Film

Szerelemre kattintva

  • 2019. december 7.

Mikrofilm

Mire az ember 50 lesz, annyi bántást, leértékelést, elutasítást feltétlenül összeszed, hogy úgy érezze, ő is megengedheti magának, hogy átlépje azokat a határokat, amelyeket mások átléptek az ő sérelmére. Miért ne léphetne ki a kamasz gyerekeit egyedül nevelő, szó nélkül, és már nem először elhagyott, magányos Claire konszolidált irodalomtanári identitásából, s kezdhetne új viszonyt, s miért ne érvényesíthetné abban saját, vállaltan önző szabályait? Hogy ez a viszony nem valóságos kapcsolódás, csak a kibertérben megvalósuló, de a felszított képzelet önkényeztető játéka miatt a függőségig szenvedélyes érzelmi elköteleződés, sőt kiszolgáltatottság? Legyen – mindaddig, amíg az irányítás az ő kezében van. Ehhez Claire-ből Clarává kell változnia, felvéve az életét romba döntő fiatal lány virtuális alakját, és kiélvezni a – szintén virtuális, mégis új ener­giákat felszabadító – hódítás boldogságát. Nem törődve a fia korú Facebook-partnerrel közösen képzelt szerelem valóságos következményeivel.

Safy Nebbou (Dumas, 2010) komplex, a nézőt a történések valóságos jelentése felől végig termékeny bizonytalanságban tartó filmet készített Camille Laurens bestselleréből. Juliette Binoche nagy érzelmi skálát bejárva, finom reflektáltsággal olyan főhőst formál, akinél sosem lehetünk biztosak, hogy egy magányosságtól menekülő vagy egy ravasz narcisztikus ül-e szemközt a kétségeit tisztázni akaró pszichiáterrel (Nicole Garcia remekül hozza az eset által privát nőként megszólított szakembert). A filmvégi csavar ezért olyan hátborzongató.

Forgalmazza a Hungaricom

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.