Tévésorozat

Ratched

Mikrofilm

A Száll a kakukk fészkére Ratched nővére egy frigid, alattomos hárpia volt – minden férfiöröm és szabadság következetes üldözője. Louise Fletcher lefojtott játéka tette igazán hideggé és borzongatóvá a kicsit unalmas, mindennapi gonoszt. A Netflixszel éppen exkluzív szerződést aláíró Ryan Murphyt (Kés/Alatt, Glee, American Horror Story, Pose) pont a visszafogottság nem jellemzi. Minden izgatja, ami teátrális és eltúlzott, megihleti a giallo, a hollywoodi aranykor, a legcsábítóbb és a legvisszataszítóbb testek.

A Ratched minden ágán viseli az összes mániáját (bár alkotója nem Murphy, hanem Evan Romansky), szédítenek a halálos egysorosok, a 40-es évek eleganciája, a parafíliák, a gyönyörű testek és a stilizált erőszak. Mildred Ratched (Sarah Paulson minden túlzás ellenére is képes gyengéden életet lehelni a figurába) a világháború után érkezik a luciai elmegyógyintézetbe. Csellel és csábítással nővérként épül be a diliházba, hogy kiszabadítsa többszörös gyilkos fivérét. A cselekmény ezután nekivadul, számos mellékszála a murphyi fétisek felsorakoztatására szolgál. Látunk perverz szexuális játszadozást egy Hannibal Lecter-szerű gyilkos és egy nimfomán nővérke között, lobotómiának és élve megfőzésnek alávetett pácienseket – közben egyre távolabb sodródunk az „anti­hős/szörnyeteg születik” pszichológiai indíttatású drámájától. Paulson hősiesen küzd, hogy a nővért közel tartsa a néző szívéhez (Cyn­thia Nixonnal közös szerelmi száluk a sorozat egyetlen megindító eleme), de az egyre öncélúbb sokkolás végül maga alá temeti.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”