„A szerelem nem más, mint a jelszavunk megosztása” – írta tweetjében a Netflix 2017-ben. 2023-ban pedig eljutottunk odáig, hogy a szerelemnek immár ára is van: Magyarországon havonta 990 forint.
A streaming indulása óta büszkén hirdette, hogy felhasználói nyugodtan megoszthatják jelszavukat másokkal. Ez ugyanúgy a platform identitásának része volt, mint hogy nincs reklám, a sorozatévadok epizódjai pedig ömlesztve érkeznek, hogy akár egy hétvége alatt le lehessen darálni őket. Úgy néz ki, szép lassan ennek mind búcsút mondhatunk. Azt, hogy a csökkenő előfizetői számok és a zuhanó részvények miatt miként köszöntött be változás a Netflixnél, ebben a cikkünkben mutattuk be.
Love is sharing a password.
— Netflix (@netflix) March 10, 2017
A cég először Közép- és Dél-Amerikában kezdte tesztelni a jelszómegosztás korlátozását egy évvel ezelőtt, a változtatás pedig hazánkba is begyűrűzött. Hamarosan minden olyan felhasználó, aki a háztartásán kívül is megosztotta fiókadatait, levelet kap majd a Netflixtől, melyben tájékoztatják arról, hogy ezután havonta 990 forintba kerül majd, ha szeretnék fiókunkhoz vendégfelhasználót adni. A másik módszer, ha drágább csomagra váltunk: a 2490 forintos Alap díjcsomagban ugyanis nincs lehetőség vendégfelhasználó hozzáadására, a Standarddal (3490 Ft/hó) azonban egy, míg a Prémiummal (4490 Ft/hó) két olyan felhasználót is hozzáadhatunk profilunkhoz, akik nem élnek velünk egy háztartásban. A cég becslése szerint körülbelül 100 millió felhasználójuk osztotta meg a jelszavát valakivel, ez előfizetőik 43 százalékát jelenti. Nem kevés extra bevételt remélnek tehát a szigorítástól, arról azonban egyelőre nincs hír, hogyan is ellenőrzik majd, kik tartoznak egy háztartásba. A cég rengeteg adatot gyűjt felhasználóitól (amellett hogy mit nézünk, azt is figyeli, hol nézzük és milyen eszközön); a Forbes szerint ezeket használják majd fel az ellenőrzésre. Emellett várhatóan minden felhasználónak havonta be kell majd jelentkeznie saját otthonában a fiókjába.
A Netflix szigorítását tehát hamarosan a saját bőrünkön tapasztalhatják majd, az HBO streamingplatformjának reformjára azonban valószínűleg még várnunk kell. A Discovery és a WarnerMedia összeolvadása után még tavaly nyáron jelentették be, hogy megszűnik az HBO Max, amely Magyarországon annak idején az HBO GO-t váltotta. Az új streamingplatform nemes egyszerűséggel eltörli az évtizedekig a minőségi sorozatok szinonimájának számító HBO-t („Ez nem tévé, ez HBO!”), és ezentúl Max néven folytatja, szinte kizárólag franchise-okra és folytatásokra koncentrálva. Erről ebben a cikkünkben írtunk bővebben.
A hírek szerint nem is olyan nagy baj, hogy hozzánk a váltás csak késve érkezik majd el, a tengerentúlon ugyanis katasztrofálisan sikerült az átállás. Emberek tömegei nem tudtak bejelentkezni fiókjukba, behalt az app és az okostévés alkalmazás is. A Twittert elárasztották a felháborodott felhasználók panaszai, míg a Variety szerint a cég szerte a világon „háborús szobákat” állított fel a problémák megoldására. Mint állítják, egy ilyen volumenű átállás mindig döccenőkkel jár, de a legtöbb gikszert hamar orvosolták.
The new Max app picking up right where HBO Max left off pic.twitter.com/6KQI1GpHb5
— Marc Istook (@MarcIstook) May 23, 2023
Azok a szerencsések azonban, akik gond nélkül bejutottak immár Max-fiókjukba, elégedettek az eredménnyel: az új streamingfelület felhasználóbarátabb, simábban és egyszerűbben működik mint elődje. Úgy néz ki tehát, hogy a cég valóban teljesítette egyik legfőbb ígéretét, miszerint alapos ráncfelvarrást hajtanak végre az appon: profibban működik a letöltés, kezelhetőbbek a gyerektartalmak és a profilunk is jobban testreszabható. Ráadásul az új streaming több mint 35 ezer órányi tartalmat vonultat fel, ami körülbelül duplája annak, ami az HBO Ma-on elérhető volt – igaz, ez főleg annak a töméntelen mennyiségű realitynek köszönhető, ami a Discoveryhez, a Food Networkhöz és társaihoz kötődik.
A Max egyik apró újítása azonban máris nagy port vert fel: a platform a rendezőket, írókat és producereket is egyetlen megnevezés, az „Alkotók” (Creators) alatt gyűjtött össze. A Twitter egy része felháborodva vette tudomásul, hogy így a Dühöngő bika stáblistáján a rendező Martin Scorsese ugyanúgy alkotóként szerepel, mint a bokszoló Jake LaMotta, akinek önéletrajzi könyvén a mozi alapul, és akit abban Robert DeNiro alakított. A lépés ellen az Amerikai Rendezők Céhe, illetve az épp a streamingplatformok miatt sztrájkoló Írók Céhe is kikelt. „Egyetértünk, hogy a Maxon található tartalmak mögött álló tehetségek megérdemlik, hogy munkájukat megfelelő módon elismerjék” – fogalmazott közleményében a cég, azt ígérve, hogy a hiba csak a technikai átállás miatt volt, de hamarosan orvosolni fogják.
A Max Amerikában három előfizetési csomagban érhető el: a Max Ad-Lite (9,99$/hó – 3500 Ft/hó) hirdetésekkel megtámogatott, míg az Max Ad Free-n (15,99/hó – 5600 Ft/hó) és a 4K-t is lehetővé tevő Max Ultimate Ad Free-n (19,99&/hó – 7000 Ft/hó) nincsenek reklámok. Egyelőre nem tudni, itthon mennyibe kerülnek majd az új előfizetések, ahogy arról sincs még hír, mikor gyűrűzik be hozzánk a változás. Valószínűleg csak jövőre.