Tévésorozat

Ratched

Mikrofilm

A Száll a kakukk fészkére Ratched nővére egy frigid, alattomos hárpia volt – minden férfiöröm és szabadság következetes üldözője. Louise Fletcher lefojtott játéka tette igazán hideggé és borzongatóvá a kicsit unalmas, mindennapi gonoszt. A Netflixszel éppen exkluzív szerződést aláíró Ryan Murphyt (Kés/Alatt, Glee, American Horror Story, Pose) pont a visszafogottság nem jellemzi. Minden izgatja, ami teátrális és eltúlzott, megihleti a giallo, a hollywoodi aranykor, a legcsábítóbb és a legvisszataszítóbb testek.

A Ratched minden ágán viseli az összes mániáját (bár alkotója nem Murphy, hanem Evan Romansky), szédítenek a halálos egysorosok, a 40-es évek eleganciája, a parafíliák, a gyönyörű testek és a stilizált erőszak. Mildred Ratched (Sarah Paulson minden túlzás ellenére is képes gyengéden életet lehelni a figurába) a világháború után érkezik a luciai elmegyógyintézetbe. Csellel és csábítással nővérként épül be a diliházba, hogy kiszabadítsa többszörös gyilkos fivérét. A cselekmény ezután nekivadul, számos mellékszála a murphyi fétisek felsorakoztatására szolgál. Látunk perverz szexuális játszadozást egy Hannibal Lecter-szerű gyilkos és egy nimfomán nővérke között, lobotómiának és élve megfőzésnek alávetett pácienseket – közben egyre távolabb sodródunk az „anti­hős/szörnyeteg születik” pszichológiai indíttatású drámájától. Paulson hősiesen küzd, hogy a nővért közel tartsa a néző szívéhez (Cyn­thia Nixonnal közös szerelmi száluk a sorozat egyetlen megindító eleme), de az egyre öncélúbb sokkolás végül maga alá temeti.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."