Tarantino tovább bővíti a Volt egyszer egy… Hollywood főhősének életrajzát

  • narancs.hu
  • 2023. május 26.

Mikrofilm

A Leonardo DiCaprio alakította képzeletbeli színész elmondása szerint nemrég halt meg, és hiába szeretett volna szerepelni A dolog című klasszikus sci-fi-horrorban, John Carpenter elutasította.

Quentin Tarantino amellett, hogy utolsónak tervezett filmjére készül, vissza-visszakacsint eddigi alkotásaira is. Nemrég azzal háborította fel stúdióját, hogy a kriptopiacon tervezte kiárusítani a Ponyvaregény bizonyos jeleneteit NFT-ként, manapság pedig 2019-es filmjéhez, a Volt egyszer egy… Hollywoodhoz nyúl, hogy utólag bővítse annak univerzumát. A film egy hanyatló hírnevű tévészínészről, Rick Daltonról (Leonardo DiCaprio), valamint kaszkadőréről, Cliff Booth-ról (Brad Pitt) és Sharon Tate-ről (Margot Robbie) szól, akik mind Hollywood aranykorának hajnalán, 1969 Los Angelesén lavíroznak végig.

Tarantino nemrég bejelentette: ez év május 19-én 90 éves korában elhunyt a DiCaprio alakította Dalton. A rendező egy podcastbeszélgetésen vett részt Roger Avaryvel, akivel annak idején együtt írták a Ponyvaregény forgatókönyvét – ebben emlékezett meg az általa kitalált karakterről annak halála okán. „Daltont nagyon szerették a Bounty Law című sorozatának rajongói, amelyben egy Jake Cahill nevű fejvadászt alakított öt évadon keresztül. Emellett ikonikus szerepei voltak még Eddie Karpinski, a lángszórós igazságosztó a The Firemanben, a The Fireman 2-ben és a The Fireman 3: CIA Crackdown-ban. De ennél sokkal több volt ő, karrierje több mint 20 évet ölelt fel” – fogalmazott. A rendező kifejtette: a The Fireman 2-t Dalton kaszkadőre, a Brad Pitt alakította Booth rendezte, mivel Walter Hill az 1979-es A harcosok után lepasszolta a feladatot. Szintén megtudhattuk a beszélgetésből, hogy Dalton esélyes volt Garry szerepére John Carpenter 1982-es, klasszikus A dolog című sci-fi-horrorjában, ám Carpenter végül Donald Moffatnak adta a szerepet.

Dalton elképzelt élete azonban ezeken túl is érdekesen alakult: Tarantino szerint a 60-as években három, eszét vesztett, felfegyverzett hippi betört hozzá. Kettőt kaszkadőre intézett el, a harmadikat pedig maga Dalton, mégpedig azzal a lángszóróval, amit a The 14 Fists of McCluskey című filmjében használt. Azt is megtudhattuk, hogy Dalton ugyan demokrata, de meghívták őt a Republikánus Párt konvenciójára. Ezt követően szerepelt Johnny Carson showműsorában, ami akkora siker lett, hogy elkezdett jobb tévészerepeket kapni: szerepelt a Land of the Giantsben, a The Green Hornetben, sőt, a Mission: Impossible-ben is. Ha ez nem lenne elég: maga Tarantino egy panelbeszélgetésen vett részt vele 1997-es Jackie Brown című filmjének bemutatója után.

Nem ez az első eset, hogy Tarantino kiteregeti Rick Dalton múltját: a magyarul is megjelent Volt egyszert egy Hollywood című könyvében részletesebben is kifejtette a figura hátterét. Egy korábbi interjúban elmondta, hogy Rick Dalton filmjei címmel egy egész könyvet írt róla, összefoglalva életművét ahogy a nagy színészekkel szokás. Annyira komolyan vette a karakter megalkotását, hogy még kritikusoktól származó idézetekkel is illusztrálta mozijait.

Tarantino eddigi filmjeit ebben a cikkünkben rangsoroltuk.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.