. A negyedik felvonás ezzel mindkét téren épphogy lemaradt a 2020-ban, épp a COVID előtt bemutatott harmadik résztől.

Longlegs – A rém

A horrorfilmekkel hagyományosan könnyű sikereket elérni, hiszen viszonylag kevés pénzből készülnek, mégis sok embert érdekelnek. A Longlegs mindezek mellett jó kritikákat kapott, felvonultatott egy remek Nicolas Cage-alakítást, ráadásul még a film sztorijához is illeszkedő, remek marketingtrükkökkel is éltek: minden 14-én született néző ingyen jegyet kapott rá. A 10 millióba se kerülő horror végül a kasszáknál megtízszerezte büdzséjét – 103 milliós bevételével ugyan a top 10-be nem fért bele, de így is a nyár egyik legsikeresebb mozijává vált.

Twisters – Végzetes vihar

Az 1996-os első rész már annak idején is valószerűtlen sikert aratott, ezt ebben a cikkünkben mutattuk be. A folytatás ötlete régóta pörgött a stúdiók között, míg végül napjaink két feltörekvő sztárjához, a Normális emberekkel ismertté vált Daisy Edgar-Joneshoz, valamint a Top Gun: Maverickkel berobbant, az Imádlak utálnit sikerre vivő, A bérgyilkos, aki nem is voltban pedig színészi tudását is megcsillogtató Glen Powellhez fordultak. A júliusban mozikba érkező Twisters ugyan nem borított fel mindent maga körül, de szépen tartotta magát, a 4DX-es vetítésekkel pedig hetekkel a bemutatója után is képes volt növekedést elérni, végül pedig világszinten 360 millió dollárig is elpörgött. Ez a több mint 150 milliós büdzséje miatt inkább a nullszaldóra elég, de mint tudjuk, ma már egyetlen film élettartama sem jár le a mozis vetítéssel. Ezután következik csak a streaminges premier, ami vélhetően hasonlóan sok embert fog érdekelni.

Alien: Romulus

A szezon egyik utolsó sikerét az immár 45 éve elindult Alien-franchise legfrissebb darabja aratta: Fede Álvarez filmje, amely az első két rész, azaz A nyolcadik utas: a Halál és A bolyó neve: Halál között játszódik, a tengerentúlon 91 milliót, világszinten pedig ennek több mint a kétszeresét gyűjtötte össze. 288 milliós összbevétele máris a sorozat második legjobbja, és minden esély megvan rá, hogy végül a 400 millió fölött álló 2012-es Prometheust is lenyomja, azaz a legsikeresebb Alien-filmmé váljon. 

A vesztesek

A kaszkadőr

Évek óta először fordult elő, hogy a nyári moziszezont nem egy biztos sikernek számító Marvel-film nyitotta meg, A kaszkadőr gyászos eredménye miatt pedig sokan már májusban kongatni kezdték a vészharangot. Ryan Gosling ide, Emily Blunt oda, az emberek nem rohantak a moziba hogy lássák, hogyan adaptálják vászonra a 80-as évek egyik mára elfeledett tévésorozatát. A 140 millióba kerülő film Amerikában a 100 millióig se jutott el, de világszinten is megállt 180 millió dollárnál.

Furiosa: Történet a Mad Maxből

A 2015-ös Mad Max – A harag útjára joggal emlékezünk úgy, mint minden idők egyik legjobb, leglátványosabb akciófilmjére, amelyet ráadásul egy rakás Oscarra is jelöltek, hatot pedig haza is vitt. Meglehetős nagy várakozás előzte tehát meg a spinoff-folytatást, amely annak egyik központi karakterének, a félkarú amazon Furiosának az eredettörténete. Csakhogy hiába tért vissza George Miller rendező – aki szinte példátlan módon 45 éve bábáskodik az immár ötrészes franchise minden epizódja felett –, a Furiosa meg sem tudta közelíteni A harag útjának diadalmenetét. A 168 milliós büdzsét cipelő mozi világszinten a költségeit sem hozta vissza, Amerikában pedig egészen gyalázatos, 67 milliós eredménnyel zárt.

Borderlands

Évtizedes távlatban is nehéz akkora, minden téren hatalmas bukást találni, mint amit Eli Roth filmje alakított a nyár végén. A 2009-ben indult játéksorozat nagyrészt Magyarországon forgatott adaptációjára pedig olyan nevek gyűltek össze, mint Cate Blanchett, Kevin Hart, Jamie Lee Curtis, vagy épp a szinkronhangként felbukkanó Jack Black. A Borderlands ugyanis leginkább az Uwe Boll nevével fémjelzett, 2000-es évekbeli olyan borzalmas videójáték-adaptációit idézi, mint az Egyedül a sötétben vagy a BloodRayne – Az igazság árnyékában. A Borderlands büdzséjét 110-120 millió dollárra teszik, bevételei pedig világszinten épp csak meghaladták a 30 (!) millió dollárt.

A holló

A harminc éve bemutatott, eredeti mozi mai napig gyászos emlékű maradt, hiszen ennek forgatásakor halt meg főszereplője, Brandon Lee, épp ezért a remake készítésekor nagyon ügyeltek rá, hogy ne ismétlődhessen meg a tragédia. Az 1994-es változat rendezője, Alex Proyas mindezzel együtt is kézzel-lábbal tiltakozott az újrázás ellen – és végül neki lett igaza. A Bill Skarsgard és FKA Twigs nevével fémjelzett thriller nem került ugyan sokba (mindössze 50 millió dollárba), de még ennek visszatermelése is alig megy neki: jelenleg 15 milliónál jár a számláló, ráadásul a rémes kritikákat és nézői visszajelzéseket tekintve a következő hetekben sem várható túl jó eredmény Rupert Everett filmjének.

Horizont: Egy amerikai eposz

Kevin Costner ambíciózus, 11 órás epikus westernjének tervéről annak idején mi is hírt adtunk. A Farkasokkal táncoló rendező-főszereplője az elmúlt években a Yellowstone-nal (kritikánk ide kattintva, a sorozat magyar származású operatőr-rendezőjével készült interjúnk pedig ide kattintva olvasható) ismét sikerrel támasztotta fel a western halódó műfaját a tévében. Tavaly azonban már a Horizont-projektjére koncentrált. A 100 millió dollárt kóstáló első részbe saját zsebből tett bele 38 milliót, a nézőket azonban ez a jelek szerint hidegen hagyta: a tengerentúlon 29 millió, világszinten összesen 36 millió dollár értékben váltottak rá jegyet. Ekkora bukás után a stúdió inkább elnapolta a második rész augusztusra tervezett premierjét. Az ugyancsak 100 millióba kerülő folytatásról még mindig nem tudni, mikor érkezik.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!