Reagált a Farkas Franciskát kérdező újságíró a közönségtalálkozón történtekre

  • narancs.hu
  • 2023. október 31.

Mikrofilm

Rossz hangulatú szituációba csöppent Balogh Róbert a késése miatt, elutasítónak találta a színésznőt, akit nem állt szándékában sértegetni, csak beszélgetni szeretett volna. Elnézést kért.

Mint arról lapunk is beszámolt, Farkas Franciska színésznő arról számolt be, hogy Sopsits Áprád Mellékszereplők című filmjének pécsi közönségtalálkozóján a beszélgetés moderátora, Balogh Róbert író, újságíró folyamatosan sértegette, provokálta őt.

"Folyamatosan sértegetett és lenézve, lesajnálva provokált és bántott"

A színésznő szerint a kérdező összes megszólalása "rasszista, rosszindulatú és korlátolt volt”.

Az ügyre a kérdező újságíró, Balogh Róbert csak később, hétfő éjjel válaszolt egy Facebook bejegyzésben. "Hogyan lettem rasszista?" felvezetéssel vázolja a körülményeket, melyek szerint elnézte a közönségtalálkozó napját, ezért nem látta a szóban forgó filmet, és ezért késett el a beszélgetésről. Meglátása szerint már emiatt érthetően rosszul indult a beszélgetés.

"... egy drámába csöppentem, méghozzá olyan szerepben, amikor hiába kértem elnézést – hisz szégyelltem a késést, nem szokásom, éhen is haltam volna, ha ez többször megesik –, attól még én maradtam a rosszfiú."

Balogh közlése szerint kérdéseit félre, rosszul érthette Farkas Franciska, hisz' esze ágában sem állt sértegetni:

nyilvánvalóan nem állt sem most, sem soha előtte szándékomban. Beszélgetni szerettem volna vele.

A kérdéseimmel később még inkább csak irányokat vázoltam fel, nagy részben olyanokat ráadásul, amikhez hasonlókat korábbi nyilatkozatokban olvastam tőle, azt is remélve, hogy olyan témákat érintünk, amikről szívesen beszél, mert sokszor előkerültek.

Arra nem számítottam, hogy minden egyes kérdésemből sértődés támad. Már ott a színpadon. A színésznő jól látható mimikájából, a kérdéseim közbeni félhangos reakcióiból azt éreztem, hogy semmi sem tetszik neki, amit kérdezek. Félreértés ne essék, nem sértegettem, nem támadtam, természetesen ilyen nem állt szándékomban, és a kérdések sem voltak támadók, pláne nem sértők, szándék szintjén egészen biztosan nem."

Balogh eszerint már a helyszínen érzékelte, hogy Farkas Franciskának nem komfortos a beszélgetés, hogy nem szívesen válaszol a kérdéseire, és ezt a közönség felé is nyilvánvalóvá tette. "Farkas Franciska szabadon ironizált azon, amit mondok, már a kérdés közben közbevágott, vagy éppen minősített."

"Azzal is baja volt, amikor különböző formában arra kérdeztem rá, hogy a származása miatt érte-e sérelem a pályája során. Sértődés volt a reakció erre is."

Bevallom, már a második kérdésemre kapott reakció után azt éreztem, hogy az lenne a helyes, ha felállnék a székemből és kisétálnék, magánemberként ezt tettem volna. De itt kérdező voltam, és már a késéssel éppen eleget várattam a közönséget, és mint kiderült hoztam magam azzal leküzdhetetlen hátrányba."

Balogh elmondása szerint valóban volt egy ember, aki felállt és a nézőtérről bekiabált. Szerette volna megtudni, meddig tart még a beszélgetés, mert öt perc múlva el kell indulniuk a gandhis diákoknak a buszhoz.

Balogh Róbert elmondása szerint több nappal később egyszer csak felháborodott és támogató leveleket kezdett el kapni. "Hát, így lettem én rasszista."

Szóval, ha én vagyok Magyarországon a legnagyobb rasszista, akkor itt nagyon jó világ van!"

Frissítés

Balogh Róbert kedd délelőtt újabb Facebook posztot írt a történtek miatt. Ebben egyértelműsítette, hogy a kialakult helyzet miatt érezte szükségét, hogy megszólaljon, kizárólag Franciska posztjában írtakra reagálva. 

Kiemelte, hogy 

Senkit nem volt szándékom megbántani. Sem Franciskát, sem a közönséget. Senkit."

Elismerte, hogy hibázott, több ponton is, "elkéstem, és emiatt nem láttam a filmet a beszélgetés előtt. Szándékom ellenére megbánthattam Franciskát, és azokat, akik a nézőtéren ültek azon az estén. A legjobb szándékom ellenére sem sikerült normális keretek közé terelni a beszélgetést.

Újra megismétlem, hogy sem aznap este, sem máskor sem állt szándékomban a kérdéseimmel megbántani senkit. Aki bántva érzi magát, attól elnézést kérek."

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.