Ennek nem fogunk örülni: gyökeres változások lesznek a streamingpiacon

Mikrofilm

A Netflix immár pénzt kér a jelszómegosztásért, az HBO platformja pedig Max néven folytatja.

„A szerelem nem más, mint a jelszavunk megosztása” – írta tweetjében a Netflix 2017-ben. 2023-ban pedig eljutottunk odáig, hogy a szerelemnek immár ára is van: Magyarországon havonta 990 forint.

A streaming indulása óta büszkén hirdette, hogy felhasználói nyugodtan megoszthatják jelszavukat másokkal. Ez ugyanúgy a platform identitásának része volt, mint hogy nincs reklám, a sorozatévadok epizódjai pedig ömlesztve érkeznek, hogy akár egy hétvége alatt le lehessen darálni őket. Úgy néz ki, szép lassan ennek mind búcsút mondhatunk. Azt, hogy a csökkenő előfizetői számok és a zuhanó részvények miatt miként köszöntött be változás a Netflixnél, ebben a cikkünkben mutattuk be.

A cég először Közép- és Dél-Amerikában kezdte tesztelni a jelszómegosztás korlátozását egy évvel ezelőtt, a változtatás pedig hazánkba is begyűrűzött. Hamarosan minden olyan felhasználó, aki a háztartásán kívül is megosztotta fiókadatait, levelet kap majd a Netflixtől, melyben tájékoztatják arról, hogy ezután havonta 990 forintba kerül majd, ha szeretnék fiókunkhoz vendégfelhasználót adni. A másik módszer, ha drágább csomagra váltunk: a 2490 forintos Alap díjcsomagban ugyanis nincs lehetőség vendégfelhasználó hozzáadására, a Standarddal (3490 Ft/hó) azonban egy, míg a Prémiummal (4490 Ft/hó) két olyan felhasználót is hozzáadhatunk profilunkhoz, akik nem élnek velünk egy háztartásban. A cég becslése szerint körülbelül 100 millió felhasználójuk osztotta meg a jelszavát valakivel, ez előfizetőik 43 százalékát jelenti. Nem kevés extra bevételt remélnek tehát a szigorítástól, arról azonban egyelőre nincs hír, hogyan is ellenőrzik majd, kik tartoznak egy háztartásba. A cég rengeteg adatot gyűjt felhasználóitól (amellett hogy mit nézünk, azt is figyeli, hol nézzük és milyen eszközön); a Forbes szerint ezeket használják majd fel az ellenőrzésre. Emellett várhatóan minden felhasználónak havonta be kell majd jelentkeznie saját otthonában a fiókjába.

A Netflix szigorítását tehát hamarosan a saját bőrünkön tapasztalhatják majd, az HBO streamingplatformjának reformjára azonban valószínűleg még várnunk kell. A Discovery és a WarnerMedia összeolvadása után még tavaly nyáron jelentették be, hogy megszűnik az HBO Max, amely Magyarországon annak idején az HBO GO-t váltotta. Az új streamingplatform nemes egyszerűséggel eltörli az évtizedekig a minőségi sorozatok szinonimájának számító HBO-t („Ez nem tévé, ez HBO!”), és ezentúl Max néven folytatja, szinte kizárólag franchise-okra és folytatásokra koncentrálva. Erről ebben a cikkünkben írtunk bővebben.

A hírek szerint nem is olyan nagy baj, hogy hozzánk a váltás csak késve érkezik majd el, a tengerentúlon ugyanis katasztrofálisan sikerült az átállás. Emberek tömegei nem tudtak bejelentkezni fiókjukba, behalt az app és az okostévés alkalmazás is. A Twittert elárasztották a felháborodott felhasználók panaszai, míg a Variety szerint a cég szerte a világon „háborús szobákat” állított fel a problémák megoldására. Mint állítják, egy ilyen volumenű átállás mindig döccenőkkel jár, de a legtöbb gikszert hamar orvosolták.

Azok a szerencsések azonban, akik gond nélkül bejutottak immár Max-fiókjukba, elégedettek az eredménnyel: az új streamingfelület felhasználóbarátabb, simábban és egyszerűbben működik mint elődje. Úgy néz ki tehát, hogy a cég valóban teljesítette egyik legfőbb ígéretét, miszerint alapos ráncfelvarrást hajtanak végre az appon: profibban működik a letöltés, kezelhetőbbek a gyerektartalmak és a profilunk is jobban testreszabható. Ráadásul az új streaming több mint 35 ezer órányi tartalmat vonultat fel, ami körülbelül duplája annak, ami az HBO Ma-on elérhető volt – igaz, ez főleg annak a töméntelen mennyiségű realitynek köszönhető, ami a Discoveryhez, a Food Networkhöz és társaihoz kötődik.

A Max egyik apró újítása azonban máris nagy port vert fel: a platform a rendezőket, írókat és producereket is egyetlen megnevezés, az „Alkotók” (Creators) alatt gyűjtött össze. A Twitter egy része felháborodva vette tudomásul, hogy így a Dühöngő bika stáblistáján a rendező Martin Scorsese ugyanúgy alkotóként szerepel, mint a bokszoló Jake LaMotta, akinek önéletrajzi könyvén a mozi alapul, és akit abban Robert DeNiro alakított. A lépés ellen az Amerikai Rendezők Céhe, illetve az épp a streamingplatformok miatt sztrájkoló Írók Céhe is kikelt. „Egyetértünk, hogy a Maxon található tartalmak mögött álló tehetségek megérdemlik, hogy munkájukat megfelelő módon elismerjék” – fogalmazott közleményében a cég, azt ígérve, hogy a hiba csak a technikai átállás miatt volt, de hamarosan orvosolni fogják.

A Max Amerikában három előfizetési csomagban érhető el: a Max Ad-Lite (9,99$/hó – 3500 Ft/hó) hirdetésekkel megtámogatott, míg az Max Ad Free-n (15,99/hó – 5600 Ft/hó) és a 4K-t is lehetővé tevő Max Ultimate Ad Free-n (19,99&/hó – 7000 Ft/hó) nincsenek reklámok. Egyelőre nem tudni, itthon mennyibe kerülnek majd az új előfizetések, ahogy arról sincs még hír, mikor gyűrűzik be hozzánk a változás. Valószínűleg csak jövőre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."