Soros György fia vette meg a Sátántangó eredeti kópiáját

  • narancs.hu
  • 2021. december 19.

Mikrofilm

Alexander Soros a FreeSZFE Egyesületet támogatva 10 millió forintot adott a filmtörténeti relikviáért.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, december 12-én lezajlott a Freeszfe Egyesület első, online jótékonysági aukciója, amely a szervezet alkotóinak vizsga- és diplomafilmjeihez gyűjtött pénzt. Az aukción összesen 19 millió 20 ezer forintot gyűjtött össze az egyesület.

Az árverés legjelentősebb tétele a Sátántangó eredeti, pozitív munkakópiája volt, amelyet Tarr Béla Kossuth-díjas filmrendező ajánlott fel az intézmény javára. A zárt liciten a filmtörténeti relikviáért 10 millió forintot ajánlott a nyertes vásárló, akiről most személyére is fény derült. Alexander Soros, a Nyílt Társadalom Alapítvány alelnöke, Soros György fia egy Facebook-posztban írt arról, hogy ő a kópia új tulajdonosa, ezt a 444.hu vette észre.

A zárt licit feltételei alapján a licit nyertesének, tehát Alexander Sorosnak szerződésben vállalt felelőssége, hogy biztosítsa a megfelelő tárolást és azt, hogy ez a felbecsülhetetlen értékű szellemi kultúrkincs bármikor elérhető legyen a kutatás számára.

A posztban Alexander Soros azt írja: 
"Azért licitáltam a filmre, hogy kifejezzem nagyrabecsülésemet Tarr munkássága iránt, illetve hogy szolidaritást vállaljak e nagyszerű intézmény bátor hallgatóival és oktatóival. A kópiát Magyarországon kívül, biztonságos körülmények között tervezem tárolni. Amint törvényes eszközökkel visszaállítják a demokráciát Magyarországon, illetve a Freeszfe elnyeri az őt megillető státuszt, visszaadom a kópiát jogos tulajdonosának, a magyar népnek."
A bejegyzésben Alexander Soros emlékeztet arra, hogy az SZFE számos kiemelkedő alkotót adott a nemzetközi filmművészetnek, majd elmagyarázza, hogyan „adta oda” az egyetemet a miniszterelnök és a kormány saját "bizalmasainak”.
Leírja azt is, hogy az Magyarországról elűzött CEU budapesti kampusza fogadta be az egyetem nélkül maradt, FreeSzfe-ként tovább működő oktatókat és hallgatókat.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.