Rangos díjat nyert el Mundruczó Kornél filmje Velencében

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 13.

Mikrofilm

A Pieces of a Woman executive producere Martin Scorsese.

A Nomadland című dráma nyerte a legjobb filmért járó Arany Oroszlán-díjat a 77. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon – jelentette be a zsűri szombaton. A legjobb színésznőnek járó díjat a brit Vanessa Kirby kapta Mundruczó Kornél Pieces of a Woman című filmjében nyújtott alakításáért.

Chloé Zhao Egyesült Államokban élő, kínai születésű rendező Nomadland című alkotásának főszerepét Frances McDormand amerikai színésznő játssza. A film Jessica Bruder amerikai újságíró 2017-es írása, a Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century alapján készült. Ebben a szerző arról írt, hogy a 2008-2009-es gazdasági válság hatására sok idős amerikai kiábrándult a modern korból és egy nyugodtabb élet reményében nekivágtak a pusztaságoknak.
A Nomadland című film egy a hatvanas éveiben járó özvegyről szól, aki elvesztette megélhetését és úgy dönt, hogy furgonját mobil otthonná alakítva útra kel, hogy átszelje Amerikát. Vándorlása közben alkalmi munkákból tartja fenn magát.

A Cate Blanchett ausztrál színésznő vezette nemzetközi zsűri két Ezüst Oroszlánt osztott ki: az egyiket Michel Franco mexikói rendező New Order című thrillere, a másikat pedig Kuroszava Kijosi japán rendező történelmi drámája, a Wife of a Spy nyerte. Andrej Koncsalovszkij orosz rendező is díjjal a zsebében térhetett haza a szovjet rendszer visszásságait feldolgozó Dear Comrades! című filmjéért.

Az idei fesztivál versenyprogramjába beválogatták Mundruczó Kornél (Fehér isten, Jupiter holdja) magyar-kanadai koprodukcióban készült drámáját, a Pieces of a Womant is Vanessa Kirby, Shia LaBeouf és Ellen Burstyn főszereplésével. Az újszülött gyermekének elvesztését gyászoló nőt megjelenítő Vanessa Kirby alakításával elnyerte a legjobb színésznőnek járó díjat.

Vanessa Kirby brit színésznő a legjobb színésznőnek járó Volpi Kupával a 77. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál díjkiosztóján 2020. szeptember 12-én.

Vanessa Kirby brit színésznő a legjobb színésznőnek járó Volpi Kupával a 77. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál díjkiosztóján 2020. szeptember 12-én.

Fotó: MTI/EPA/ANSA/Ettore Ferrari

A film egy nappal korábban megkapta a 30 fiatal diákból álló zsűri legjobb filmnek járó díját is. A film forgatókönyvét Wéber Kata saját színdarabja alapján írta. Mundruczó Kornél első angol nyelvű külföldi gyártású filmjének executive producere Martin Scorsese. A Pieces of Woman az amerikai-kanadai BRON Studios és a Little Lamb gyártásában, a Creative Wealth Media és a hazai Proton Cinema közreműködésével készült. A film producere Petrányi Viktória (Proton Cinema), a vágást Jancsó Dávid jegyzi.

A legjobb színésznek az olasz Pierfrancesco Favinót ítélték a hetvenes évek Olaszországában játszódó Padrenostróban nyújtott alakításáért. A koronavírus-világjárvány miatt megbénult filmes világban hosszú idő után a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál volt az első nagyobb esemény, amelyet élőben rendeztek meg.

Ennek ellenére az utazási korlátozások miatt kevés hollywoodi híresség érkezett Velencébe. Az eseményt szigorú óvintézkedések mellett rendezték meg, a résztvevők maszkot viseltek és a vetítések közben ügyeltek a megfelelő fizikai távolság megtartására. A világ legrégebbi filmfesztiválját az Oscar-díj egyik előszobájának tekintik. (MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.