„Sokkal jobb lett a vízfekvésem” - Rob Brydon színész, komikus

Mikrofilm

A brit talkshow-k és vicces celebműsorok visszatérő vendége Angliában egyértelműen világhírű, Anglián kívül azonban még ízlelgetik a walesi komikus nevét. Új filmje, a Férfiak fecskében megjelenésünk napján kerül a magyar mozikba – ez alkalomból hívtuk fel.

Magyar Narancs: A Férfiak fecskében az ötvenes férfiak panaszairól szól, akik szinkron­úszókként találnak magukra. Tom Cruise is ebben a korban jár, őt mégsem ilyen szerepekkel találják meg.

Rob Brydon: Hát, engem mindig is elkerültek a Tom Cruise-féle szerepek. A testmagasságunkon kívül nincs is köztünk más hasonlóság. Az idősödő férfi ismerős jelenség számomra a filmekből, de a The Tripben (Brydon és Steve Coogan közös sorozata – a szerk.) is sok szó esett erről. De míg ott az improvizá­cióra, a szellemes és gyors riposztokra ment ki a játék, a Férfiak fecskében más világ, szépen le van fektetve minden a forgatókönyvben.

MN: A víz alatt könnyű hiteles színészi alakítást nyújtani?

RB: Az csak segít, ha a színészkedés mellett mást is kell csinálnom a jelenetben. Ha autót kell vezetnem, az mindig hiteles lesz. Ha ennem kell, az is. Nagyon hitelesen tudok enni. Így van ez a vízzel is. Víz alatt nem a kifinomult színészi eszközökön jár az eszem, hanem azon, hogy mikor jutok fel újra a felszínre. A felkészülés is inkább az úszói eszköztáram feljavítása jegyében telt, mert bár elég vízbiztos vagyok, a kartempómon volt mit szépíteni. Sokkal jobb lett a vízfekvésem, sokkal szebben hasítom a vizet, mint annak előtte.

Rob Brydon középen

Rob Brydon középen

 

MN: A világ nagy hangutánzóinak egyike. Michael Caine után ön tud a leghatásosabban Michael Caine hangján megszólalni. Hogy sikerült ezt tökélyre vinnie?

RB: Nekem ez természetesen jön. Michael Caine-re akkor álltam rá, amikor felfigyeltem rá, hogy az Olasz munkában és az Alfie-ban megismert hang idővel elmélyült, új színekkel gazdagodott. Csak olyanokat utánzok, akiket kedvelek. Ma sokan utaznak Trump-paródiában, de nekem ez nem kenyerem, számomra az utánzás a bók legőszintébb formája, és hát egy porcikám sem kíván az amerikai elnöknek bókolni.

MN: A The Tripben ön és Steve Coogan önmagukat alakítják, és azon versengenek, hogy kinek menőbb a Michael Caine-je. Coogané felér az önéhez?

RB: Nézze csak meg, milyen kommentek kísérik a YouTube-on fent lévő klipeket. Van, aki szerint Brydon tűpontos Caine-utánzó, más meg azzal jön, hogy Coogané az igazi. Embere és füle válogatja. Steve a részletek embere, mindent nagyon akkurátusan csinál. Más-más iskolát képviselünk, de mindketten könnyedén rá tudunk állni mások beszédritmusára. Nemrég teniszórákat vettem, és rögtön kiszúrtam, hogy a trénerem ugyanabban a ritmusban beszél, mint Gordon Ramsay.

MN: Miközben megy a vicces kekeckedés önök között, nem zavarja, hogy Coogan jóval híresebb?

RB: A legkisebb mértékben sem.

MN: Hosszabb a filmes listája, jelölték Oscarra, és magasabb is önnél. Nem akart ezért sosem elégtételt venni?

RB: Én nem olyan ember vagyok. Lehet, hogy a The Trip esetleg ezt sugallná, de nem.

MN: És mit szól önökhöz Michael Caine?

RB: Épp itt van előttem egy fotó, hárman vagyunk rajta: Michael, Steve és én. Michael öltözőjében készült, épp egy közös szkeccsünk előtt. Az Albert Hallban adtuk elő, Michael életművét ünnepelték. Én és Steven késve esünk be a páholyunkba, de rögtön elkezdünk kakaskodni, hogy ki tud jobban Michael Caine-ül. Ez addig megy, amíg mögülünk meg nem szólal az igazi Michael Caine. Mindebből arra következtetek, hogy nincs ellenére a dolog, de az is lehet, hogy elege van belőle. Valószínűleg lepereg róla ez az egész, mint kacsa hátáról a víz. Régóta megy ez már, azt hiszem, Peter Sellers volt az első. Michael szerintem csak megadóan legyint, ha rajta kívül valaki más szólal meg a hangján.

MN: Ezt a sportágat még maga Mick Jagger is űzi…

RB: Egy partin történt, hogy egyszer csak Mick Jagger valahonnan fentről, egy lépcsőfordulóból rám ordított: Rob, Rob… Én már ezt is kitüntetésnek vettem, hogy Mick Jagger a nevemet ordítja, de volt tovább is. Don’t throw those bloody spears at me – ordította. Időbe telt, míg leesett, miről van szó: Mick Jagger Michael Caine-t utánozza a Zulu című filmből. Persze olyan jaggeres stílusban. Szürreális élmény volt.

MN: Stephen Fry tévéműsorában egyszer kikérte magának, hogy Fry a walesieken viccelődik. A kérdéses vicc a következő volt: Mi az? Egy bárány a lámpaoszlophoz kötve Cardiffban…

RB: Valójában csak húztam Stephent, megjátszottam a felháborodást. Ez egy nagyon jól ismert vicc minálunk. Eljátszottam a felháborodást, ez is része a repertoáromnak. Ezt csinálom, ha vicces próbálok lenni. Persze minden attól függ, hogy kinek a szájából és hogyan hangzik el egy ilyen vicc. Lehet gonoszkodva is mondani, azt természetesen nem szívelem. Volt egy nagy amerikai komikus, Don Ricklesnek hívták. Úgy nevezték, hogy „insult comedian”, a közönsége inzultálásából élt, de minden poénja mögött szeretet volt. Ugyanezek a poénok egy másik komikus szájából könnyűszerrel sértőnek is hathatnának.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.