Reagált a keresztény filmfesztivál zsűrielnöke a kitiltott szivárványcsalád-filmre

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 23.

Mikrofilm

Dér András szerint ő és zsűritársai is a film bemutatásáért kampányoltak.

A mozit is elérte a melegellenes cenzúra – írtuk meg pár napja, amikor kiderült: az utolsó pillanatban vették ki a XV. Ars Sacra Filmfesztivál programjából az Anyáim története (Her Mothers) című magyar szivárványcsaládról szóló filmet.

"Amikor júliusban hírt kaptunk arról, hogy az Anyáim története bekerült az Ars Sacra filmfesztivál versenyprogramjába, nagyon lelkesek lettünk, mert reméltük, hogy ezen a fesztiválon olyan párbeszédre kerülhet majd sor, amire ezidáig minden erőfeszítésünk dacára, nem volt lehetőségünk Magyarországon. Ma este lett volna a vetítés a Tabán moziban, tegnap délután kaptuk a hírt a szervezőktől, hogy legnagyobb sajnálatukra nem vetíthetik le a filmet" – írták a film készítői akkor Facebookon.

A filmfesztiválnak helyet adó Tabán Art Mozi azt válaszolta nekik: “»a keresztény értékrend mellett elkötelezett, a szakmát magas szinten ismerő, ill. művelő zsűri döntését« nem akarták felülbírálni, mégis erre kényszerültek”. Az idézett, „keresztény értékrend mellett elkötelezett” zsűri Dér András és Dombrovszky Linda rendezőkből, Gelencsér Gábor filmesztétából, valamint Gőbel Ágostonból, a Magyar Katolikus Rádió szerkesztőjéből áll.

A zsűri elnöke, Dér András most a Facebookon reagált a botrányra.

„Napokig próbáltam zsűritársaimmal együtt a film bemutatására kérni a szervezőket, akik a Citizen Go és más civilek nyomására végül kivették a vetítési programból az egyébként versenyben lévő filmet.

A díjátadón tiltakoztam a beavatkozás ellen és lemondtam a zsűrielnöki tisztségemről.

Fájdalmas döntés volt, mert az én kezdeményezésemre jött létre ez a fesztivál. Gelencsér Gábor, Dombrovszky Linda, Gőbel Ágoston zsűritársaim ugyancsak értetlenül és tehetetlenül álltak e méltatlan támadás előtt. Minket közvetlenül nem kerestek meg, illetve Ágostont igen, a bemutatást sérelmező »aktivisták«” – írja, majd bemásolta a levelet, amit a szervezőknek címzett és a díjátadón is elmondott.

„Nagyon elkeserítő és szomorú, hogy a napi politikát eddig elkerülő Ars Sacra fesztivált a petíciókkal és egyéb fenyegetésekkel sikerült belesodorni a politikába. Akik most elégedetten hátradőltek győzelmük tudatában, azok vesztesek, mert erőszakkal nem lehet sem téríteni sem igét hirdetni. De párbeszédet folytatni sem. Mi, a zsűri, azt gondoltuk, hogy az emberi kapcsolatok érzékeny bemutatása minden ember számára fontos. A dokumentumfilm különösen az a katalizátor, ahol a különböző gondolkodású, világnézetű emberek meghallva egymás véleményét képesek vitázni. Az Ars Sacra filmfesztivál a keresztényi értékek felmutatása mellett a híd szerepét is vállalja, hogy a médiában tematizált diskurzust személyes és emberi relációkban mutassa be. Ahol nem paragrafusokkal, statisztikai adatokkal, hanem embertársaink, felebarátaink küzdelmével találkozhatunk. A zsűri egyöntetű vélemény volt, hogy Az anyáim (sic!) története ilyen filmalkotás” – fogalmazott a rendező.

Az Anyáim történetét ugyan a fesztiválon nem mutatták be, de elérhető az HBO Go felületén. Kaufer Virággal, a dokumentumfilm egyik szereplőjével annak debütálása után interjúztunk.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.