A mozit is elérte a melegellenes cenzúra

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 19.

Mikrofilm

Egy a Tabán moziban tartott keresztény filmfesztivál programjából vetették ki a szivárványcsaládról szóló filmet.

A Tabán Art Moziban tartott XV. Ars Sacra Filmfesztiválon vetíttették volna szombat este az Anyáim története (Her Mothers) című filmet, amely egy magyar szivárványcsaládról szól.

A film készítői a Facebookon adtak hírt arról, hogy a művet az utolsó pillanatban kivették a programból, ugyanis a mozit többen feljelentették, és petíció is indult a vetítés ellen.

"Amikor júliusban hírt kaptunk arról, hogy az Anyáim története bekerült az Ars Sacra filmfesztivál versenyprogramjába, nagyon lelkesek lettünk, mert reméltük, hogy ezen a fesztiválon olyan párbeszédre kerülhet majd sor, amire ezidáig,- minden erőfeszítésünk dacára, nem volt lehetőségünk Magyarországon. Ma este lett volna a vetítés a Tabán moziban, tegnap délután kaptuk a hírt a szervezőktől, hogy legnagyobb sajnálatukra nem vetíthetik le a filmet" - írják a posztban.

A döntést azzal indokolták, hogy többen feljelentették őket és petíció indult, hogy vegyék ki a programjukból a filmet. A készítők idézik a számukra küldött indoklás, amely szerint a mozi azt írta, hogy

“a keresztény értékrend mellett elkötelezett, a szakmát magas szinten ismerő, ill. művelő zsűri döntését” nem akarták felülbírálni, mégis erre kényszerültek.

"Kétségbeejtő, hogy a kormány homofób törvénye és az azt övező propaganda öncenzúrát és agressziót szül, amely meggátolja az emberek közötti híd építés és bármiféle valós párbeszéd lehetőségét. A letiltás annak a jele, hogy a hatalom birtokosai nem biztosak pozíciójukban, nem tudnák megvédeni igazukat egy nyílt vitában. Mi továbbra is minden erőnkkel azon leszünk, hogy filmjeinkkel egy elfogadóbb, egymásra kíváncsi társadalom létrejöttét segítsük" - hangsúlyozzák a film készítői.

Az Ars Sacra Fesztivál 2016-ban jött létre, támogatója a Nemzeti Filmintézet. A honlapukon feltüntetettek szerint céljuk a szakrális értékek és a hit erejének bemutatása, és az, hogy olyan alkotásoknak adjanak helyet, "amelyek az emberi lét sokszínűségét, az élet örök értékeit árnyaltan, művészi színvonalon mutatják be a filmeken keresztül." Az idei "keresztény értékrend mellett elkötelezett" zsűri, amelynek döntésére a film programból való levélteléről szóló értesítésben hivatkoznak hivatkozik: Dér András rendező, Dombrovszky Linda rendező, Gelencsér Gábor filmesztéta, Gőbel Ágoston a Magyar Katolikus Rádió szerkesztője. Az a fesztivál honlapján is olvasható, hogy a film vetítése elmarad, de indoklást nem tettek közzé.

A filmben bemutatott családdal lapunk korábban interjút is készített, a filmől írt kritikánkat pedig itt olvashatja.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.